Jump to content
Annons

Hur går det till när man ska mixa med ett analogt bord?


Terror

Recommended Posts

Rubriken var nog inte den bästa.. men jag ska försöka förklara.

Låt oss ta min idol som ex, CLA (aka Chris Lord-Alge).

Han kör ju på ett SSL 4000..

Hur gör han när han får en mix på låt oss säga 48 spår?

Läggar han in dem i ett daw, routar varje kanal ut från ljudkortet, in i mixerbordet, tillbaka in i ljudkortet och in till sitt DAW på 48 nya spår?

Ni kanske inte fattar exakt vad jag menar. Det jag vill veta är hur det funkar. Jag funderar på att om jag, i framtiden, ska lägga vantarna på något 48-kanalsbord begagnat och mixa igenom det, istället för att använda massa plug-ins. Det är mycket skönare att sitta vid ett bord och "köra mixen". Jag gör ju det idag, med mitt D8B-bord. Men det är ju konverterat till en DAW controller, så jag kan inte använda alla on-board-plugins. Jag KAN kontrollera Cubase EQ mm via bordet, men det är ju inte optimalt. Jag skulle vilja ha ett bord med EQ, comp, pan och fader för varje kanal.

Så.. om jag köper ett 48-kanalsbord, hur kopplar jag in det, och fixar alla spår i mitt daw, så jag kan ta emot en mix på ca 15-48 tracks, mixa igenom bordet, för att sedan gå tillbaka in i mitt daw?

hur kopplar jag in allt? (rent fysiskt)

hur ställer jag in allt i mitt daw? (med alla tracks, I/O's ect).

Hoppas ni fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det stämmer som du säger. Man kör då 48 ut från datorn via ett ljudkort som har så många ut.

Men sen brukar man köra bara stereospåret tillbaka in i datorn.

Många använder datorn som en rullbandare.

Men även kör alla editeringarna klipp x-fades mm.

En del brukar kombinera. Man kör en del pluggar och en del på outboards.

Kombinationen är klockrent.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Logic och där finns det en plugg som heter I/O vilket betyder att jag kan skicka ljudet in och ut i kanaler i ljudkortet, så pluggen skickar mitt ljud från kanalen i mitt DAW till en utkanal i ljudkortet och sedan leker jag med ljudet i mixerbordet på en kanal för att sedan skicka tillbaka ljudet från "direct out" på mixern till en input på ljudkortet som i sin tur hamnar på kanalen i mitt DAW. Själva mixandet måste självklart ske i realtid så det tar längre tid och du kommer få ställa om alla EQrattar för varje låt och du kommer ha svårt att gå tillbaka eftersom du inte kan spara några inställningar. Det finns garanterat liknande plugg i cubase, sök efter outboard gear + cubase eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara skickar ut kanalerna till bordet och sedan tar in allt på separata spår, så har du inte gjort någon mix...

Du kopplar ljudkortets utgångar till ingångarna på bordet, gör din mix i bordet, med outboard-effekter och allt som behövs - och spelar in stereoutgången från bordet på ett nytt stereospår i ditt DAW-program.

Sedan är det där med analog summering grovt överdrivet. Flera tester som har gjorts, bl a av SoundOnSound, har vissat att det egentligen bara handlar om färgning, som man lika gärna kan uppnå genom att skicka sin slutmix genom någon analog stereoburk som man gillar - och inte alls behöver köra alla kanaler genom den analoga kedjan - men om man tycker det känns trevligare att köra genom ett stort mixerbord, så kan man förstås göra ett bättre jobb, så den psykologiska nyttan av det ska inte heller underskattas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter volymer och rattar EQ och ibland använder jag lite effekter kopplat till bordet men oftast tar jag effekter och kompressor i plugform inne i mitt DAW, jag mixar sedan ner detta live som en vanlig bounce på datorn.

Skulle detta inte räknas som en mix?

Hur jobbar du med recall om du jobbar med flera projekt samtidigt, eller "måste" göra ändringar tex en vecka senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jobbar du med recall om du jobbar med flera projekt samtidigt, eller "måste" göra ändringar tex en vecka senare?

Man får helt enkelt göra rätt från början 😛 Det enda hjälpmedel jag har för att återställa projekt i senare skede är att skriva ner alla inställningar som jag gör på papper men det stämmer så klart inte till 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får helt enkelt göra rätt från början 😛 Det enda hjälpmedel jag har för att återställa projekt i senare skede är att skriva ner alla inställningar som jag gör på papper men det stämmer så klart inte till 100%

Jo, men jag ser framför mig att man mixar ett band, 10 låtar, verkar lagom omständigt på ett analogt bord, med feedback/ändringsförslag från bandet osv? Att mixa 100% rätt från början existerar ju inte 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då var jag inte HELT ute och cyklade iaf.

Det är inte själva färgningen jag egentligen är ute efter, utan själva arbetsmetoden.

