Signia Postat 25 maj 2013 Postat 25 maj 2013 (redigerat) Skickar man ett spår genom en virtuell gitarrförstärkare, blir dist/overdrive optimal. Skickar man flera olika spår till samma virtuella gitarrstärkare låter effekten inte lika bra. Därför kan man använda en virtuell stärkare för varje gitarrspår. Skickar man ett spår genom en kompressor, blir kompressionen/effekten optimal. Skickar man flera olika spår till samma kompressor blir kompressionen inte lika bra. Därför kan man använda en kompressor för varje enskilt spår. Skickar man ett spår till ett reverb, låter reverbet bra. Skickar man flera olika spår till samma reverb ... låter reverbeffekten kanske inte lika bra? och därför kan man använda 1 reverb för varje enskilt spår? Kontroversiell idé, men kanske genererar några tankar/åsikter? Redigerat 25 maj 2013 av Signia
slejnard Postat 25 maj 2013 Postat 25 maj 2013 Njaee, det är ju olika sorters effekter. Typ så ja. Men tanken är intressant. Prova!
slejnard Postat 25 maj 2013 Postat 25 maj 2013 Däremot använder jag inte reverb på varje spår. Skickar olika mycket till det också. 😳
Piccazzo Postat 25 maj 2013 Postat 25 maj 2013 Största skillnaden mellan att ha en gitarr till en Gitarrplugg på varje kanal och Reverb på varje kanal är att reverben är sällan en effekt man vill ha så mycket av utan mer subtilt i bakgrunden för att skapa lite mera rum/ambience så man tjänar ju inte så mycket av att ha det på varje kanal samt har du det på varje kanal kan det låta rörigt då alla ljud inte befinner sig i samma rum även fast du har alla inställningar exakt likadant. Men som ovanstående talare sagt pröva , Alla sätt är rätt förutom dom som inte låter bra. Har ofta 3-5 olika reverb på vissa låtar för att skapa djup i mixen.
Claes Holmerup Postat 25 maj 2013 Postat 25 maj 2013 Stärkaremulator och kompressor är pluggar som ska ersätta den inkommande signalen helt med den processade. Att skicka två (eller fler) spår till samma plugg så att alla inställningar är exakt lika, blir inte så lyckat, eftersom man inte får någon separation mellan ljuden. Med reverb vill man ha kvar originalljudet och parallellt lägga till lite rumsklang, så att man har båda delar. Olika reverb kan eventuellt ha olika förmåga att hantera flera olika ljud samtidigt utan att göra det grötigt, så det kan ibland vara en bra idé att ha ett reverb till sång, ett till gitarrer och ett till trummor etc - men att köra ett reverb på varje spår är slöseri som inte gör någon nytta.
Demonproducenten Postat 26 maj 2013 Postat 26 maj 2013 Skickar man ett spår genom en kompressor, blir kompressionen/effekten optimal. Skickar man flera olika spår till samma kompressor blir kompressionen inte lika bra. Därför kan man använda en kompressor för varje enskilt spår. buscompressor?jag kan köpa det när det gäller förstärkaremulatorn dock - blir ju sällan bra att köra in flera gitarrer i samma stärkare heller men reverb - beror ju på hur du tänker att du vill använda det vill du "placera" instrumenten/sången i ett "utrymme" och det ändå ska vara samma så tror jag knappast det blir nån poäng av att ha flera ska du däremot ha olika så visst men det är väl bara att pröva: tya tre ljudkällor och skicka via send till en reverb-bus använd sen tre likadana reverb på tre olika bussar å skicka samma mängd från resp instrument till varsin istället gör mixdown å jämför
stol Postat 26 maj 2013 Postat 26 maj 2013 Nybörjare på mixning men slänger in mina 2 cent: Är det inte en skillnad i att en kompressor triggas av en nivå. Om man då överlagrar flera signaler så blir det ett annat resultat än om varje signal hade comprimerats för sig. Medan en reverb inte styrs av nivån av den inkommande signalen. Den har styrparametrar för tid, frekvens etc men ingen threshold utryckt i dB. Liknande med gittarsimulator som överstyr vid viss dB.
ostbows Postat 26 maj 2013 Postat 26 maj 2013 Intressant idé! Jag kan tänka mig att man kan få en mer live-liknande känsla om man skickar in olika spår till samma reverb-kanal, då reverb ska enligt min förståelse simulera rum. Men olika ljud reagerar olika på reverb och därför föredrar jag att justera det enskilt för varje spår tills jag får till det jag vill.
laban1 Postat 26 maj 2013 Postat 26 maj 2013 (redigerat) Jag funderar på om hur det skulle låta om hade samma send effekt men EQ:ade olika till samma reverb, och hur fixar man det praktiskt? Går man via en extra buss buss med ett Eq för varje kanal? (har Cubase7) Redigerat 26 maj 2013 av laban1
joachime Postat 26 maj 2013 Postat 26 maj 2013 Nybörjare på mixning men slänger in mina 2 cent: Är det inte en skillnad i att en kompressor triggas av en nivå. Om man då överlagrar flera signaler så blir det ett annat resultat än om varje signal hade comprimerats för sig. Medan en reverb inte styrs av nivån av den inkommande signalen. Den har styrparametrar för tid, frekvens etc men ingen threshold utryckt i dB. Liknande med gittarsimulator som överstyr vid viss dB. Precis. De är båda dynamiska processer. Därför blir resultatet olika beroende om man skickar varje separat spår till en enskild kompressor/stärkarsimulator eller skickar alla till en gemensam. Tids- och modulationsbaserade effekter som reverb, delay och chorus har mycket sällan dynamiska parametrar (gejtat reverb är ett undantag) och då gör det ingen skillnad om man lägger effekten separat eller gemensamt.
UncleOppa Postat 5 juli 2013 Postat 5 juli 2013 Intressant idé. Kanske blir nästa trend inom svensk house och återigen står vi som stjärnor på himlen, ljusår före alla andra.
DMM Postat 5 juli 2013 Postat 5 juli 2013 Jag kan tycka att det är skönt med reverb på flera bussar, dels för att man kanske vill använda en EQ-plugg före reverbet (olika EQ-inställningar för varje reverb eventuellt, beroende på vad som är i "send"-delen), och dels för att olika källor (sång/instrument) låter olika bra med olika reverb-inställningar, och kanske även olika pluggar?! Det blir lite som att jobba som förr, med ett riktigt bord och skicka signalen till olika effekt-burkar... Sen, rent personligt, så gillar jag inte delay/reverb som inserts, men det är jag det....
pme (oregistrerad) Postat 6 juli 2013 Postat 6 juli 2013 Det är totalt meningslöst på linjära effekter. Dvs signalerna x och y, effekten S. S(x(t)) + S(y(t)) == S(x(t) + y(t)). Reverb brukar vara linjära. (En absolut förutsättning för att faltningsrverb ska fungera) Så detta borde gå att testa och borde kunna nollas. Har man något äkta fjäder eller plåt reverb har de säkert en massa olinjäriteter. Om någon har ett olinjärt mjukvaru reverb så vore det skoj att vet vilka det är.
joachime Postat 6 juli 2013 Postat 6 juli 2013 Om någon har ett olinjärt mjukvaru reverb så vore det skoj att vet vilka det är. Reverb med modulation som inte synkar mot position i låten (typ Lexicon) släcker inte ut sig självt i nulltest.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.