Jump to content
Annons

Tips på hårddisk till IMac


soulpop

Recommended Posts

Sitter på en ny IMac 27' (late 2012) som fungerar som en smäck tillsammans med Logic som jag då använder för mitt musikskapande.

Allting är egentligen frid och fröjd med vad de gäller hur allting flyter med pluggar/projekt/samplingsbibliotek och så vidare, men jag tänkte ändå kanske optimera mig mer för framtiden.

Pluggar, samplingsbibliotek & projekt kommer bli fler och större och sitter i nuläget bara på:

1 TB seriell ATA-hårddisk (7200 varv/min) som följde med vid köpet.

Funderar på att köpa mig en extern hårddisk och köra alla projekt/bibliotek ifrån (via USB 3.0), eller vad skulle vara den mest optimala lösningen?

Kan någon kanske ge ett bra tips på en disk som fungerar bra för detta eller något annat bra alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja! Har du thunderbolt så föreslår jag att du köper dig en LaCie 1TB thunderbolt external harddrive. Den rekommenderas till och med för att köra stora filmprojekt från. Ha det fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Har du thunderbolt så föreslår jag att du köper dig en LaCie 1TB thunderbolt external harddrive. Den rekommenderas till och med för att köra stora filmprojekt från. Ha det fint

Tack för tipset!

Hur stor är skillnaden att köra USB 3.0 mot Thunderbolt? Jag har ju tillgång till båda så i de fallet blir det mer en prisfråga (med tanke på att thunderbolt är dyrare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor är skillnaden att köra USB 3.0 mot Thunderbolt? Jag har ju tillgång till båda så i de fallet blir det mer en prisfråga (med tanke på att thunderbolt är dyrare).

På pappret skall TB vara dubbelt så snabbt, men vad verkligheten är kan jag inte svara på.

Å andra sidan drar den dubbelt så mycket ström också (på pappret).

Link to comment
Dela på andra sajter

På pappret skall TB vara dubbelt så snabbt, men vad verkligheten är kan jag inte svara på.

Å andra sidan drar den dubbelt så mycket ström också (på pappret).

Jag såg några test på youtube som visar nästan samma hastigheter på usb 3.0 och thunderbolt, thunderbolt är snäppet vassare men inte mycket. Men jag tror att thunderbolt har sjukt kapacitet framöver iofs. Har du något tips på en extern hårddisk som skulle fungera bra att köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något tips på en extern hårddisk som skulle fungera bra att köra?

Har inte undersökt den saken ännu, då jag bara kör på den interna (samt en extern för enbart TM).

LaCie förslaget som Fmagnusson skrev om ovan kanske inte är så dumt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du LaCie så slipper du att fundera över Thunderbolt eller USB 3.0 - Den har både och.

Ett annat alternativ är att vänta ett halvår, då har förhoppningsvis SSD fått längre livslängd och blivit billigare. Allt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du LaCie så slipper du att fundera över Thunderbolt eller USB 3.0 - Den har både och.

Ett annat alternativ är att vänta ett halvår, då har förhoppningsvis SSD fått längre livslängd och blivit billigare. Allt gott!

Ja de verkar faktiskt vara ett riktigt bra förslag, har kollat runt lite men inte hittat något direkt som verkar lika bra... De är väl bara prislappen som är lite i överkant vad jag hade tänkt mig lägga, men sen samtidigt orkar man inte vara dumsnål heller!

Kör du själv en sådan föresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumsnål har jag varit alldeles för många gånger. Jag äger ingen, men har tänkt att köpa en snarast. Måste installera mitt komplete 8 ultimate på extern innan min dator flyger i luften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var min lärare som gav mig tips om att vänta ett halvår och sen köpa SSD istället, men jag vågar inte vänta så länge. Min CPU & HD är på röd hela tiden, inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var min lärare som gav mig tips om att vänta ett halvår och sen köpa SSD istället, men jag vågar inte vänta så länge. Min CPU & HD är på röd hela tiden, inte bra.

Nej så kan man hålla på hela tiden annars och vänta och vänta för att de ska komma bättre grejor/bättre priser. Men är hårddisken verkligen en 7200 varvare? Tycker de verkar lite luddigt när man läser beskrivningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kollat på LaCie Rugged USB 3 (Thunderbolt series) så verkar den vara 5400rpm.

Ja precis, tror du det hade fungerat att köra sina Logic-projekt från den eller är den för långsam?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på hur stora projekten är. Jag vet att det finns minst en tråd här på forumet som tar upp skillnad mellan 5400/7200.

Vad jag förstår är de flesta hårddiskarna på laptops 5400-varvare och under förutsättning att datorn inte är alltför lastgammal så fungerar en sådan fint. Men hur det är med USB/TB och 5400-varvare för att köra projekt på, det vågar jag mig nog inte på att svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på hur stora projekten är. Jag vet att det finns minst en tråd här på forumet som tar upp skillnad mellan 5400/7200.

Vad jag förstår är de flesta hårddiskarna på laptops 5400-varvare och under förutsättning att datorn inte är alltför lastgammal så fungerar en sådan fint. Men hur det är med USB/TB och 5400-varvare för att köra projekt på, det vågar jag mig nog inte på att svara på.

Jag har en 7200 intern på Imacen nu men anledningen till att jag tänkte köpa en extern var för att dela upp det:

interna - logic, pluggar

externa - bibliotek/samplingar

Det måste ju vara någon här som har en liknande set-up som kan rekomendera något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...