Jump to content
Annons

Takter ?


Snoppnacke

Recommended Posts

Tjo!

Har på senare tid börjat fördjupa mig i olika takter, till exempel en låt med 4/4 takt får en skön twist om man senare i låten går över till 3/4 takt.

Det jag undrar är vad är det för skillnad på 3/3takt och 6/6takt ? samma med 4/4takt och 8/8takt?

Finns det nån mer skillnad på 3/4 och 3/3 förutom att tempot upplevs långsammare ?

Vet inte om jag formulerade mig lite tokigt men förhoppningsvis är det någon som förstår vad jag undrar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det jag undrar är vad är det för skillnad på 3/3takt och 6/6takt ?

Vad har du för exempel på låt som går i 3/3? Med 3/4 menas att det är 3 "beats" per takt och varje beat är 1/4-not lång. Vad man kallar vals. 3/3 innebär att man skulle räkna någon form av triol som bas för sin takt, det tror jag inte funkar. du räknar i /4 /8 /16. Nu är jag inte trummis så det kommer nog någon kan lämna ett bättre svar.

Eftersom 1/4 not inte har en "lagstadgad" längd i sekunder så försvinner liksom vitsen även i teorin med 1/3, det är ju bara att sänka tempot på 1/4-delarna.

Dessutom blir det en mardröm att notera musiken, hur noterar man en punkterad 1/4-del där basen är trioler?

http://en.wikipedia....ki/Meter_(music)

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

3/8 < Siffran till höger representerar ett rytmiskt notvärde. Halvnoter, fjärdedelar, åttondelar eller sextondelar. Siffran till vänster är hur många - av högra siffrans notvärden - som utgör 1 takt.

Att någon skulle ange ett ojämnt notvärde som pulsindelning - t.ex. triol, punktering, septol etc – det är så opraktiskt så det förekommer aldrig – utom om nån råbarkad avantgardistisk kompositör vill vara motvalls då.

Men ja, teoretiskt är t.ex. 3/4 och 6/8 samma sak. Skillnaden brukar vara att musiker läser och spelar taktarterna med lite olika rytmisk feeling. 6/8 brukar spelas lite som 2 takter 3/4 i snabbt/lätt tempo.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har på senare tid börjat fördjupa mig i olika takter, till exempel en låt med 4/4 takt får en skön twist om man senare i låten går över till 3/4 takt.

Jag har en förkärlek för trummor i 4/4 och basen i 6/8. Dvs att varje halvnot spelas med triol. Det blir en blandning där tackarten inte känns så uppenbar. Trummorna får gärna ha en paus så låten går i 6/8. Det får gärna basen göra senare också och då går ju låten helt solklart går i 4/4.

Redigerat av zanadu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...