Guitar Nilsson Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 (redigerat) Dottern fick ett par fina Carlssonhögtalare av sin halvsyrra, syrrans farsas kompis hade byggt dem redan 1973 som en sorts byggsats. Skapligt vintage det. Var dit o kopplade in dem, alla åtta smådiskanterna var knäpptysta, bara basarna lät. Öppnade den ena o kollade, alla sladdar verkade sitta som de skulle. Basen gick ganska högt i midden, men det var ju väldigt dåligt med bas i den för en så pass stor (45 eller 50 liter) Ett par andra (och mindre) tvåvägs Acoustic högtalare jag fått lät fan så mycket bättre, kopplade in dem parallellt. Men dottern gillar Carlssonlådornas design, de passar väldigt fint i hennes nya lägenhet, så jag undrar om det vore värt att sätta i några andra element? Det behöver väl knappast vara likadana grejer som orginal, det skulle nog funka med en annan 8" bas o nån sorts diskant, det kanske funkar att rikta vissa diskanter rakt upp? Dottern lyssnar aldrig på stark volym eller på discoaktig musik, det som skulle passa henne är nog nåt som låter rent bara lite som studiomonitorer. Fast gärna att de klarar att gå ner till åtminstone 50 hz... Jag föreslog att hon skulle använda dem som enbart basar, sen ha några smålådor i liknade fint trä på vägen, men det gillade hon inte alls. Jag oljade in de här rariteterna med en fin träolja, de blev riktigt snygga. Kan jag få i några vettiga element i dem ska jag kosta på en sprayburk svart att lacka på toppgallren med oxå, nu är de lite rostiga. Hon har redan fått en Pioneer reciever från 1976 som låter superbra så jag vill skaffa bra högtalare också... Alla funderingar är välkomna Även tips på nåt Hififorum där de rätta galningarna håller till. Det är inte de här, men de ser ut precis så här. Det var en lustig kabel som kom ut ur basreflexhålet på undersidan, det fanns ingen som helst antydan på skalet vilken som var plus eller minus, men när jag skalade den såg jag att ena parten var av koppar, den andra aluminium! Jag chansade att koppar var plus... 🙂 Redigerat 22 maj 2013 av Guitar Nilsson
BluesBoy Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 Även tips på nåt Hififorum där de rätta galningarna håller till. Här kanske: http://www.hifiklubben.se/kundklubb/forum/
pme (oregistrerad) Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 Dottern fick ett par fina Carlssonhögtalare av sin halvsyrra, syrrans farsas kompis hade byggt dem redan 1973 som en sorts byggsats. Skapligt vintage det. Var dit o kopplade in dem, alla åtta smådiskanterna var knäpptysta, bara basarna lät. Öppnade den ena o kollade, alla sladdar verkade sitta som de skulle. Basen gick ganska högt i midden, men det var ju väldigt dåligt med bas i den för en så pass stor (45 eller 50 liter) Ett par andra (och mindre) tvåvägs Acoustic högtalare jag fått lät fan så mycket bättre, kopplade in dem parallellt. Men dottern gillar Carlssonlådornas design, de passar väldigt fint i hennes nya lägenhet, så jag undrar om det vore värt att sätta i några andra element? Det behöver väl knappast vara likadana grejer som orginal, det skulle nog funka med en annan 8" bas o nån sorts diskant, det kanske funkar att rikta vissa diskanter rakt upp? Dottern lyssnar aldrig på stark volym eller på discoaktig musik, det som skulle passa henne är nog nåt som låter rent bara lite som studiomonitorer. Fast gärna att de klarar att gå ner till åtminstone 50 hz... Jag föreslog att hon skulle använda dem som enbart basar, sen ha några smålådor i liknade fint trä på vägen, men det gillade hon inte alls. Jag oljade in de här rariteterna med en fin träolja, de blev riktigt snygga. Kan jag få i några vettiga element i dem ska jag kosta på en sprayburk svart att lacka på toppgallren med oxå, nu är de lite rostiga. Hon har redan fått en Pioneer reciever från 1976 som låter superbra så jag vill skaffa bra högtalare också... Alla funderingar är välkomna Även tips på nåt Hififorum där de rätta galningarna håller till. Det är inte de här, men de ser ut precis så här. Det var en lustig kabel som kom ut ur basreflexhålet på undersidan, det fanns ingen som helst antydan på skalet vilken som var plus eller minus, men när jag skalade den såg jag att ena parten var av koppar, den andra aluminium! Jag chansade att koppar var plus... 🙂 Trist att alla diskanterna har pajat. Det är inte så att det är filtret?
Guitar Nilsson Postat 22 maj 2013 Trådstartare Postat 22 maj 2013 Tror inte det. Nu har jag hittat en sida där någon verkar ha vigt sitt liv åt Carlssonhögtalarna, det stod nåt om skumkanter som blir slut på de små diskanterna... http://www.carlssonplanet.com/oa5i.php Här står det om hur man bygger om dem till bättre ljud, men enbart elementen skulle gå loss på 6000 kr http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php Nånstans där var det en sprängskiss på Carlssonhögtalare med en extra högtalare riktad ned mot golvet. Kanske skulle det gå att få fint ljud i dem med en trevägs filter, en nedåtriktad bas o två nya diskanter och att behålla det element som funkar, det är inget baseelement utan ett bredbands... De här som är byggsatser kanske fick några snikigare element från början? Väldigt enkelt vore att sätta dit lite bättre bilstereohögtalare modell 3 ggr 9 tum, trevägs "hatthyllemodell".
Guitar Nilsson Postat 22 maj 2013 Trådstartare Postat 22 maj 2013 OA6 var intressant att läsa om, en helt annan klass än OA5. Inbyggt rörslutsteg och nedåtriktad 10 tumsbas. Enligt den som skriver en av de bästa högtalare som funnits, han hade ångrat sig varje dag sen han sålde ett par. http://www.carlssonplanet.com/oa6i.php
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.