Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
🙁 ville ju verkligen få testa att mixa detta. Även om min dator är rätt trött i övrigt borde den fan läst in filen nu........
Annons
Postat

Intressant att Logic tycker körerna är konstiga....hmm....

Jag har i alla fall fått in alla filer nu och det jag gjorde var att importera alla körer till Audacity och sedan exportera dem till 44.1/24bit.

Funkade utmärkt att bara dra in alla körer i arrangemanget sedan.

Postat (redigerat)

Här kommer mitt lilla bidrag!

Sist jag mixade sådant här "upplägg" var i mitten/slutet av 80-talet. Idag är det väl inte direkt min genre att mixa, men visst var det kul med en resa tillbaka i mix-tiden för egen del om än lite rostig 🙂

Redigerat av DMM
Postat

OK....är jag lite på rätt väg? 😛

http://soundcloud.com/blues_boy68/bloodlit-studio-forum

Du är på rätt väg men det är något med virveln som jag inte kan sätta finger på, det låter "plåt" skulle vilja ha mer "smack" annars är det bra jobbat! 🙂

Sist jag mixade sådant här "upplägg" var i mitten/slutet av 80-talet. Idag är det väl inte direkt min genre att mixa, men visst var det kul med en resa tillbaka i mix-tiden för egen del om än lite rostig 🙂

Det låter bra, jag gillar basen! lite mycket surr i gitarrerna men det är en smaksak!

Gött mos! 🙂

Postat

Det svåraste med att mixa i detta fall tyckte jag inte var mixen i sig, utan att man inte hade någon kund/producent/artist att bolla mot så man vet vad som önskas i "sound", lixom.

Men "fria händer" är väl också kul i och för sig 🙂

Det jag upplevde som svårast med själva mixen var att "limma ihop" hela paketet, samt att jag personligen inte gillar virvel-ljudet. Fler mic'ar/separata kanaler på trummorna hade varit nice!

,,,men åter igen, gruppen kanske ville ha det här soundet på trummorna, vem vet?!.... 😱

Postat

Du är på rätt väg men det är något med virveln som jag inte kan sätta finger på, det låter "plåt" skulle vilja ha mer "smack" annars är det bra jobbat! 🙂

Tack skall du ha. 🙂

Plåt? Hmm...mer kompressor kanske och lite eq-fix.

Centergitarrerna har nog blivit lite starka i förhållande till de pannade; lite snäv stereobild.

Skall fixa det också. Bara som info så har jag noll effekter på. 😛

Endast eq+kompressor.

Något dov mix också, kanske?

Postat

Det svåraste med att mixa i detta fall tyckte jag inte var mixen i sig, utan att man inte hade någon kund/producent/artist att bolla mot så man vet vad som önskas i "sound", lixom.

Men "fria händer" är väl också kul i och för sig 🙂

Det jag upplevde som svårast med själva mixen var att "limma ihop" hela paketet, samt att jag personligen inte gillar virvel-ljudet. Fler mic'ar/separata kanaler på trummorna hade varit nice!

,,,men åter igen, gruppen kanske ville ha det här soundet på trummorna, vem vet?!.... 😱

Jag håller med om att fler mickar skulle vara att föredra men man kan ju inte alltid få som man vill och det i sig blir ju en utmaning som gör att man utvecklas 🙂

Tack skall du ha. 🙂

Plåt? Hmm...mer kompressor kanske och lite eq-fix.

Centergitarrerna har nog blivit lite starka i förhållande till de pannade; lite snäv stereobild.

Skall fixa det också. Bara som info så har jag noll effekter på. 😛

Endast eq+kompressor.

Något dov mix också, kanske?

Nu när du säger det så det kanske bara räcker och slänga på lite reverb på virveln så kanske den blir bättre. Ja den är lite dov men jag är inte säker på hur du ska öppna upp den men jag tror att mycket av svaret ligger i virveln.

Postat

Det låter bra, jag gillar basen! lite mycket surr i gitarrerna men det är en smaksak!

Gött mos! 🙂

Tack! 😊

Postat (redigerat)

Bara som info så har jag noll effekter på. 😛

Endast eq+kompressor.

