Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag blir verkligen jättesur! Jag har typ precis skrivit ett inlägg om att när jag spelar in sång till mina låtar så låter det konstigt pga basen och kicken. Jag fick jättemånga bra svar så jag tänkte att jag skulle pröva dom. Men då funkar inte micken! Jag ändrar audio inställningarna till ASIO4ALL och gör så att micken ska kunna funka. Sen så går jag till the mixer och väljer en channel där jag ska ha sången. Jag väljer sen någon av mickarna (scarlett 2i1) (focusrite) för av nån andledning finns det flera en på stereo och två på mono. Hur som helst så väljer jag nån av dom men ingen ger något utslag på mätaren i the mixer. Jag har provat med alla olika versioner av input och har även skiftat och prövat olika outputs som t.ex none, speakers. Men inget händer. Sen så är det ju så att när jag försöker spela instrumentala låten så funkar inte det heller. Den här saken under play, paus record knapparna och tempo grejen liksom bara stannar i slutet av spåret den går på. Och klockan över dom här grejerna den bara går i all oändlighet. Så jag blir sur och stänger ner fl och rycker ut usbn. Sen när jag öppnar fl igen och sätter i usb kabeln så hittar inte ASIO4ALL den. Den fins inte med på inställningarna! vad ska jag göra?

Annons
Postat

Varken scarlett 2i1 eller Focusrite är en mic.. Snarare ljudkort eller interface.. Vilken mic använder du? Är det en USB mic du har så bör den dyka upp som ett ljudkort också.. Men vad heter den? Inte så säker på att du ska använda ASIO4ALL på den om det visar sig att den har egen ASIO drivrutin.. Men som sagt.. för 3e gången.. Vad heter din mic! 🙂

Postat

@TS: du ska använda Focusrites egen mjukvara 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

@TS: du ska använda Focusrites egen mjukvara 🙂

Vänligen,

CHAE

Fast har han en USB-mic så vet jag inte hur han ska koppla den till sitt Focus-rite kort?

Postat

Hej, jag är inne lite på spåret att du bör bog ha ljudkortets asio drivisar istället. Testa det först 🙂

Postat (redigerat)

En liten fråga! Har märkt att Asio4All alltsom oftast verkar vara på tapeten? Verkar som många kastar in denna drivrutin utan att ens reflektera över att använda den drivrutin som skapats för det aktuella Interfacet? Varför, kan man undra?

Redigerat av Bullerbyn
Postat

ASIO hanterar bara ett ljudkort (eller flera likadana eller från samma tillverkare) i normalfallet. En USB-mick innehåller ett eget ljudkort, så om man kör med en sådan, så blir det väldigt besvärligt om den inte har inbyggd lyssning också, så att den har hörlursutgång. Att kombinera två helt olika ljudkort funkar inte med ASIO-drivern som är specifik för ljudkortet. Jag har aldrig använt ASIO4ALL, så jag vet inte om den drivern kan hantera olika ljudkort samtidigt.

Postat

jag använder micken jag fick men när jag köpte scarlett. Det är ju själva "ljudkontrollen" eller "mixerbordet" är en röd "låda"" som det står focusrite. Det är den som man kopplar till datorn med en usb sladd. Och när jag köpte hela packet så fick jag med en mick "mixerbordet/lådan" och ett mickstativ.

och jag har prövat med att starta om datorn! ja eller jag stänger av den och prövar dan efter!

Postat

Kopplingen är alltså som jag förstår det dator > ljudkort (lådan) > mick?

Isåfall ska du inte använda asio4all, utan ljudkortets ASIO-drivrutiner. Om du inte har dom så finns det att ladda ner och installera från Focusrites hemsida. När du använder rätt drivrutin i FL ska allt funka som det ska 🙂

Postat
min usb mick
ASIO4ALL
scarlett 2i1

Stopp stopp stopp, nu är det för mycket som inte stämmer här.

Har du en USB-mik, ett USB-ljudkort med mik, eller båda två? Och varför använder du en mjukvara som inte är lämplig för något av alternativen?

Postat

Det handlar alltså inte om en USB-mick, utan ett USB-ljudkort som du kopplar en mick till med en vanlig mikrofonkabel med 3-polig XLR-kontakt i båda ändar?

I så fall ska du, som redan har sagts, hämta den ASIO-driver som hör till ljudkortet - och skippa ASIO4ALL.

Postat

Mmm..Håller med Claes & Linus! Jag kanske var otydlig? Men som sagt.. Om du nu använder en USB-mic vad heter den? (4e gången jag frågar nu)

Postat
jag använder micken jag fick men när jag köpte scarlett.
Ingen musikaffär skulle sälja en USB-mikrofon till ett ljudkort. Så då är det ingen USB-mikrofon?
Det är ju själva "ljudkontrollen" eller "mixerbordet" är en röd "låda"" som det står focusrite. Det är den som man kopplar till datorn med en usb sladd.
Det är ett ljudkort. Ett ärligt tips, att läsa en nybörjarguide kan vara väldigt nyttigt för dig... för det ser ut som att du inte kan skilja på ett ljudkort eller ett mixerbord. Eller vet varför ljudkort behöver egna drivrutiner.
Postat

Oj! Ja jösses! Som Linus säger! ingen (vettig) ljudaffär skulle skicka med en USB-mic då du köper ett ljudkort typ Focusrite Scarlet då en USB-mic inte kommer att fungera med det ljudkortet. Däremot funkar den micen som eget "ljudkort" om du stoppar in den i en USB-port i datorn. Men som sagt.. Kan du ge oss namnet på din mic? >_<

Postat (redigerat)

nej asså micken är inte usb! utan micken är en typ vanlig studio mick, men micken är sätter man ju in i "ljudkontrollen" (lådan) som man sen sätter in i datorn med en usb. Är nybörjare så jag är lite dålig på att förklara.

Redigerat av jakob-sundin
Postat

Men då har vi förklarat flera gånger om vad du behöver göra 🙂 jag skulle nog satsa på en nybörjarguide också som Linus sa.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.