Jump to content
Annons

Nätagregat specialanpassade till studios ?

Ekstasis

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tänkte först och främst köpa en grenkontakt och dra kabel från köket, då kök och badrum är det enda som har jordade uttag i min lägenhet. Att ha bra och ren elförsörjning och jord, kan ju påverka ljudkvaliten så jag undrar om det finns specialanpassade nätagg till just studios som t.e.x Antelops Voltikus fast i lite större format, vill ju kunna driva ett helt rack samt högtalarna.

http://www.antelopea...us-power-supply

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Annons

Behöver du nätagg till högtalarna? De går väl på 220 V?

Detsamma med den rackapparatur som har internt aggregat.

"behöver" är väl kanske inte rätt ord, men att ha så stabil och ren elförsörjning som möjligt kan påverka ljudkvaliten så skulle vilja koppla via ett nätagregat som "renar" elen så mkt det går och får den så stabil som möjligt.

Dela på andra sajter

Börja med att undersöka hur det funkar med elen hos dig. Är det ofta strömavbrott, spänningsfall, spikar? Begär isf dit en elektriker.

Jag har ringt och frågat angående jord iallafall. Men angående spänningsfall och spikar, dom kommer inte skicka hit en elektriker för sådant, och att ta hit en elektriker kostar mer än vad ett nätagg kostar..

Dela på andra sajter

nätagg i de flesta prylar har så pass stora kondensatorer så de bör filtrera bort eventuella störningar. Apparater som är äldre och ger störningar kan vara ett tecken på kondingar som är på väg att ta slut (fungerar sämre med tiden).

Själva ljudkvaliteten kan inte påverkas till det bättre av t.ex. dyra elkablar eller fantastiska extra-aggregat, förutom då filtrering av eventuella kraftigare störningar om det är problemet. Med större kondingar än de som sitter i apparaterna i studion filtreras störningar effektivare bort. Men som påpekats tidigare så ligger felet troligtvis innan eller i elskåpet, eller hur dragningen av audiokablarna i studion ser ut mot elkablarna.

Att se till att ha en jordad matning är absolut viktigt.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker att du ska göra som Joachime föreslår. Enkelt att komplettera med efteråt - OM det nu skulle behövas.

Jag tänker inte betala för att få hit någon elektriker det hela verkar omständigt, sedan om det nu visar sig vara dålig ström här så måste jag ändå köpa något nätagregat. Det finns några på thoman.

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Har du några störningar i dagsläget? Spänningsfall kan du lätt mäta själv med en multimeter (helst med logg). Brum och spikar hör du med öronen.

Om du inte har något av dessa problem så tycker jag det är onödigt att köpa aggregatet du länkade till. Vill du få ut bästa möjliga prestanda av alla de fina grejjer som du nu köpt bör du se över akustiken i ditt rum. Om du lägger pengarna på det istället får du högsta möjliga ljudförbättring per investerad krona.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...sedan om det nu visar sig vara dålig ström här så måste jag ändå köpa något nätagregat.

Ursäkta frågan, men vet du inte ens om du har några problem?

Kan du vara snäll att förklara hur du menar med "dålig ström"?

Eftersom du har jordat i kök och badrum så antar jag att det är relativt nydragen el dit pga. renovering eller liknande, så att använda de uttagen låter inte som någon dum idé (kökets uttag, ej badrummets pga. våtutrymme), [edit:tillägg] om nu inga andra lösningar ligger nära till hands, som t.ex. renovering av rummet du tänkt använda som studio.

[Edit: tillägg]:

Sen, om det nu är nyrenoverat med även ny elcentral så borde det vara en baggis för en elektriker att byta de uttag och tillhörande kablar som finns i det rum (och i väggrören) som du ska använda till din musikutrustning, d.v.s. det borde inte kosta allt för mycket [edit] att byta ut ojordade mot jordade uttag, och få fräscha kablar på vägen dit.