Hmmm, inget att vara stolt över att inte ha effekter på 😲

Använd de verktyg som krävs för att skapa en bra mix! 🙂

Redigerat av DMM
Postat

jävlar va vasst - vad sitter du med för lyssning?

tycker det annars blir väldigt tydligt hur mycket inspelningsprocessen sätter avtryck i soundet - bra grundljud som egentligen går igenom alla mixarna här

die hards är nog bäst hittills (iofs bara lyssnat en liten bit in på varje men ändå)

Postat (redigerat)

jävlar va vasst - vad sitter du med för lyssning?

tycker det annars blir väldigt tydligt hur mycket inspelningsprocessen sätter avtryck i soundet - bra grundljud som egentligen går igenom alla mixarna här

die hards är nog bäst hittills (iofs bara lyssnat en liten bit in på varje men ändå)

Nja, det jag är mest missnöjd med är solot som blev lite vasst, och något låg sång, annars är jag nöjd. Mixen följer en bra, fin kurva enligt frekvensanalysator. Det är jag noga med 🙂 .

[Edit]

Tog bort.... ointressant....

Gör en egen mix vettja 😱🙂

Hmmm, du bör kanske lyssna igenom låtarna lite längre oxå 🙂

Redigerat av DMM
Postat

Nja, det jag är mest missnöjd med är solot som blev lite vasst, och något låg sång, annars är jag nöjd. Mixen följer en bra, fin kurva enligt frekvensanalysator. Det är jag noga med 🙂 .

[Edit]

Är det gurorna du upplever som vassa?

nej det är helheten - mycket diskant är kanske en rättvisare bild

Gör en egen mix vettja 😱🙂

hade jag haft tid så kanske jag hade haft ork

Hmmm, du bör kanske lyssna igenom låtarna lite längre oxå 🙂

blir den mindre vass diskantig efterhand?

skämt åsido så var min huvudpoäng dels att din var för toppig å hie dards soundmässigt kändes bäst

nivåer på sång å stämmor etc har jag inte brytt mig om

Postat

Några tankar från min mix som kan vara till nytta kanske…

- All "EQ" är så gott som "subtractive EQ"

- "Gate" på BD + SD för att städa bort skrammel.

- "Overhead" sänkte jag alla frekvenser som förde fram den hårda/burkiga virveln och lite av pukorna, samt kraftig "EQ"-justering nedåt (subtractive) av mellanregister till övre mellanregister.

- Balansen mellan bas, gitarrer och "kick" är mycket viktig tycker jag. "KICK" > Sidechain kompressor på basen.

- Balansen på "Kick"'ens klickljud + subbas samt volym är mycket viktig. "EQ"'ade bort papp/matt-ljudet.

- Akta sig för att OH hamnar för högt upp i frekvensregistret. 4k - 8k väldigt jobbigt. Jag "gröpte ur" på utvalda frekvenser.

- Pukor fick sig en rejäl omgång "EQ" samt reverb, och panorering.

- Basen (båda) krävde en bra balans samt olika "EQ"-inställningar. Den ena av de två fick sänkt basregister, den andra fick sänkt mellan-/topp-register.

- Stereobreddade/separerade 100% panorerade guror för att lämna plats i "center".

- Sångspåren är båda behandlade olika, d.v.s. dubben använde jag till annat än dub. Dessutom väldigt hårt processad genom kompressor, multibandk, "EQ" samt effekter som reverb och delay.

- Sologuran "EQ"'ad och städad från jobbiga frekvenser, både låga och höga, dock fortfarande något vasst. Solot fick också delay-effekt från mono > stereo med några millisekunders skillnad på höger resp. vänster svar.

- Master-reverb (jappz, på masterregeln) "limmade" fint ihop det mesta, noggranna inställningar gjordes. Jag använde Waves Trueverb. Detta är dock inte hörbart i sig, men det gör mycket för hela ljudbilden, lixom...

Utöver ovan så är det så klart mycket annat småpillande med nivåer, "sidechaining", "gate"'s, kompressorer, "EQ", limiters, delay, reverb, breddare etc. etc. etc.

Postat (redigerat)

nej det är helheten - mycket diskant är kanske en rättvisare bildhade jag haft tid så kanske jag hade haft orkblir den mindre vass diskantig efterhand?

skämt åsido så var min huvudpoäng dels att din var för toppig å hie dards soundmässigt kändes bäst

Du menar väl frekvens-mässigt va?

