Jump to content
Annons

Recommended Posts

lennart47 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej alla jag får inget ljud,vad gör jag för fel.Jg har instalerat cubase artist.

Redigerat av lennart47
Annons
Postat (redigerat)

...vad gör jag för fel...

Hur ska nån kunna svara på det när du inte skriver ett ord om vad du gör ?

Följt Quick Start Guide ?

Redigerat av JakobP
Postat (redigerat)

Ja prickar man rätt där kanske man ska gå o köpa en lott.. 🙂

@Lennart47: Gå igenom "Getting started" och återkom sen.

Om jag får göra en kvalificerad gissning så har du bara installerat programmet och sen trott att det ska hända något men du måste först ställa in saker i Cubase innan det kommer bli möjligt att spela in / spela upp.

bl.a i VST connections och eventuellt i Device setup -> VST settings -> Välja ljudkortets ASIO drivrutin.

Redigerat av Lundin
lennart47 (oregistrerad)
Postat

Hej jag har gått så långt att jag kan få in backing,men sen att spela upp detta går inte, jag har satt in min M-audio rätt så den ska ge ljudmen det blir inget.

Postat

Klicka bort den lilla gula Monitor-symbolen på ljudspåret om den är aktiv eller ändra i preferences för hur "Monitor" ska fungera.

Kan du spela in men inte upp borde det vara detta som är felet.

Postat

Jo Cubase Artist är inget program som man kan smälla in och vänta att det skall hända något av sig själv bara. Fråga mig som också är färsking inom det här området.

Antar att du i alla fall har hajat att det krävs en del installeringar av ljudkort, Device setup, och allt vad det heter. Men det är nog lättast att du börjar med hjälpdocumentationen som bör finnas med programmet. För mig så smet det utanför Cubase och hamnade i hårddisken under Program. I detta forumet så finns det hjälpsamt folk så med lite tålamod fixar det sig säkert.

För tålamod måste man ha om man är ny på det här har jag fått erfara.

Postat

Som sagt, kör guiderna.

Har du ljud "i windows", dvs. kan du spela YouTube klipp etc med ljud?

Fortsätter det strula:

Gå till Devices -> Device Setup... och ta en skärmdump typ som det bifogade exemplet.

Då kan det bli lättare att utesluta vad som inte funkar.

post-31650-0-77286000-1369339384_thumb.png

lennart47 (oregistrerad)
Postat

Hej Lundin,jag har inget gult på spåren bara en högtalare som symbol när jag pekar,Jag har även varit inne i Device och stält fast track c400 så den är rätt inställd, Jag kan också hör allt på you tube och min vanliga windows spelare,men frågan går dett program i windows 8.Jag har annat som inte går bra i varken vidows 8 eller 7 bara i windows XP.Hälsning Lennart

Postat

Bara en högtalare som symbol när du pekar? Det låter som du aktiverat Scrub-funktionen men det blir ju inte riktigt rätt.

Trycka "Play" på transportpanelen verkar enklare och se till att Monitor eller REC inte är aktiverat på ljudspåret.

Windows använder en annan drivrutin för att spela upp ljud genom ditt ljudkort, i Cubase ska den heta ASIO för att få bäst prestanda.

Frågan kvarstår: Kan du spela in ljud eller menar du att du har "dragit" in ljudfilen i Cubase och sedan spelat upp den?

Som Bolderman föreslår: ta en skärmdump på det han frågar efter men även en på VST connections samt en på hur ditt arrangefönster ser ut. ( Alltså det fönster du ser alla spåren i och där ljudfilen ligger )

Postat

post-33568-0-65624500-1369418509_thumb.jpg

Det måste i alla fall vara den här markerade knappen som Lundin menar att den inte skall vara markerad

(färgad) när man spelar upp. Det blev lite smått det här men knappen sitter alltså till höger om recknappen.

Hoppas att det blir till någon hjälp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.