Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Alla Musik älskare!

När jag gör musik så gör jag det i FL Studio. "Mastrar" i själva master kanalen i FL. Sen bränner jag ner en mp3:a av låten och där är den klar. Nu undrar jag fall Wav filer ger bättre ljudkvalite om man bara ska lyssna på låten och inte föra över den i tex Wavelab mm. Eller ger mp3 formatet bäst kvalite ? Tycker ni jag ska mastra mina låtar i Wavelab eller liknande eller duger det att mastra på själva master kanalen i FL ?

Annons
Postat

Wav är okomprimerat (till skillnad från mp3) och har därmed bättre ljudkvalité.

mvh Jon

Är det hörbar skilnad eller är den bara bättre fast man inte hör det ?

Postat (redigerat)

Är det hörbar skilnad eller är den bara bättre fast man inte hör det ?

Det beror naturligtvis på hur tränat öra/hur känslig du är. Men ja det är hörbar skillnad. Sen finns det ju olika kvalité på mp3 också; där 128kbs är det lägsta man kan lyssna på utan att må illa, upp till 320kb som är helt ok. Den enda fördelen med mp3 är att de tar avsevärt mycket mindre plats än wav, men som sagt, ljudkvalitén blir lidande.

Ett annat alternativ är flac, som tar hälften så stor plats som wav, men låter exakt lika dant.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det är alltid lämpligast att göra slutmix i WAV så att man säkert har full ljudkvalitet. Då kan man göra om den till valfritt format när den ska vidare på olika håll, utan att behöva vara orolig för att någon komprimeringsalgoritm har försämrat ljudet.

MP3 är destruktivt, så det ger alltid en försämring, som förstås blir allt mindre hörbar ju högre bitrate man kör, men ändå destruktivt. Idag är hårddiskutrymme väldigt billigt, så det finns enligt min mening ingen orsak att spara på utrymme genom att göra slutmix till MP3.

Postat (redigerat)

MP3 gör så att det "lyssnar" till ljudet och sen skärs dom delar av ljudet som liksom är överflödigt eller inte "får plats" bort - typ liksom bah. Det är därför som MP3 filer är så mycket mindre i storlek. MP3-filer blir lite olika kvalitet, beroende på käll-ljudets klang, ljudnivå osv.

Wav och AIF gör inte såhär, utan dom sparar ljudet enligt ett statiskt mönster som är likadant hela tiden. Ljudet blir mer högupplöst då och påverkas inte av ljudets klang, nivå osv. Spara i Wav som original. Gör sen MP3 ifrån den Wav-filen om du vill.

Redigerat av Signia
Postat
Sen bränner jag ner en mp3:a av låten och där är den klar. Nu undrar jag fall Wav filer ger bättre ljudkvalite
Ja, wav-filer eller aiff-filer kan innehålla PCM-data, dvs. ljudet är oförstört och full kvalitet.

En mp3 fungerar att lyssna på men den har sämre ljud men tar mindre plats på datorn.

Tycker ni jag ska mastra mina låtar i Wavelab eller liknande eller duger det att mastra på själva master kanalen i FL ?
Tycke och smak. Har du Wavelab redan skulle jag använt det, då kan du mastra flera låtar som en helhet istället för att mastra mixarna individuellt i FL.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.