Jump to content
Annons

Kondensatormick

Recommended Posts

trubaduren (oregistrerad)
Postat

Hej! Är nybörjare på sånginspelning o undrar över om det finns ngr tips o trix att få en vanlig mic att låta som en kondensatormic. Ev. genom att jobba med eq o andra inserts?

Om det finns ngr som har lite tips så kom gärna med inlägg.

Annons
Postat

Finns inget direkt trix.

Kondensatormikrofoner har ett bredare omfång än vad dynamiska mikrofoner har.

Men för den delen är inte sagt att en dynamisk mikrofon låter dåligt, allt beror ju vilket sound man vill få fram och vilket ljudideal man vill åstadkomma.

Men som direkt svar på din fråga så kan du inte "fejka" kondensator med hjälp av EQ eller andra effekter men däremot kan du göra att det blir bättre än det va från början.

Men som sagt, allt handlar om smak och ljudideal 🙂

trubaduren (oregistrerad)
Postat

OK! Tack för svaret. Det var som jag misstänkte. Funderar på att köpa en kondensatormic senare men vill jobba ett tag till med min vanliga mic. Upplever att ljudet blir tämligen skarpt o hårt, inte mjukt o luftigt. Det var därför jag undrade om det gick att trixa lite med inspelningen genom att förändra eq.

Får jobba vidare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.