Jump to content
Annons

Hur mycket mixar du?


Recommended Posts

Ja hur mycket sitter ni och mixar och bearbetar ljud?

själv försöker jag hålla igång och mixa 2-3 låtar i veckan även när jag inte har fått något beställningsjobb, mest för att jag tycker det är roligt samt att jag tror det är bra att hålla igång öronen.

Hur lång tid brukar det ta för dig att mixa en låt i snitt? själv ligger jag nog på ca 1 dag/låt.

Okej ni som har detta som huvudyrke kanske får svara på hur mycket ni mixar när ni inte arbetar 😉

Tack för ordet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så jäkla svårt att svara på det där med tid per låt. Ibland kan jag i princip sätta mixen på 3timmar, och det är oftast de mixarna som blir bäst. Sen kan jag sitta i en veckan för att sen börja om, t.ex när jag mixar ett album. Skitsvårt ibland. Tyvärr finns det ju inga rätt eller fel när det kommer till mixning så därav kan jag få rätt go prestationsångest imellanåt haha

Jag mixar aldrig på fritiden längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör runt 5 i veckan. Oftast från mixoff.org. Men har snart gjort alla roliga så måste leta nytt. Mixar allt förutom elektroniskt. Pop/rock är roligast o mixa, metal är jobbigast haha. Så mycket hz att kontrollera ^^

Brukar ha ett tak på 4 timmar. Då pressar jag mig att göra mitt absoluta bästa. Gillar inte riktigt de där när man sitter i vrider på lite rattar och undrar om de funkar, för att sedan backa o göra om. Jag letar problemet och försöker fixa det, inga konstigheter. Ibland går det bättre än andra gånger. För mig känns det som om de blir värre ju längre jag sitter. Efter ett tag börjar man tweaka saker som inte alltid behöver tweakas, man försöker rätta till saker som från början egentligen lät bra. Det går ju alltid att förbättra en mix, men man måste ju nå ett slut någon gång. Därför har jag 4 timmar aom gräns. Även om jag är nöjd eller inte efter de, så vet jag att jag blir bättre efter varje mix, oavsett resultat.

Mixing doesn't make you better, finishing projects do.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sällan. Jag mixar inte bara för att jag "måste mixa lite" – jag hade blivit helt jävla galen.

Men när jag väl jobbar i projekt jobbar jag i stort sett tills jag ser dubbelt och hör i villor. Då brukar jag ta det som ett tecken på att kanske ta en paus ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur lång tid brukar det ta att mixa en låt för dig?

1 timme till flera dagar, beroende på genre och krav från artisten. Vanligast är väl att jag lägger en grundmix på 2-3 timmar kanske, sen feedback på den i 2-3 omgångar innan det är klart. Nu sitter jag naturligtvis inte och mixar 8 timmar om dagen, men en stund varje dag blir det allt som oftast.

Sen ska det understrykas att jag är väldigt noga med att ta pauser och vila öronen. Självklart finns det dagar då jag medvetet håller mig helt bort från musiken, även om det är svårt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixing doesn't make you better, finishing projects do.

En väldigt bra quote! Visst kan man traggla med ett å samma projekt i en evighet men någonstans får man säga ifrån och inse att detta är det bästa man kan prestera just nu, och sedan gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1-10 låtar i veckan. Privata inspelningar hemma lägger jag kanske 2-3 timmar på mix, medan på jobbet om det inte är livemixning så kanske 20-30 min per låt eftersom det inte finns mer tid att lägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt bra quote! Visst kan man traggla med ett å samma projekt i en evighet men någonstans får man säga ifrån och inse att detta är det bästa man kan prestera just nu, och sedan gå vidare.

EXAKT!

Jobbar du flitigt, så bör du klara dig på 3 timmar. Om låten inte är totalt katastrof! På 3 timmar så hinner man med "allt vad du kan". Blir det dåligt så får man ta det, och ta med det till nästa gång. "Vad kan jag göra bättre nästa gång?" 🙂 Jag försöker leva den filosofin, och än så länge går det bra.

Får andras material att låta mycket bättre än mitt eget, av någon anledning. Gillar inte att mixa mitt eget material längre 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skruvar lite ljud gör man ju typ varje dag. Men att sammanställa projekt till mix, från början till slut .... det kommer och går liksom i "klasar" för mig. Oftare man färdigställer flera låtar på rad än bara 1 låt. Om en vecka gått är väl chansen att jag mixat ett helt projekt (1 låt) kanske 60%. En annan vecka kan jag mixat 4-5 låtar. Det går upp och ner lite.

Sitter även och söker förbättrade koncept så man blir bättre/jobbar lättare, men det är inte att mixa hela låtar riktigt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...