Jump to content
Annons

MIDI Windows7

Recommended Posts

Elwood (oregistrerad)
Postat

Halloj!

Har äntligen fått igång datorn här hemma o tänkte nu ta o spela in lite musik. Döm av min förvåning när jag inte får MIDI till att fungera...ALLS!

Har ett Infrasonic AMON ljudkort med MIDI in och ut på. Ett gammalt MIDI klaviatur med MIDI-UT på. Har kopplat enligt följande:

Klaviatur ----->MIDI IN (Infrasonic AMON)-----USB--->DATOR

Det verkar inte finnas något sätt att i kontrollpanelen se vilka MIDI-prylar som är anslutna. Inte heller fungerar det i Mixcraft...

Några tips??

Annons
Elwood (oregistrerad)
Postat

Ok, efter lite efterforskningar så verkar jag inte vara ensam.... Men lösning på problemet verkar det vara ont om....

Elwood (oregistrerad)
Postat

Japp det visste jag. Men tack ändå :-)

Postat

om du skapar ett nytt midi-spår och kopplar en synt bör du få ljud. windows kontrollpanel visar inte din midi-grunka om du inte installerar den i windows.

Elwood (oregistrerad)
Postat

Tycker också att jag bör få ljud......;-)

Elwood (oregistrerad)
Postat

Japp det får jag. Men inget händer inget när midi keyboard är inkopplat...

Postat

kabelfel eller så är den trasig låter det som.har du valt ljudkortet som ingång så borde det ju funka

• 4 veckor senare...
Elwood (oregistrerad)
Postat

Kabeln är hel. Kan man mäta upp ngn spänning på MIDI-ut?

Postat

Vilka prylar som är anslutna ser du inte om du kopplar över MIDI, utan det enda du kan se, är MIDI-interfacet.

Har du installerat rätt driver? http://simsaudio.co.kr/sims_infrasonic/bbs/board.php?board=driver01&category=2

Det är inte så enkelt, att du har förväxlat MIDI in och ut?

Elwood (oregistrerad)
Postat

Vilka prylar som är anslutna ser du inte om du kopplar över MIDI, utan det enda du kan se, är MIDI-interfacet.

Har du installerat rätt driver? http://simsaudio.co....er01&category=2

Det är inte så enkelt, att du har förväxlat MIDI in och ut?

Senaste drivern, från MIDI UT på keyb (enda porten) till MIDI IN på ljudkortet... "Det skall ju fungera" ;-)

Elwood (oregistrerad)
Postat

Spänningen brukar typiskt vara 5V men MIDI funger som en "closed loop" . Detta schema kan kanske hjälpa att förstå http://www.midi.org/...electrispec.php

Så om jag kopplar in en multimeter mellan pin 4 o 5 så borde jag få någon form av spänning?

Postat

Så om jag kopplar in en multimeter mellan pin 4 o 5 så borde jag få någon form av spänning?

Bara om den sitter i closed loop.. MIDI out ger ingen signal alls. Kolla schemat

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.