.... ja, det är väl en smaksak antar jag, och hur gemene man uppfattar "diskantigt", samt hur man vill uppleva en viss musikstil. Jag uppfattar Die Hards mix som torr och burkig (inget ont menat Die Hard), men öppnar man inte upp lite i övre registret så låter det tyvärr instängt och burkigt, precis som "vocals" kräver lite öppnare topp (luftigare).

Nej, överlag är frekvensregistret det samma för hela ljudbilden vad gäller din fråga om det blir mindre diskantigt, däremot blir det bättre balans i hela registret när "vocals" dyker upp.

Jag vill minnas att mitt "low-pass"-filter börjar runt 10k och mjuk Q ner till ca 16k.

[Edit]

Jag tror det är gurorna som är något vassa och ställer till det (4k - 8k), så jag ska göra en ny version, bara för dig Demonis 🙂

Redigerat av DMM
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag uppfattar Die Hards mix som torr och burkig (inget ont menat Die Hard), men öppnar man inte upp lite i övre registret så låter det tyvärr instängt och burkigt, precis som "vocals" kräver lite öppnare topp (luftigare).

Du får givetvis tycka som du vill. 🙂 Jag måste hålla med DP om att din låter allt för diskant om och det säger jag inte för att dina åsikter om min. Min låter torr? Tja om du hade lyssnat mycket på mycket av dagens metal så hade du vetat att dagens metal skiljer sig rejält från 80-talsstuket du gjorde med din mix.

Postat (redigerat)

Du får givetvis tycka som du vill. 🙂 Jag måste hålla med DP om att din låter allt för diskant om och det säger jag inte för att dina åsikter om min. Min låter torr? Tja om du hade lyssnat mycket på mycket av dagens metal så hade du vetat att dagens metal skiljer sig rejält från 80-talsstuket du gjorde med din mix.

Ja, du har nog helt rätt där. Jag mixar som sagt inte den här sortens musik längre, och det var ju på 80-talet, haha....

Jag tror mina guror är det stora problemet, d.v.s. 4k - 8k, och jag ska göra en ny version. Hmmm, jag kanske ska ta något som referens. Har du någon bra grupp "up to date" som jag kan lyssna på och lära mig frekvenser av, liknande det stuk vi mixar?

[Edit]

...helst på Youtube...

Den här ljudbilden är ganska rejält snygg

http://www.youtube.com/watch?v=l_WMHg8c_4I

Redigerat av DMM
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja du då får du ringa Fredman om du vill att det ska låta lika grymt.

Postat

Ja du då får du ringa Fredman om du vill att det ska låta lika grymt.

Ja, men sen hänger det så klart på inspelningen av alla instrument också och hur det är utfört, och val av ljud/mic'ar etc. etc....

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag menade självklart hela paketet. Men han skulle få den här låten att låta klart bättre än någon annan här på forumet. Lyssnade på mastern till den här dängan och jösses vad den är sönderkomprimerad.

Postat

Du menar väl frekvens-mässigt va?

.... ja, det är väl en smaksak antar jag,

absolut

ja frekvensmässigt men också mycket skira cymbaler som du lyfter fram

din "luftighet" känns mer rätt för en snygg rnb-prod än för denna typ av musik

Postat

absolut

ja frekvensmässigt men också mycket skira cymbaler som du lyfter fram

din "luftighet" känns mer rätt för en snygg rnb-prod än för denna typ av musik

Ok, då ska jag sänka luftigheten till nästa version 🙂

Tack för input!

Postat

Jag menade självklart hela paketet. Men han skulle få den här låten att låta klart bättre än någon annan här på forumet. Lyssnade på mastern till den här dängan och jösses vad den är sönderkomprimerad.

Jo... Jag gillade inte alls "originalet"....

Postat (redigerat)

Ok, då ska jag sänka luftigheten till nästa version 🙂

Tack för input!

eller så ska du hålla fast vid din egen åsikt

jag skulle dock fundera över din lyssning om den verkligen ger dig riktigt rättvis bild - kanske är det ditt rum som överdriver det du upplever som "burkighet"?

edit: du har ingen skärmdump du kan ta av frekvensgången i låten?

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)

eller så ska du hålla fast vid din egen åsikt

jag skulle dock fundera över din lyssning om den verkligen ger dig riktigt rättvis bild - kanske är det ditt rum som överdriver det du upplever som "burkighet"?

edit: du har ingen skärmdump du kan ta av frekvensgången i låten?

