Guitar Nilsson Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Anta att jag har två trevägs passiva högtalare med delningsfilter på 2 ohm. Funkar det att seriekoppla dem för att få 4 ohm så inte förstärkarens slutsteg pajar? Eller blir det nåt skumt med delningsfiltren?
hegobald Postat 27 maj 2013 Postat 27 maj 2013 Om impedansen på respektive passiv högtalare är 2 Ohm så kommer en seriekoppling av dom tre tillsammans att reslutera i en total impedans på 6 Ohm. Så slutsteget kommer inte att bli överbelastat. Bara tut och kör!
Guitar Nilsson Postat 27 maj 2013 Trådstartare Postat 27 maj 2013 (redigerat) Det är totala impedansen på en högtalare jag tänker på. Vad de separata elementen är på vet jag inte... Det är JBL bilstereohögtalare jag tänker på, många av deras trevägs coaxialer är på två ohm, och det klarar inte en gammal Pioneer hemstereoreciever. Jag tänker ev rusta upp dotterns gamla Carlsson OA5 med två sån coaxialer per låda. En på ovansidan under gallret, sen sätter jag en till helt brutalt på framsidan som på normala högtalare. (Är Herr Carlsson död roterar han nog i sin grav när jag sätter sticksågen i sidan på hans OA5) 😎 Redigerat 27 maj 2013 av Guitar Nilsson
hegobald Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Det är den kompletta högtalaren jag menar också.. Bara att seriekoppla dom
Guitar Nilsson Postat 28 maj 2013 Trådstartare Postat 28 maj 2013 (redigerat) Det är den kompletta högtalaren jag menar också.. Bara att seriekoppla dom Ser güt. De låter riktigt bra de där i en större låda. Drivna av en riktig förstärkare borde de låta lite bättre än från en 12 volts bilstereo. Föresten... Serirkoppla? Vad är det? Redigerat 28 maj 2013 av Guitar Nilsson
hegobald Postat 28 maj 2013 Postat 28 maj 2013 Tagnetsbrodsdylexi! 😉 Föresten... Serirkoppla? Vad är det?
Guitar Nilsson Postat 30 maj 2013 Trådstartare Postat 30 maj 2013 Hon går inte med på att ha nåt element på framsidan så jag måste ta ett enda 4 ohms element, har hittat de här, det blir ju billigt också. http://nardik.se/produkt/JBL-CS-69
hegobald Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 Fast jag fattar inte varför du sätter in 6/9" koaxialhögtalare i ett par OA5??? Vilka element är trasiga i dom.. Har inte ljudia passande? Jag menar dom ser ju ut så här i original http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=5571
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.