Jump to content
Annons

Varför är protools industristandard när det suger?


Casperfren

Recommended Posts

Jag är rätt så ny med detta program, men shit va kasst att det har uppenbara sjuka brister. Använder protools 8 och det jag är förundrad över är att det inte är någon latency kompensation för pluggar och bussar, så att det fasar vid parallel situationer, lösning som protools användare verkar tycka vara hållbar är att sätta samma pluggar på alla spår inblandade...... Sen finns det ingen dedikerad automatiserad volymregel för prefader.

Vafan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nya PT har delay kompensation. 8 har några år på nacken. Och PT HD har funkar med PDC.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Industri-/studiostandard gäller troligtvis PT HD med hårdvara, och inget "lägre" system inom ProTools mjukvara.

Att det är/kallas en standard är troligtvis för att flest pro-studios kör just ProTools HD.

Men, vad vet jag... 😊

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pro Tools 8 släptes 2008.

Och du kan skapa delay kompensation i 8:an om du är lite fyndig.

och pre-fader i sendarna? Sätt senden i PRE sen kan du automatisera bäst du vill.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att PT har blivit "standard", är att det tack vare det hårdvarubaserade konceptet, för många år sedan var först med att vara riktigt stabilt, medan andra DAW fortfarande var lite si och så.

Numera har det egentligen inga fördelar mot andra DAW, men fortsätter ändå vara branschstandard eftersom det är så förknippat med tillförlitlighet och stabilitet.

"Suger" gör det knappast - och som andra har påpekat så är det en gammal version du har testat. Om man ska jämföra olika system, så är det bäst att jämföra de versioner som är aktuella för stunden.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools 8 släptes 2008.

Och du kan skapa delay kompensation i 8:an om du är lite fyndig.

och pre-fader i sendarna? Sätt senden i PRE sen kan du automatisera bäst du vill.

Jag pratar om att automatisera volymen innan volymregel och pluggar, tex för att rida sång och hjälpa kompressorer tex.

Sen att dem inte fixar fasproblemet toll pt hd 8 som kom ut 2010 är rätt B

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om att automatisera volymen innan volymregel och pluggar, tex för att rida sång och hjälpa kompressorer tex.

Men.... har du ens hittat automatiseringen för pluggar etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag pratar om att automatisera volymen innan volymregel och pluggar, tex för att rida sång och hjälpa kompressorer tex.

Sen att dem inte fixar fasproblemet toll pt hd 8 som kom ut 2010 är rätt B

Insert -> Multi Mono (Om det är stereo-spår) -> Other -> Trim

Lägg den pluggen först i kedjan.

Avid/Digidesign kommer med funktioner några år efter alla andra. Det är så Avid fungerar.

Och fasen fixar du genom att förskjuta de samplesarna som den är fördröjd. Hur många samples den är fördröjd hittar du genom cmd-klick på den lilla rutan under fadern 2 gånger.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Insert -> Multi Mono (Om det är stereo-spår) -> Other -> Trim

Lägg den pluggen först i kedjan.

Avid/Digidesign kommer med funktioner några år efter alla andra. Det är så Avid fungerar.

Och fasen fixar du genom att förskjuta de samplesarna som den är fördröjd. Hur många samples den är fördröjd hittar du genom cmd-klick på den lilla rutan under fadern 2 gånger.

Ah tack så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pro Tools är inte alls dåligt, jag använde det i två dagar och lyckades få fram en låt lika bra som många saker jag gör i FL Studio eller Reaper annars 🙂 med automatisering, sidechains, send-effekter och hela köret. Inga problem alls efter man har fått in var alla spakar sitter 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pro Tools är störst för att dom var först. Började redan med Sound Tools tidigt i förra århundradet. En mängd människor i branchen lärde sig detta och höll fast vid det.

...fast ska man vara petig var företaget Soundstream först... 😱

http://en.wikipedia....iki/Soundstream

[edit: tillägg]

...sen fanns även Macromedia med samtidigt som Digidesign i början, så att ProTools är störst för att dom var först stämmer ju inte....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast ska man vara petig var företaget Soundstream först... 😱

http://en.wikipedia....iki/Soundstream

[edit: tillägg]

...sen fanns även Macromedia med samtidigt som Digidesign i början, så att ProTools är störst för att dom var först stämmer ju inte....

Som jag minns det var Sound Tools det som fick det största genomslaget, och den största spridningen tämligen snabbt, men jag kanske har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som jag minns det var Sound Tools det som fick det största genomslaget, och den största spridningen tämligen snabbt, men jag kanske har fel?

Näh, det kan säkert stämma. Vad jag menar är att fler företag kunde slåss runt startskottet, inte att ProTools (Digidesign) var ensamma när det "drog igång", liksom. Därför säger jag att ProTools inte är störst för att dom var först...

[edit: tillägg]

...skrev ju det; "...om man ska vara petig" 😛

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Näh, det kan säkert stämma. Vad jag menar är att fler företag kunde slåss runt startskottet, inte att ProTools (Digidesign) var ensamma när det "drog igång", liksom. Därför säger jag att ProTools inte är störst för att dom var först...

Ok, då är dom störst för att dom var först med en produkt som fick mängder av människor i branchen att inse möjligheterna och satsa på den, eller nåt. Nöjd nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är dom störst för att dom var först med en produkt som fick mängder av människor i branchen att inse möjligheterna och satsa på den, eller nåt. Nöjd nu?

Bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppet från PT8 till PT9 var ju tämligen stort. Delay compensation var väll det största implementet för Native användare. Jag gillar PT, speciellt editeringsfunktionerna, även midin har kommit ikapp säig i senare versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hoppet från PT8 till PT9 var ju tämligen stort. Delay compensation var väll det största implementet för Native användare. Jag gillar PT, speciellt editeringsfunktionerna, även midin har kommit ikapp säig i senare versioner.

Jag tycker att midihanteringen är bättre i PT 10 än den är i Logic Pro, så den har verkligen kommit ikapp sig:-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar om att automatisera volymen innan volymregel och pluggar, tex för att rida sång och hjälpa kompressorer tex.

Sen att dem inte fixar fasproblemet toll pt hd 8 som kom ut 2010 är rätt B

Det går jättebra att automatisera före regel från PT10 med Clip Gain. I tidigare versioner är det en trim-plugg (eller trim i en EQ eller annan plugg) som löser problemet.

PDC har som sagt funnits länge i HD och varit en "sales point" för HD innan de släppte på det även till nativa användare.

En del saker finns, andra finns inte. En del saker går att jobba sig runt och en del inte. Exempelvis vore det jobbigt att ljudbearbeta film och TV i program som inte har Preview+Write To All för automation, men det betyder inte nödvändigtvis att de andra programmen suger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...