Att sitta med en mus och tangentbord känns inte rätt för mig. Därför köpte jag min D8B, men det är liiite för omständigt att hålla på med EQ och sånt via bordet. Därför vill jag ha ett "riktigt bord". Självklart är det trevligt om bordet i fråga ger något extra till soundet också! Men som sagt, det är själva arbetssättet jag är ute efter.

Men då är det alltså inte svårare än så?

- lägg upp alla spår i ditt daw

- fixa så att alla kanaler har varsit "out" till ljudkortets outs

- dra kablar från alla outs från ljudkortet till alla in's på mixern

- dra 2 stereokablar från mixerns "stereo out" tillbaka in i ljudkortets ingångar

Hur är det sedan om jag vill spela in något själv? Måste jag dra ut sladdar då och koppla rakt in i mixen, och från mixen till ljudkortet (via stereo out) och spela in så? Eller ska jag köra in (tex min kemper) in i ljudkortet, routa ut det från mitt daw till mixern, och tillbaka in i ljudkortet via stereo out? ELLER, endast spela in det direkt i mitt daw, för att sedan mixa det som ett spår (som jag beskrev där över)?

och det där med recall, det är ju ganska viktigt. Har dem flesta bord det? Och om dem inte har det, hur löser man det på bästa sätt i så fall?

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar sitta vid ett SSL6000E med ett Protools 10HDX i ryggen när jag mixar en del projekt och det låter riktigt bra.

Meeeeen....

Recall is a bitch! Jag har ett A4 för varje kanal där jag får plita ner alla settings, tar ungefär en timme efter att mixen är gjord och man kan börja på nästa. Så analogt är bra mycket mer omständigare än digitalt. Men jag som du föredrar att ha alla kanalerna framför mig även om det kräver lite mer jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skall ha ett bord med ca 48 kanaler, dynamics osv på varje kanal OCH recall så pratar vi bord för allt mellan 3-500.000:- Kanske finns billigare att hitta men nästa nackdel med analogt är att det måste underhållas... Hela tiden... Görs inte det så kan det bli dyrt. Och för att inte prata om hur mycket ström dom tar...

Men jag föredrar att köra analogt även om det inte låter så... 🙂

Jag hyr in mig i en större studio och betalar för tiden jag är där och har tillgång till det mesta man kan önska sig. Helt klart bättre än att köpa eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, men jag ser framför mig att man mixar ett band, 10 låtar, verkar lagom omständigt på ett analogt bord, med feedback/ändringsförslag från bandet osv? Att mixa 100% rätt från början existerar ju inte 🙂

/Jon

Hur gjorde man förr i tiden? 🙂 Givetvis är det omständigt men jag trivs med det arbetet.

Att sitta med en mus och tangentbord känns inte rätt för mig.

Men då är det alltså inte svårare än så?

och det där med recall, det är ju ganska viktigt. Har dem flesta bord det? Och om dem inte har det, hur löser man det på bästa sätt i så fall?

Angående musen så kände jag exakt lika dant och det är inte svårare än så.

Dock total recall kan du nog glömma på de billigare borden.

Hur du kopplar in kempern beror ju lite på hur du vill arbeta samt vilka möjligheter det finns i mixern, själv har jag kanaler i bordet som är kopplade både för inspelning och mixning så ett enkelt knapptryck så spelar den in istället för att spela upp.

Vill även säga att du behöver inte köra ner en 2spårs mix från bordet utan du kan kombinera bästa av två världar nämligen mixerbordet pluss pluggarna i datorn och göra en 2 spårs mix live i datorn.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde man förr i tiden? 🙂 Givetvis är det omständigt men jag trivs med det arbetet.

Angående musen så kände jag exakt lika dant och det är inte svårare än så.

Dock total recall kan du nog glömma på de billigare borden.

Hur du kopplar in kempern beror ju lite på hur du vill arbeta samt vilka möjligheter det finns i mixern, själv har jag kanaler i bordet som är kopplade både för inspelning och mixning så ett enkelt knapptryck så spelar den in istället för att spela upp.

Vill även säga att du behöver inte köra ner en 2spårs mix från bordet utan du kan kombinera bästa av två världar nämligen mixerbordet pluss pluggarna i datorn och göra en 2 spårs mix live i datorn.

Sweet! Men då får vi se om man hittar något bord någon gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Förr tog man en Polaroidbild på mixerbordet, flera stycken bilder annars gick det inte att läsa.

Eller så hade man lyxen att mixa på tex ett SSL4000 med Total Recall och en praktikant som fick sitta några timmar och vrida bordet rätt.

Varje ratt fick man alltså manuellt återställa. Det enda som sköttes någorlunda automatiskt var reglarna OM man hade motorreglar på bordet.

Kan rekommendera Euphonix CS2000/3000 borden som alternativ för där sköts total recall utan att man själv behöver sitta och vrida på rattarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Förr tog man en Polaroidbild på mixerbordet, flera stycken bilder annars gick det inte att läsa.

Då är det ju ännu bättre med dagens digitalkameror. Tänkte skriva det men trodde att det var för dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr tog man en Polaroidbild på mixerbordet, flera stycken bilder annars gick det inte att läsa.