Nja, åsikt och åsikt.... Det var det jag menade med att det svåraste i mixen var att inte ha någon kund/producent att bolla med, för att få reda på önskat ljud. Skrev det tidigt i något av mina inlägg.

Jag har inga problem med ljudet i studion, men däremot lyssnar jag i lurar utanför studion, när jag lyssnar på andras mixar här på forumet. Detta för att jag inte har internet i studion.

De kunder jag mastrat åt är mycket nöjda, och en del har även testat mastrar på stora anläggningar som diskotek och PA-anläggningar, blandat med andra "vanligare" lyssningar. [Edit] Dock inte denna genre 😕

Ska jag vara ärlig så var det lite vasst även i studion, och jag slutförde mixen sent på kvällen/natten... hmmm.... inte så bra kanske...

Jag behöver nog lyssna in mig på mer av denna genre och hur den bör låta idag. Jag är ju absolut ingen rocker alls (som ni nu märkt)...

Jag kan ta ett foto av frekvenserna sen.

Jag har lyssnat en del på Youtube lite snabbt nu, och de flesta guror jag hör är ganska diskantfattiga och inte så riviga, förutom AC/DC, haha... 80-tal 🙂 . Däremot är fortfarande sång och HH bland annat ganska högt upp i registret... det är balansen som är viktig, och det är därför jag tror att gurorna och cyms/hh är för kraftiga inom 4k - 8k ca.....

[Edit: tillägg]

Om du själv testar mixa den här så kommer du att förstå mitt tänk lite mer (tänker på raw-filerna). Speciellt overhead-historien som är hård och "smällig/bankig" på HH/Splash/syms... det är inte helt lätt, och för att få virveln att låta mer "fräsch" så måste en del frekvenser sänkas massor på overhead-mickarna, och detsamma gällde pukorna på OH, för att kunna ställa ett bättre sound på de fria puka-spåren....

Redigerat av DMM
Postat

Menar du att du inte gillar min mix? Fredman har masterat btw

Jag lyssnade snabbt för ett bra tag sedan, och minns att jag inte gillade den. Minns inga detaljer nu dock. Men det kan ha att göra med smaken. Jag gissar att bandet var nöjda med din mix, och det är väl det som är det viktigaste 🙂.

Jag lyssnar nu (mp3:a visserligen), och här är mina tankar:

Kicken och basen lirar inte ihop, kicken för hög i volym. Jag saknar lite av basen. Pukorna är för tunna. Hihat behöver mer top. Solot behöver lite mer topp. Virveln gillar jag. Sången och körerna behöver mer top.

Du har gjort precis som jag när det gäller att få fram en snyggare virvel, nämligen sänkt OH både i volym och en del frekvenser.

När jag skriver topp nu, så menar jag inte maxat för mycket, men en öppnare topp behövs på hela ljudbilden, det skulle låta fräschare och inte så mycket instängt (som jag uppfattar det).

Sen gillar jag mitt slut bättre!

Allt är enligt min smak förstås, men jag skulle inte vilja släppa mastern jag lyssnar på, på en CD eller på itunes...

I värsta fall kan du ju presentera alla mixar i denna tråd för bandet i fråga, eller hur? (fast först vill jag göra en version till) 🙂

Postat (redigerat)

^

Ja bandet var nöjda. Det där med toppen kan jag hålla med om men med tanke på att det ska masteras behöver man inte överdriva diskanten i mixen. Dock håller jag inte alls med att kicken är för hög, den kan vara hög i sådan genre och basen sitter ihop bra med trummorna.

Är väldigt nöjd med min mix och jag tycker mastern låter bra den med. Skivan är släppt också för den delen.

SEn angående trumm-grundljudet. Jag har redan från börjat resonerat att jag skulle trigga både kagge å virvel en hel del, tycker grundljudet låter bra, dock så kunde jag använt mer mickar såklart om jag hade velat "fånga" helheten på trummorna mer aka rumsmickar. Dock så tycker jag fick fram det jag ville i inspelningen dvs en naturlig separation där hh ligger till vänster och cymbal till höger etc. vilket är lättare sagt än gjort!

Redigerat av crillemannen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.