Jump to content
Annons

Extrema ljudupplevelser


Signia

Recommended Posts

En tråd om extrema/märkvärdiga ljudupplevelser folk haft, hört talas om, eller kan tänka sig - musikmässiga eller inte. Gärna med smakprov.

Vad är det märkligaste/värsta du upplevt, hört om eller vill uppleva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Sparkar igång själv ..

Hört att uppskjutningen av rymdfärjan (o annat space-igt) är något i hästväg; att man inte riktigt vet om man känner- eller hör ljudet, så att säga, fastän man står flera kilometer bort.

Lyssna, inspelat från 5km avstånd. Sätt filmkvaliten på HD, vrid upp basen 7-8dB (det är 'tunt' inspelat) och sätt volymen så omgivningsljuden hörs/känns som om du vore på plats. Det är bara då man upplever proportionerna. Men håll handen på volymratten för säkerhets skull, det är hårda bud.

http://www.youtube.com/watch?v=TPZ30AN1OmU

(sätt basen på neutral inför nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=BeKafWCZvMQ

Det här skulle jag vilja uppleva on site 😎

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Häftigt tryck o ännu mer cool stereoeffekt är det att lyssna på en stor blåsorkester som kommer gående på första maj. Man ska stå så nära att man nästan är i vägen för dem, och gärna mellan större huskroppar som ger lite reverb. Helskotta vad starkt det blir när alla trummisar passerar på en meters avstånd, och vilka grymma panoreringar det blir....

Samma sak med en Lucia plus typ fem tärnor som sakta går förbi i kyrkgången på två dm avstånd, det måste vara tjejer som är dösäkra på stämsången. Det är förstås wn väldigt soft ljudupplevelse. Vore roligt att spela in med två grymma mickar när de går förbi...

Våldsammaste ljud jag hört var när jag spelade utomhus och blixten slog ned i flaggstången till en vattenruschkana 30 meter bort. Blixt o ljud samtidigt. Många blev helt chockade, nån svimmade, men ingen blev skadad. Några dörrar med karmarna trycktes in en dm i huset. Som tur var drog jag ur elsladdarna en stund innan när åskan närmade sig. Storsmällen kom dock när alla trodde att åskan försvunnit långt bort redan.

Undrar vad som hänt om pumparna varit igång och någon unge åkt i rushen? Som tur var stängdes den av den med i tid.

Men som Dynamit-Harry brukar säga; Jävlar vilken smäll! Pip i öronen länge efteråt.

Ang Sadams fråga har jag hört att rävar har den bästa hörseln av alla djur och kan höra en liten insekt krypa på ett grässtrå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Våldsammaste ljud jag hört var när jag spelade utomhus och blixten slog ned i flaggstången till en vattenruschkana 30 meter bort. Blixt o ljud samtidigt. Många blev helt chockade, nån svimmade, men ingen blev skadad. Några dörrar med karmarna trycktes in en dm i huset. Som tur var drog jag ur elsladdarna en stund innan när åskan närmade sig. Storsmällen kom dock när alla trodde att åskan försvunnit långt bort redan.

Ja shit. Satt i en båt i en insjö när man var liten, då blixten dunka ner i vattnet 300 meter bort. H-e-l-v-e-t-e vad det small. Aldrig vart med om nåt liknande. Man visste inte ens vad som hänt, när man sakta vaknade upp i medvetandet efter 1-2 sekunder ..

Har svårt för det där än. Är inte rädd för åska i sig, men man är lite nervig för att blixten ska slå ner nära inpå. Mest på grund av hur rädd man skulle bli.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Min brorsa var ute på en ö utanför Hudik när blixten slog ner i en klippa nära strandkanten bar 10 meter bort. Det var det värsta han varit med om. Döv bra länge, sket nog på sig med fast han inte berättade det. Och det otäcka var att det inte ens var molnigt. Såg nyss att 25000 pers på jorden dör av blixten varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som egen häftigaste ljudupplevelse så säger jag topfuel-dragstern alla gånger ! Var själv dragracemek för en massa år sen och att stå 10 meter vid sidan om ett par topueldragsters som drar i väg är läskigt mäktigt.. Det är så mycket decibel så man ser suddigt och det känns som kroppen blir till gele när dom drar i väg.. På den tiden hade jag med en DVD-kamera med tape som jag försökte filma med men kameran tappade synken på grund av vibrationerna >_<

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sparkar igång själv ..

