Tranback Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Hej! Jag går i tankarna att införskaffa ett analogt mixerbord för att ha möjlighet att färga ljudet och ge det mer karaktär. Jag inser dock att det första jag måste göra är att inhandla ett nytt ljudkort med tillräckligt många utgångar för en 16 eller till och med 24 kanalsmixer. Idag har jag ett Focusrite Saffire PRO 14 som funkar perfekt i dagsläget. Men bristen på analoga linje ut och ingångar börjar redan bli påtaglig. Så frågan är alltså vad ska man ha. Stödjer Firewire/USB tillräckligt många ut/ingångar? All hjälp är uppskattad!!
Linus Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Visst finns Firewire-/USB-lösningar med 24 in/ut. Men har du en bärbar dator alt. dator som inte kan expanderas med PCI Express-kort?
Tranback Postat 28 maj 2013 Trådstartare Postat 28 maj 2013 Har en relativt nyinhandlad Macbook Pro som har prestanda för att klara ganska mycket skulle jag tro. Jag vill därför helst slippa köpa ny dator och istället bara hitta ett externt ljudkort som skulle funka. Vad har ni för tips/förslag?
Soundprocessingstudio Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 http://www.thomann.de/se/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm Här har du en billig lösning, jag har två sådana och ett firestudio 26 kopplat till 24 kanals mixer.
peterT Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 http://www.thomann.d...tal_ada8000.htm Här har du en billig lösning, jag har två sådana och ett firestudio 26 kopplat till 24 kanals mixer. Ngr nybörjarfrågor: Hur kopplar man in Behringern till datorn, är det via Firestudion? Vad finns det för andra lösningar att koppla in till dator?
Tranback Postat 28 maj 2013 Trådstartare Postat 28 maj 2013 Är den bästa lösningen att köpa ett audio interface med optiska in och utgångar för att sedan ansluta en eller flera ad/da (adat) enheter? Eller kommer jag tjäna på att försöka hitta ett ljudkort med tillräckligt många balanserade utgångar från början?
Terror Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Fråga.. ska du ha ett stort mixerbord för att du ska spela in massa saker samtidigt? Ett helt band med 12 mickar på trummorna, gitarrer, bas, sång ect? Eller hade du tänkt att använda mixerbordet för vanliga mixar? alltså, routa alla kanaler i ditt DAW genom ditt mixerbord och tillbaka in i ditt daw?
Tranback Postat 30 maj 2013 Trådstartare Postat 30 maj 2013 Hade tänkt använda mixerbordet för att mixa. Dvs. routa allt från DAW till mixer och sen tillbaka till DAW. Vill främst använda mig av ett analogt mixerbord för att ha möjlighet att ge ljudet en annan karaktär.
Terror Postat 30 maj 2013 Postat 30 maj 2013 Hade tänkt använda mixerbordet för att mixa. Dvs. routa allt från DAW till mixer och sen tillbaka till DAW. Vill främst använda mig av ett analogt mixerbord för att ha möjlighet att ge ljudet en annan karaktär. vad är din budget?
Tranback Postat 30 maj 2013 Trådstartare Postat 30 maj 2013 vad är din budget? Budgeten är väl inte riktigt satt än. Just nu är jag mest intresserad av vad jag har för alternativ.
Terror Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 Budgeten är väl inte riktigt satt än. Just nu är jag mest intresserad av vad jag har för alternativ. Du har hur mycket som helst. Finns massa ljudkort med 24 in/outs. Alla funkar, sen ör bara frågan hur mkt du vill spendera.
hegobald Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 En lämplig setup borde ju vara ett Fireface 800 samt 2 st ADA8000 (som faktiskt fungera oförskämt bra trots lågt pris). Rme: http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php
Tranback Postat 31 maj 2013 Trådstartare Postat 31 maj 2013 Du har hur mycket som helst. Finns massa ljudkort med 24 in/outs. Alla funkar, sen ör bara frågan hur mkt du vill spendera. Om jag säger så här. Hur mycket bör jag vara beredd att spendera för att inte kompromissa allt för mycket på kvalitet. Jag är inte gjord av pengar, men vill samtidigt inte nöja mig med skräp 🙂
MRS8 Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 finns även; http://www.thomann.de/se/behringer_bcr_2000.htm eller om man har råd; http://www.thomann.de/se/yamaha_n12.htm
Terror Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 Om jag säger så här. Hur mycket bör jag vara beredd att spendera för att inte kompromissa allt för mycket på kvalitet. Jag är inte gjord av pengar, men vill samtidigt inte nöja mig med skräp 🙂 svårt att säga. VIll du ha ett bra bord som faktiskt färgar snyggt, så kostar det. Bästa är ju att leta beggat. Men ska du ha en med minst 24 kanaler, så räkna med minst 5.000 - 6.000+ för bara mixerbordet, sen ska du ha ljudkort på det.. och kablage.
Soundprocessingstudio Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 Ngr nybörjarfrågor: Hur kopplar man in Behringern till datorn, är det via Firestudion? Vad finns det för andra lösningar att koppla in till dator? Precis med två stycken adat kablar per behringerburk in i ljudkortet, det har fungerat otroligt smärtfritt för mig. Är den bästa lösningen att köpa ett audio interface med optiska in och utgångar för att sedan ansluta en eller flera ad/da (adat) enheter? Eller kommer jag tjäna på att försöka hitta ett ljudkort med tillräckligt många balanserade utgångar från början? Tror det är den billigaste lösningen. Det finns säkert bättre lösningar som kostar mer pengar.
peterT Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 Precis med två stycken adat kablar per behringerburk in i ljudkortet, det har fungerat otroligt smärtfritt för mig. Tack för infon!
Soundprocessingstudio Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 (redigerat) Om jag säger så här. Hur mycket bör jag vara beredd att spendera för att inte kompromissa allt för mycket på kvalitet. Jag är inte gjord av pengar, men vill samtidigt inte nöja mig med skräp 🙂 Skräp är olika från person till person, de flesta säger att Behringer är skräp och själv använder jag Behringer monitorer, mixerbord och Adat och här är resultatet. Det går självklart att få bättre ljud med andra prylar, jag vill bara visa hur illa "skräp" kan låta. Fler låtar i olika musikstilar finns på soundcloudsidan. https://soundcloud.com/soundprocessingstudio/bluegrass-with-vocals Redigerat 1 juni 2013 av Soundprocessingstudio 1
Tranback Postat 2 juni 2013 Trådstartare Postat 2 juni 2013 Tack för alla svar! Just nu lutar det åt att först införskaffa ett fireface 800 och sedan ge mig ut på begagnatmarknaden för att hitta ett trevligt bord. Återigen tack! 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.