Jag försökte mig på det tidigare att ta bilder men det blir väldigt många bilder att hålla reda på och det syns inte jättebra vilket fick mig att ta beslutet att skapa en mall på papper istället och skriva ner allting istället och det är gjort på ca 25 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men jag ser framför mig att man mixar ett band, 10 låtar, verkar lagom omständigt på ett analogt bord, med feedback/ändringsförslag från bandet osv? Att mixa 100% rätt från början existerar ju inte 🙂

/Jon

Fast jag tänker lite som Joe Barresi nämde i mixing rock att inte göra recalls utan lära sig att göra rätt från början, lär av misstagen och gör viktiga och rätt beslut i början av mixen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man får punga ut några 100k om du skall få bättre kvalitét än vad du har ITB tyvärr. Sedan finns det ju schyssta hybrider så som t.ex SSL AWS serien som verkar vara riktigt smidig med DAW integrering etc men ett 24kanals bord går på en 600k med ad/da patchbay etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan köpa ett Euphonix CS3000 från ca ca 100KSEK och uppåt. Grymt mycket bord för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plånboken vill ju inte ha något SÅ dyrt. Jag behöver egentligen inget fancy pansy, utan något som man kan mixa lite lättare med. Det MÅSTE inte färga ljudet heller, det har jag ju pluggar för. Men det vore skönt att ha ett bord att göra "snabbmixen/förmixen/skitmixen" på, för att sedan göra det finstilta med mus, tangentbord och plug-ins. Då bör man väl inte behöva ett million-dollar-desk?

Borde det egentligen inte räcka med något som det här typ: http://www.thomann.de/se/allenheath_zedr16.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog helre lägga pengarna på något begagnat som typ http://www.blocket.s...6.htm?ca=11&w=3

satt precis och kollade på en sån. har den kompressor mm? eller är det endast EQ på varje channel?

Jag har ju en Mackie D8B, men har en speciell programvara som gör om den helt till en DAW-controller, så kan inte använda mina on-boards. Dessutom är det en digital mixer, så den har ju ingen "channel strip" för varje kanal, vilket vore trevligt att ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Just CLA kör inte med dator, utan med en 48 kanals digital rullbandare (Sony 3348) som han styr med play/stop knapparna på mixerbordet. Får ofta in projekten i datorinspelat format, och för då över dom till bandaren. Är projektet mer än 48 spår så kombinerar han flera spår till typ stereospår på bandaren. Är det 8 spår backing vocals typ kan han lägga dom på 2 monospår på bandaren.

Han kör ju med ett 64 kanalers bord, kör 48 kanaler som bandarkanaler och resten är effektreturer och sånt. Kör tydligen alltid så.

Det där med fast antal kanaler i mixer är ju en bitch mellan analogt och digitalt. Men det du beskriver är nog vad många större studios kör och kallar för "hybrid". Dom har typ 64 utgångar på ljudkortet, kör in dessa i varje kanal i mixern. Sen kör man från mixerns 'main out' tillbaka in i DAW, stereoingång. Sparar resultatet där. En omständighet är ju att man måste köra alla post-fader effekter via hårdvara, typ reverb, chorus, limiter osv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

att inte göra recalls utan lära sig att göra rätt från början, lär av misstagen och gör viktiga och rätt beslut i början av mixen.

här närmar vi oss pudelns kärna åtminstone om man betänker hur man gjorde "förr"

men ta det ett steg tillbaka ytterligare: eftersom man just inte hade alla möjligheter vi har idag digitalt fick man fatta mycket beslut och forma soundet redan vid inspelningen

det var lite grann två olika sätt att jobba - forma vid inspelningen för att underlätta mixen eller göra allt i mixen för att inte låsa in sig i nåt felbeslut

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man bör tänka på att skall man köra outboards eller ha en mixer med dynamics inbyggt så kan man inte automatisera med sin DAW utan att det påverkar kompressorn i bordet.

Så därför är det käckt att ha automation i bordet, om man jobbar mycket med det.

Mixer fullt ut med automation och dynamics, eller ITB, så tycker jag. Allt annat blir bara meckigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör tänka på att skall man köra outboards eller ha en mixer med dynamics inbyggt så kan man inte automatisera med sin DAW utan att det påverkar kompressorn i bordet.

Så därför är det käckt att ha automation i bordet, om man jobbar mycket med det.

Mixer fullt ut med automation och dynamics, eller ITB, så tycker jag. Allt annat blir bara meckigt.

Så en mixer med bra EQ, sen köra kompressor ect i datorn vore bättre? om man vill hålla budgeten mellan 5.000 - 15.000kr (beggat/nytt)?

p.s, vad är ITB?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

In The Box, dvs i datorn.

Jo man kan ju köra i en mixer men skall du köra sendar i datorn också? Kör du effekterna i datorn blir ju dessa pre fader i analoga mixern.

Jag tycker det blir helt knäppt att jobba lite i datorn och lite i en mixer. Man tappar ju allt då.

All ITB, eller fullt ut med mixer, outboards, automation och dynamics annars kan det kvitta.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...