Hört att uppskjutningen av rymdfärjan (o annat space-igt) är något i hästväg; att man inte riktigt vet om man känner- eller hör ljudet, så att säga, fastän man står flera kilometer bort.

Lyssna, inspelat från 5km avstånd. Sätt filmkvaliten på HD, vrid upp basen 7-8dB (det är 'tunt' inspelat) och sätt volymen så omgivningsljuden hörs/känns som om du vore på plats. Det är bara då man upplever proportionerna. Men håll handen på volymratten för säkerhets skull, det är hårda bud.

http://www.youtube.com/watch?v=TPZ30AN1OmU

(sätt basen på neutral inför nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=BeKafWCZvMQ

Det här skulle jag vilja uppleva on site 😎

Det enda som slår det är nog en Saturn V.
Link to comment
Dela på andra sajter

Som egen häftigaste ljudupplevelse så säger jag topfuel-dragstern alla gånger ! Var själv dragracemek för en massa år sen och att stå 10 meter vid sidan om ett par topueldragsters som drar i väg är läskigt mäktigt.. Det är så mycket decibel så man ser suddigt och det känns som kroppen blir till gele när dom drar i väg.. På den tiden hade jag med en DVD-kamera med tape som jag försökte filma med men kameran tappade synken på grund av vibrationerna >_<

Shit. Ta med en decibelmätare nån gång om du är på nåt race. Alltid kul att se.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet av HD på låg tomgång är fascinerande på ett sätt. På normala tvåcylindriga hojar som tex Triumph paralleltwin eller Suzuki v-motor sitter det två vevstakar på vevaxeln o cylindrarna tänder exakt varannan gång. Men HD kör med en stenåldersteknik där vevaxeln bara har en vevstake som ser ut lite som önskebenet i en kyckling det delar sig til två så kolvarna går uppåt o neråt nästan, bara nästan samtidigt. Det gör att det tänder lite i otakt, lite grann som shuffeltrummor. Tänk påt när ni hör en HD på tomgång. Inte smart alls för vibrationerna o inte för kylningen av bakre cylindern, den sitter tack vare det här exakt bakom den främre. Men gött för ljudet, det sliljer sig från alla anra mc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Shit. Ta med en decibelmätare nån gång om du är på nåt race. Alltid kul att se.

Ca 150 dB.. Svårt att hitta en mätare som pallar trycket.. Mer ä 140 dB på läktaren i alla fall. Kolla in den här artikeln http://sports.espn.g...ory?id=5759488. Det är fruktansvärt högjudt och fram för allt lågfrekvent.. Motorn varvar ca 8500 RPM och har 8 cylindrar. Varje cylindertändning motsvarar så gott som en dynamitgubbe och 2 topfuels samtidigt på varsin bana då.. Det bara skakar liksom! 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

På 90 talet. Kastade någon en sprängladdning där en medlem ur ett mc-gäng bodde. Smällen och tryckvågen var så kraftig att jag inte kunde få luft.

När jag gjorde min andra mönstring på f7 i såtenäs fick vi en privat flyguppvisning med jas 39 gripen, det lät väldigt högt.

Under kriget på balkan bodde jag nära aviano basen i norra Italien. Då kom 4 f16 plan flygande på c:a 75-100 höjd i hög fart. Dom flesta kvinnor och barn grät och skrek öppet. Ljudet skar in i kroppen och det kändes som husen skakade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valsång när man dyker är ju extremt coolt. Jag har bara upplevt det en gång och valarna var långt borta, men vilket ljud! Bröstkorgen vibrerar och man känner sig som en stämgaffel.

Ljudupplevelser under vattnet i allmänhet är häftiga. Allt förvrängs ju väldigt mycket och det är omöjligt att uppfatta vilken riktning ljudet kommer ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett frekvensläge i min frus röst varje gång hon är arg på mig som bjuder på en extrem upplevelse. Rösten "känns", skulle man kunna säga, snarare än att den hörs.

Och jag skojar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett frekvensläge i min frus röst varje gång hon är arg på mig som bjuder på en extrem upplevelse. Rösten "känns", skulle man kunna säga, snarare än att den hörs.

Och jag skojar inte.

Det låter otäckt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...