Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Har på senare tid börjat fördjupa mig i olika takter, till exempel en låt med 4/4 takt får en skön twist om man senare i låten går över till 3/4 takt.

Det jag undrar är vad är det för skillnad på 3/3takt och 6/6takt ? samma med 4/4takt och 8/8takt?

Finns det nån mer skillnad på 3/4 och 3/3 förutom att tempot upplevs långsammare ?

Vet inte om jag formulerade mig lite tokigt men förhoppningsvis är det någon som förstår vad jag undrar 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Det jag undrar är vad är det för skillnad på 3/3takt och 6/6takt ?

Vad har du för exempel på låt som går i 3/3? Med 3/4 menas att det är 3 "beats" per takt och varje beat är 1/4-not lång. Vad man kallar vals. 3/3 innebär att man skulle räkna någon form av triol som bas för sin takt, det tror jag inte funkar. du räknar i /4 /8 /16. Nu är jag inte trummis så det kommer nog någon kan lämna ett bättre svar.

Eftersom 1/4 not inte har en "lagstadgad" längd i sekunder så försvinner liksom vitsen även i teorin med 1/3, det är ju bara att sänka tempot på 1/4-delarna.

Dessutom blir det en mardröm att notera musiken, hur noterar man en punkterad 1/4-del där basen är trioler?

http://en.wikipedia....ki/Meter_(music)

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

3/8 < Siffran till höger representerar ett rytmiskt notvärde. Halvnoter, fjärdedelar, åttondelar eller sextondelar. Siffran till vänster är hur många - av högra siffrans notvärden - som utgör 1 takt.

Att någon skulle ange ett ojämnt notvärde som pulsindelning - t.ex. triol, punktering, septol etc – det är så opraktiskt så det förekommer aldrig – utom om nån råbarkad avantgardistisk kompositör vill vara motvalls då.

Men ja, teoretiskt är t.ex. 3/4 och 6/8 samma sak. Skillnaden brukar vara att musiker läser och spelar taktarterna med lite olika rytmisk feeling. 6/8 brukar spelas lite som 2 takter 3/4 i snabbt/lätt tempo.

Redigerat av Signia
  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Har på senare tid börjat fördjupa mig i olika takter, till exempel en låt med 4/4 takt får en skön twist om man senare i låten går över till 3/4 takt.

Jag har en förkärlek för trummor i 4/4 och basen i 6/8. Dvs att varje halvnot spelas med triol. Det blir en blandning där tackarten inte känns så uppenbar. Trummorna får gärna ha en paus så låten går i 6/8. Det får gärna basen göra senare också och då går ju låten helt solklart går i 4/4.

Redigerat av zanadu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.