SadamJR Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Ämnet kommer upp i andra trådar hela tiden så därför denna tråd. Vissa verkar tycka att detta med mastring är onödigt när alla ändå sitter med adekvat utrustning, medan andra aldrig skulle mastra sina egna projekt, osv. Vad tycker du?
slejnard Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Fick en låt mastrad av en en gång och det blev riktigt bra. Brukar dock oftast göra det själv i slutprocessen av mixningen. Detta för att jag släpper en låt i sänder. Skulle jag göra en hel skiva så vette tusan om jag inte skulle lämna bort materialet för den sista touchen.
mixopenta Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Min erfarenhet av mastring är att det har en tendens att hända något magiskt med basen. Mina mixar har aldrig låtit "som på skiva" förrän efter de har blivit mastrade...Och nu menar jag "riktiga" masteringställen, inte såna där "finalizer" masters. Om det inte görs på rätt sätt, kan det kvitta. Jag har hört s.k. "mastringar" som bara låter starkt och spräckigt. Jag har alltid haft svårt just med att få till bottendelen i en mix. Oavsett hur mycket jag gröper ur och justerar kik och bas, och annat som kan tänkas stöka till, låter det för det mesta som om det ligger en sprängmatta över den delen av registret... Det har hänt någon gång på 1000 att bas och kik låser ihop på ett distinkt och optimalt sätt, utan att jag egentligen har gjort någonting. Problemet som jag upplever det, är att det alltid finns en viss faktor av "gungfly" i botten, och efter mastringen har det liksom "limmats" ihop, och botten har blivit sådär rund, distinkt, punchig, och go' som man vill ha den. Jag har lyckats nån gång, också typ en på tusen, att mickla till det med en multibandskompressor, men misslyckas säkert 999 gånger, fast jag rattar den efter samma förutsättningar... Så oavsett vad folk har för åsikt om mastringens vara eller icke vara, har den alltid en plats i mitt hjärta... 🥰 /Ulf
joachime Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 När jag mixar produktioner brukar jag rekommendera att kunden anlitar en annan tekniker att göra mastring. För mig är det olika perspektiv att mixa och att mastra och det kan vara svårt att byta från det ena till det andra under produktionens gång. Även om man är sin egen tekniker och mixare kan det vara skönt att lämna över de slutgiltiga justeringarna till någon annan, förutsatt att man känner sig bekväm med det. 1
Signia Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Man blir oerhört närsynt, inkörd och fartblind när man jobbar med låtar och mixar så länge och i så långa stråk åt gången. Då kan det vara skönt med nån med gyllene öron som kan lyssna helt från scratch, helt opåverkad. Ge synpunkter, testa lite osv. Det är även ytterligare någon annans rum och högtalare som sätter ljudet på prov. Man har ju inte tillgång till så mycket av andra rum eller högtalare, om man inte vill skicka ut en outgiven låt runt till 20 pers liksom. Kan även vara om man vill få till nånting mer eller mindre specifikt, som man är osäker på om man kan få till själv, eller är osäker på om man fått till på det sätt man avsåg (för man är så invand efter x antal timmar). Har haft svårt med mastrare, svårt att hitta någon som gör lika bra jobb hela tiden. Nån som talar samma språk, och har balanserad distans till jobbet. Men ett par finns. Dessvärre är det inte alltid man själv som väljer om en låt/platta ska mastras eller inte, och vem som i så fall ska göra det. Blir det inte kanon så reflekterar det ju tillbaka över ens egna namn. "Skyll inte på mig, det var en kass mastrare"... hur trovärdigt och profesionellt låter det liksom. Om processen mastring ens behövs så brukar jag göra den själv, oavsett nån annan ska tas in för att göra det. Då får folk 2 mastrar att välja mellan, varav en är godtagbar enligt mig. Redigerat 4 juni 2013 av Signia
Soundprocessingstudio Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Den enda anledningen som jag kan tänka på är det som andra redan påpekat, nämligen ett par nya fräscha öron i ett nytt rum.
