Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som utlovat har Intel nu lanserat fjärde generationens Core-processorer, kanske mer kända under samlingsbegreppet Haswell.

De nya processorerna erbjuder 10-15 procent bättre prestanda än sina föregångare, men det stora dragplåstret är att de är betydligt mer energisnåla. Det innebär att batteritiden i en bärbar dator kan förbättras med uppemot 50 procent vid surfande eller filmtittande.

3543196575.jpg

Mycket talar för att Apple väljer att släppa nya bärbara Macar med fjärde generationens Core-processorer redan nästa vecka. Stationära Macar väntas utrustas med de nya processorerna vid ett senare tillfälle.

För mer information:

http://newsroom.inte...-2-in-1-devices

Rubbet klippt & klistrat från macworld och Intel

Annons
Postat

Oh la la. Jag som tittar efter ny bärbar då min gamla iMac C2D börjar ge upp. Lyxfällan here I come!

Postat
Mycket talar för att Apple väljer att släppa nya bärbara Macar med fjärde generationens Core-processorer redan nästa vecka.

Och för PC-användaren öppnade Computex-mässan i Taipei häromdagen och där visar alla tillverkare upp sina kommande datorer.

För den som bygger själv har datorbutikerna redan laddat upp med Z87-moderkort och de nya kungarna Core i5 4670K samt Core i7 4770K. Inet har oslagbara paketpriser på vissa moderkort+CPU.

Postat

Är 8% marginellt? Resonerar du likadant vid ett lönesamtal? För mig som fortfarande sitter med 2.0ghz C2D propp kommer det dock vara som natt och dag.

Postat (redigerat)

Är 8% marginellt? Resonerar du likadant vid ett lönesamtal? För mig som fortfarande sitter med 2.0ghz C2D propp kommer det dock vara som natt och dag.

Om man som jag som sitter med en tokklockad 2500K på hemmariggen så anser jag att 8% är marginellt för att motivera ett byte. Eller du kanske tycker det är fantastiska siffror?

Med den proppen du sitter med så framstår ju det mesta som överjordiskt.

Redigerat av Bullerbyn
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Hastighetshöjningen är väl trevlig men att den nya arkitekturen är så strömsnål gör ju att den behöver mindre kylning och därmed blir det lättare att bygga ett tyst system.

pme (oregistrerad)
Postat

Gissar att apple överger xeonerna i nya mac pro och att de kommer att visa upp den nya mac pron på wwdc med i7.

Meidenberg (oregistrerad)
Postat

Gissar att apple överger xeonerna i nya mac pro och att de kommer att visa upp den nya mac pron på wwdc med i7.

Varför skulle dom göra det? Vill dom ens försöka konkurera på "pro" marknaden så måste dom trycka in minst 2 8-kärniga xeons eller låta användarna konfigurera själv på ett bättre sätt än innan, går det inte att trycka in 4 cpu samt 4 gpu så kan dom inte komma ifatt en PC workstation. Det bättre alternativet vore om dom släppte en serverliknande lösning där man kan utnyttja t.ex cpu-kraft från en extern låda även om man sitter på en kass laptop, något i stil med Boxx renderingsnoder.

Är inte tillräckligt imponerad av prestandan i dom nya processorerna för att uppdatera, ända sättet dom kan bli intressanta på är om dom släpper 6/8/10/12-kärniga varianter som inte kostar skjortan.

Postat

Jag sitter på samma skräp och kommer nog sikta in mig på dom nya när jag börjar bygga en ny dator... Varför inte lixom! 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Varför skulle dom göra det? Vill dom ens försöka konkurera på "pro" marknaden så måste dom trycka in minst 2 8-kärniga xeons eller låta användarna konfigurera själv på ett bättre sätt än innan, går det inte att trycka in 4 cpu samt 4 gpu så kan dom inte komma ifatt en PC workstation. Det bättre alternativet vore om dom släppte en serverliknande lösning där man kan utnyttja t.ex cpu-kraft från en extern låda även om man sitter på en kass laptop, något i stil med Boxx renderingsnoder.

Är inte tillräckligt imponerad av prestandan i dom nya processorerna för att uppdatera, ända sättet dom kan bli intressanta på är om dom släpper 6/8/10/12-kärniga varianter som inte kostar skjortan.

Förmodligen för att de säljer för dåligt. Min gissning är inte vad jag vill att de ska släppa utan vad jag tror kommer. Man kan hoppas att det kommer flera varianter. i7 på måndag och xeoner när intel är klara. Ryckten vill göra gällande att de inte kommer att ha pcie vilket vore mer patetiskt än att inte ha xeoner. Men det ska vara

en helt ny mac pro och apples inriktning de senaste åren har varit leksaker för konsumenter och aktieägarna är lyckliga med det.

Meidenberg (oregistrerad)
Postat

Förmodligen för att de säljer för dåligt. Min gissning är inte vad jag vill att de ska släppa utan vad jag tror kommer. Man kan hoppas att det kommer flera varianter. i7 på måndag och xeoner när intel är klara. Ryckten vill göra gällande att de inte kommer att ha pcie vilket vore mer patetiskt än att inte ha xeoner. Men det ska vara

en helt ny mac pro och apples inriktning de senaste åren har varit leksaker för konsumenter och aktieägarna är lyckliga med det.

Har inte koll på rykten tyvärr, får hoppas att dom klämmer ur sig några riktiga monster tillslut så dom mac-användarna som behöver all kräm dom kan få får det. Håller helt klart med om det sista, ok att det är fina/trevliga apparater men tycker att Apple inte ska glömma bort sina "pro" kunder.

Blev lite halv-OT kanske.

Hur som helst hoppar jag den här generationen och ser fram emot nästa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.