Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta med tonartshöjning har blivit något av en parodi huvudsakligen förknippat med melodifestivalen. Lyssnar på den här gamla favoriten och tycker faktiskt att det funkar riktigt bra. Låten får något av en nystart. Videon är en totp:s playback, men det är inte det viktiga. tonartshöjning vi 2.37. Vadm tycker ni?

Annons
Postat

Klart intressant med en direkt övergång till ny tonart, istället för att linda in den i massa andra ackord innan.

Visst funkar det. 🙂

Postat

Kan inte låta bli att tänka på den här låten som brorsan min skrivit åt vårt band Secret Circus. Den här har en nästintill konstant tonartshöjning inbyggd i melodin (samt en halvtons tonartssänkning in i refrängerna). Totalt går den två hela varv runt greppbrädan! Låter helsjukt när man beskriver det, men är så klurigt skriven att man knappt märker det!

Vi brukar kalla den för en kromatisk blues. Inspelad till största delen i en ladugård vid landstället på Åland.

Secret Circus – Oak of Old

Postat

En höjning som jag bara älskar och som får mitt omfång att nå sitt absoluta maxtak och stämbanden att spänna sig så hårt att till och med tårna böjs uppåt, är denna vid 2:48.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.