Jump to content
Annons

Memories

Gäst

Vad kan man säga?  

4 röster

1. 1. Vad kan man säga?

• Bra låt
      2
    • Bra låt men kass mastring
      0
    • Bra mastring men kass låt
      0
    • Vadå?
      1

Recommended Posts

LÅTNAMN:Memories

GENRE:Trance?

LÅTLÄNGD:7:något

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT:Mp3

STORLEK:14: nåt

STATUS: Blir den någonsin klar? Hjälp mig isf.. uttryck er!

--------------------------------------------------------------------------------------

Har suttit med denna ett tag nu.. men tog mig i kragen och gjorde i ordning den.. Mitt problem är bara att jag inte har någon tillgång till annat att höra med än mina lurar. Därför behöver jag lite feedback på mastringen.. är inte så proffsig på att mastra.. men vem vet? Kanske det låter bra i era öron!

Redigerat av Gäst
Dela på andra sajter

Annons

Ok grymt. jag fick grymma skräckfilms vibbar när låten drog igång men så vid 1:08 så kom det nåt space flum ljud som jag verkligen tyckte förstörde introt. Introt kunde vara lite kortare men annars var det riktigt bra. Jag vet inte hur man ska mixa sån här musik men jag skulle nog vilja ha lite mera tryck i basen, nu tycker jag att det låter lite luddigt/dovt.

Bra jobbat annars..

//AEM

Dela på andra sajter

Tackar och bugar! Ja som sagt så har jag inte haft så stora möjligheter att referens lyssna och har skapat den med lurarna enbart.. hmm.. 1:08 jaså det ljudet.. jo har undrat lite över det själv men kom överens om att det behövs där för att lyfta upp cybalen / rim som kommer efter.. samt även hihaten.. men jag kanske skulle titta på det igen..

Tack för associeringen med Jean Michel Jarre... han är en av mina tidigaste inspirationskällor och den källan som får mig att fortsätta med modulerade synthljud (återkommande fenomen i min musik)

MVH

Dela på andra sajter

Jo det låter helt okej bortsett från en del detaljer. Nivåerna är lite ojämna tycker jag. Men det har ju mer med mixningen att göra. T e x så försvinner bastrumman nästan när leadsyntljudet tar över. Det saknas lite briljans också tycker jag. Det låter lite mufflat (?) De enda ljud som är riktigt tydligt och briljant är hihatten.

Vad har du mastrat med? 😉

Dela på andra sajter

Denna gången provade jag Blockfish kompressorn.. egentligen skulle jag nog inte vilja använda en kompressor på låten överhuvudtaget men får inte rätt på det om jag bara ökar ouputen.. å när jag använder kompressorn så får jag inte rätt på hur den ska jobba.. jag är ingen höjdare på det där med mastring men jag vill lära mig.. blir mest en massa snurrande på knapparna.. det där med briljansen har nog med att göra att jag inte haft tillgång till någon annan utenhet än mina lurar Beyerdynamic DT 770.. där finns briljans vad man än lyssnar på men samtidigt hmm.. du kan läsa om dem i det senaste nummert av studio.. man behöver någon referens.. men har inte det för tillfället..

Dela på andra sajter

VirtualJB (oregistrerad)

Himla go' soft "spöktrance. Men jag tycker att gongongen vid 2:26 inte riktigt passade in. Leadsynthen är inte heller den rätta. Snaren är också lite fel ute. Kunde ha varit en lite, så att säga, störra och ljudligare sådan. Riden och hihaten diggar jag! Det och dom brittiska ungarna. Tycker att själva kompsitionen, hur alla ljud passar ihop är lite tafatt och spridd. Jag hade gillat om du panorerat ut hihaten mera, så att den liksom växlar lite mellan höger och vänster högtalare! Men då hade man kanske mått illa... Congasen kompenserar synthen och flöjten litte grann, men inte så mycket. Crashen är inte heller den bästa. Lite för grov. Gör den lite ljusare så blir det bättre.

Nu har jag klagat färdigt, men keep it up! Fråga inte mej om mastringen - jag vet ju knappt vad det är ens! 🙂

Jaja, hare gött alla musikskapare! 😉

Dela på andra sajter

Snaren är också lite fel ute. Kunde ha varit en lite, så att säga, störra och ljudligare sådan.

Tycker att själva kompsitionen, hur alla ljud passar ihop är lite tafatt och spridd.

Jag hade gillat om du panorerat ut hihaten mera, så att den liksom växlar lite mellan höger och vänster högtalare!

Congasen kompenserar synthen och flöjten litte grann, men inte så mycket.

Fråga inte mej om mastringen - jag vet ju knappt vad det är ens! 🙂

Där har du det 😉 (mastringen alltså)

alla verkar tycka på sitt egna sätt.. tror jag ska gå igenom låten en gång till o se ifall jag själv e säker på hur jag vill att den ska låta..

"Himla go spöktrance" 😄 tack.. så länge det budskapet gick fram så har jag inte misslyckats iaf..

Dela på andra sajter

plastocid (oregistrerad)

Jasså du finns här också? 😉

Aja, tål väl att sägas igen: bra låt, mysig musik!

Dela på andra sajter

Jasså du finns här också? 😉

Aja, tål väl att sägas igen: bra låt, mysig musik!

Jo... antog att du skulle va här med.. =)

Detsamma om din..

Dela på andra sajter

Snaren är också lite fel ute. Kunde ha varit en lite, så att säga, störra och ljudligare sådan.

Tycker att själva kompsitionen, hur alla ljud passar ihop är lite tafatt och spridd.

Jag hade gillat om du panorerat ut hihaten mera, så att den liksom växlar lite mellan höger och vänster högtalare!

Congasen kompenserar synthen och flöjten litte grann, men inte så mycket.

Fråga inte mej om mastringen - jag vet ju knappt vad det är ens! 😛

Där har du det :rolleyes: (mastringen alltså)

alla verkar tycka på sitt egna sätt.. tror jag ska gå igenom låten en gång till o se ifall jag själv e säker på hur jag vill att den ska låta..

"Himla go spöktrance" 😄 tack.. så länge det budskapet gick fram så har jag inte misslyckats iaf..

Hur alla ljuden passar ihop ska du väl helst fixa i mixen va? Det är ju inte så att du rätter till en "tråkig" virvel eller en spretig ledsynt i mastern. Mastern är väl till för att finslipa störande frekvenser och öka dynamiken.

Har inte lyssnat på det än så jag ska inte säga för mycket. Håller på att ladda ner nu faktiskt 😎

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.