Jon Rinneby Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Den enda anledningen som jag kan tänka på är det som andra redan påpekat, nämligen ett par nya fräscha öron i ett nytt rum. Inte att förglömma ett par öron "man kan lita på" 😉 /Jon
Soundprocessingstudio Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Inte att förglömma ett par öron "man kan lita på" 😉 /Jon Ja att man ska lita på dom fräscha öronen är ju en förutsättning 😉
Lewisownpeople Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Min erfarenhet av mastring är att det har en tendens att hända något magiskt med basen. Mina mixar har aldrig låtit "som på skiva" förrän efter de har blivit mastrade...Och nu menar jag "riktiga" masteringställen, inte såna där "finalizer" masters. Om det inte görs på rätt sätt, kan det kvitta. Jag har hört s.k. "mastringar" som bara låter starkt och spräckigt. Jag har alltid haft svårt just med att få till bottendelen i en mix. Oavsett hur mycket jag gröper ur och justerar kik och bas, och annat som kan tänkas stöka till, låter det för det mesta som om det ligger en sprängmatta över den delen av registret... Det har hänt någon gång på 1000 att bas och kik låser ihop på ett distinkt och optimalt sätt, utan att jag egentligen har gjort någonting. Problemet som jag upplever det, är att det alltid finns en viss faktor av "gungfly" i botten, och efter mastringen har det liksom "limmats" ihop, och botten har blivit sådär rund, distinkt, punchig, och go' som man vill ha den. Jag har lyckats nån gång, också typ en på tusen, att mickla till det med en multibandskompressor, men misslyckas säkert 999 gånger, fast jag rattar den efter samma förutsättningar... Så oavsett vad folk har för åsikt om mastringens vara eller icke vara, har den alltid en plats i mitt hjärta... 🥰 /Ulf Spiken i kistan! Det är svårt att få till om man inte har de rätta verktygen. Kan ju finnas en anledning till att studios inriktade på mastering inte har speciellt billig hårdvara. Sen är det ju mycket övning ger färdighet. Tycker själv att jag är rätt hyfsad, men en bra bit ifrån där man skulle vilja vara. VEQ4 från waves är en kanonplugg vid mastering, tycker jag iaf. 🙂 Väldigt bra på att tajta till det Redigerat 4 juni 2013 av Lewisownpeople
SadamJR Postat 4 juni 2013 Trådstartare Postat 4 juni 2013 Verkar, när man läser inlägg i ämnet i andra trådar, som om detta med rätt hårdvara är betydelsefullt. Är detta viktigt eller kan man klara sig med den mjukvara de flesta har tillgång till?
Jon Rinneby Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Verkar, när man läser inlägg i ämnet i andra trådar, som om detta med rätt hårdvara är betydelsefullt. Är detta viktigt eller kan man klara sig med den mjukvara de flesta har tillgång till? Ett bra öra, bra lyssning och ett väl akustikbehandlat rum räcker mer än väl. Hårdvara eller mjukvara spelar mindre roll enligt mig. /Jon
mickestrang Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Jag tycker att det är som att anlita en hantverkare för att byta panelen på huset, jag kan göra det själv men det blir fan så mycket bättre med någon som verkligen kan och har prylarna.
Måsart Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Jag tycker att det är som att anlita en hantverkare för att byta panelen på huset, jag kan göra det själv men det blir fan så mycket bättre med någon som verkligen kan och har prylarna. Precis, plus att det antagligen tar hälften så lång tid. Redigerat 4 juni 2013 av Måsart
joachime Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Det tar betydligt längre tid för mig att byta paneler än att mastra ett album.
Signia Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Kanske för du inte har nån träskalle?^ Redigerat 4 juni 2013 av Signia
Måsart Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Det tar betydligt längre tid för mig att byta paneler än att mastra ett album. Amatör!
SadamJR Postat 4 juni 2013 Trådstartare Postat 4 juni 2013 Det tar betydligt längre tid för mig att byta paneler än att mastra ett album. Kanske för du inte har nån träskalle?^ Amatör! Det här är en seriöst menad tråd.
