Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nån som har koll hur man får släppa remix-låtar?

Jag har gjort en remix men använt mig av ett litet klipp som en artist snott av en från ca 50-talet. och då tog jag det av honom!

Hur får jag släppa låten som jag har producerat helt själv?

tack så länge!

Annons
Postat

Det får du inte. Du vet inte vad han gjort för deal med artisten/bolaget som gjort låten han samplat.

Jag vet att han har gjort en deal med dem! Men så jag får inte lägga ut min låt på youtube ens då eller vadå?

Postat

Jag vet att han har gjort en deal med dem! Men så jag får inte lägga ut min låt på youtube ens då eller vadå?

Nej. Han kanske gjort en deal på 5% av intäkterna mot att han får använda samplingen. Om du då tar samplingen av honom så förlorar ju originalartisten på det. Sen kan man ju fundera på hur stor risk det är att åka dit för det, men det är ju en annan fråga.

Postat

...En annan risk kan vara att du själv kan förlora på att bli betraktad som icke-legal-samplare (i brist på bättre formulering). Det är ju nån känd komiker som nyligen tydligen lade ut ett manus han fick skickat till sig, på internet. Jag kan tänka mig att han inte kommer få så många manus i framtiden. På samma sätt kanske man förlorar chanser där ljudfiler hanskas om man visat att man gärna lånar lite utan att be om lov.

Postat

ofan!!

Men alla andra som lägger ut en massa remixer på internet då? dem kan väl inte ha fått godkännande från originalen?

Svinsvårt det här!!

Nä. Inte alla som lägger upp filmer på The Pirate Bay heller ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.