AnthonyS Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Det här är en seriöst menad tråd. Kom ihåg det inlägget nästa gång du själv "råkar" skoja till det i någon annans tråd... 😉 Och on topic. De gånger jag bett någon annan lägga siste handen vid mina låtar (det vill säga de få gånger jag faktiskt helt färdigställt några) har det varit för att jag helt enkelt inte kan det så bra själv. Fast det var nog mer slutmix än mastering, i ordets rätta bemärkelse. Så för mig blir svaret" för att det ska bli bättre utfört än om jag gjorde det själv, och för att någon annans öron ska få säga sitt. EDIT: Skrev lite slarvigt. Redigerat 4 juni 2013 av AnthonyS
Die Hard (oregistrerad) Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Skaffa Ozone5 eller så...Finns ingen anledning att anlita någon mastrare, lika lite som man behöver lämna över mixen till någon annan idag. Nu väntar vi bara på att Valle ska upptäcka tråden och vi vet alla vilken åsikt han har om mastrare. Redigerat 4 juni 2013 av Die Hard
whaatswe Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Nu är de här kanske lite off topic men jag har alltid undrat mer specifikt vad nån som mastrar "egentligen" gör? Jag har aldrig skickat in nån låt för mastring så har ingen direkt referens o kan inte säga om de är bra eller inte, men samtidigt har jag alltid fått uppfattningen att mastring var nått som var mer nödvändigt förr? När jag jobbar med nån låt brukar jag alltid referenslyssna på nån låt på t.ex spotify och försöka få likvärdigt ljud och kan man få till de bara genom o mixa bra så känns ju mastring lite överflödigt? Man vill ju inte köpa grisen i säcken ^^
Jon Rinneby Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Nu är de här kanske lite off topic men jag har alltid undrat mer specifikt vad nån som mastrar "egentligen" gör? Jag har aldrig skickat in nån låt för mastring så har ingen direkt referens o kan inte säga om de är bra eller inte, men samtidigt har jag alltid fått uppfattningen att mastring var nått som var mer nödvändigt förr? När jag jobbar med nån låt brukar jag alltid referenslyssna på nån låt på t.ex spotify och försöka få likvärdigt ljud och kan man få till de bara genom o mixa bra så känns ju mastring lite överflödigt? Man vill ju inte köpa grisen i säcken ^^ mvh Jon
wellness music Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) Att anlita en bra mastringsstudio är en god idé om ekonomin tillåter och man känner sig osäker på hur sin mix egentligen uppträder i varierade lyssningsmiljöer. För att kunna åstadkomma detta på ett smidigt sätt utan "trial and error" krävs en bra lyssningsmiljö, erfarenhet och talang av den som utför uppdraget. Känner man att man kan få till detta med egna resurser och är nöjd med resultatet, ja då tillför ju inte mastringen något och blir mer eller mindre meningslös. Joachim tog upp en annan grejj, det här med att flytta fokus och byta perspektiv. Jag jobbade som mastrare under några år, parallellt som jag körde mixjobb i studio under kvällarna. Kommer ihåg att jag tydligt upplevde det som två olika typer av jobb / arbetssätt. Redigerat 4 juni 2013 av wellness music
JamZam Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 För mig beror det helt på vilken genre jag jobbar med. Akustisk musik kan jag fanimej aldrig få till så det låter naturligt, dynamiskt men ändå högljutt. När jag däremot jobbar med typ electro house eller dubstep... då är jag rätt duktig på att klämma upp volymen och krossa dynamiken! Men min erfarenhet har varit att det ändå alltid blir den där lilla gnuttan bättre av att anlita en riktigt duktig mastringstekniker 🙂
DMM Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Känner man att man kan få till detta med egna resurser och är nöjd med resultatet, ja då tillför ju inte mastringen något och blir mer eller mindre meningslös. ...fast om denne skulle kunna bli ännu mer nöjd med ett mastring-jobb utfört av någon annan så skulle det ju inte vara meningslöst, eller?
DMM Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 (redigerat) http://www.youtube.com/watch?v=asgXZVhytUo mvh Jon Bra Jon! Han är helskön den killen! Speciellt 05:20 och framåt bör vara av stort intresse för många här 🙂 Redigerat 4 juni 2013 av DMM
AnthonyS Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 ...fast om denne skulle kunna bli ännu mer nöjd med ett mastring-jobb utfört av någon annan så skulle det ju inte vara meningslöst, eller? Är man per definition nöjd med sin insats finns ju inget skäl att betala för att bli mer nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, liksom. Således borde det vara tämligen meningslöst att betala för att bli något man redan är. 4
DMM Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Är man per definition nöjd med sin insats finns ju inget skäl att betala för att bli mer nöjd. Är man nöjd så är man nöjd, liksom. Således borde det vara tämligen meningslöst att betala för att bli något man redan är. Jag skrev visserligen inte att man skulle betala någon, jag skrev "utfört av någon annan", men absolut, är man nöjd med sitt resultat så är det bra. Frågan är om andra tycker samma sak i dessa fall? Jag ser det som så att det är andra som ska gilla att lyssna på musiken och ljudet i fråga då, i alla fall jag, skriver/mixar/mastrar med förhoppning om att andra ska gilla det arbete jag utfört.
Sonefors Postat 4 juni 2013 Postat 4 juni 2013 Jag brukar inte ha så mycket val. Bolagen vill att det ska masteras av en professionell firma. Jag tycker att det är skönt också. Det kommer in en person med nya fräscha öron och hör låten för första gången. Brukar kunna lyfta produktionen 10-20%.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.