Redigerat av DMM
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Märker du av problem eller inbillar du dig bara att ett aggregat skulle förbättra ditt ljud? Återigen så finns det ju ofantligt många saker som du skulle kunna förbättra och lägga pengar på innan du börjar fundera på "kvaliteten" hos din el 😕 Jag är övertygad om att du inte kommer höra någon skillnad alls med ett aggregat förutsatt att du inte har några problem med din nuvarande el.

Om du har problem med elen så bör din bovärd stå för kostnaderna om du tar dit en elektriker.

Redigerat av vmbr
Dela på andra sajter

nätagg i de flesta prylar har så pass stora kondensatorer så de bör filtrera bort eventuella störningar. Apparater som är äldre och ger störningar kan vara ett tecken på kondingar som är på väg att ta slut (fungerar sämre med tiden).

Själva ljudkvaliteten kan inte påverkas till det bättre av t.ex. dyra elkablar eller fantastiska extra-aggregat, förutom då filtrering av eventuella kraftigare störningar om det är problemet. Med större kondingar än de som sitter i apparaterna i studion filtreras störningar effektivare bort. Men som påpekats tidigare så ligger felet troligtvis innan eller i elskåpet, eller hur dragningen av audiokablarna i studion ser ut mot elkablarna.

Att se till att ha en jordad matning är absolut viktigt.

Vad jag har läst kan det påverka ljudet ganska mkt..har full förståelse att dom flesta personer ej kan föreställa sig att det ska göra någon skillnad, då man är så van att bara plugga i kontakten och köra... men när det gäller ljud och bild så läcker ostabil ström in i ljudet...

Jag mer intresserad av eventuella subtilta störningar, som är lite svårare at upptäcka och som kanske färgar ljudet på ett oönskat sätt.

Joo ska koppla in studion till det jordade utagen när jag bestämt mig för hur jag ska göra..

http://www.toruspower.com/ dessa ska vara bra, men herregud priset är total fantasi..men 44 000 från "audioconcept.se"

Stereophile

"Enhances any serious system's powers of musical resolution and imaging" -

"Colors are spectacular with the Torus in the system .. " -

Home Theatre and Sound

Dela på andra sajter

Ursäkta frågan, men vet du inte ens om du har några problem?

Kan du vara snäll att förklara hur du menar med "dålig ström"?

Eftersom du har jordat i kök och badrum så antar jag att det är relativt nydragen el dit pga. renovering eller liknande, så att använda de uttagen låter inte som någon dum idé (kökets uttag, ej badrummets pga. våtutrymme), [edit:tillägg] om nu inga andra lösningar ligger nära till hands, som t.ex. renovering av rummet du tänkt använda som studio.

[Edit: tillägg]:

Sen, om det nu är nyrenoverat med även ny elcentral så borde det vara en baggis för en elektriker att byta de uttag och tillhörande kablar som finns i det rum (och i väggrören) som du ska använda till din musikutrustning, d.v.s. det borde inte kosta allt för mycket [edit] att byta ut ojordade mot jordade uttag, och få fräscha kablar på vägen dit.

Nej jag är ej medveten om eventuella subtila problem...det hade varit lättare att upptäcka om man fick jämföra A/B...

Innan dess är det ju lätt att leva i illusionen att allt låter som det ska..

Lägenheten är byggd 87, sist jag prata med killen på telefonen fick jag intrycket av att det var jordat från början.

Jag frågade om det gick att byta uttag enkelt..det var tydligen väldigt invecklat då man måste dra helt nya kablar osv.

Så det var inget alternativ.

Dela på andra sajter

Håller med övriga talare här. Om inte tvn flimrar eller att det blir strömavbrott så är det bara å köra. Kanske ett eget litet kärnkraftverk med ren ström annars 😉

Samma där beskriv flimmrar ?

Jag tycker varenda film flimmrar, iallafall om man står nära.. det är alltid ett visst brus i bilden..

Hur elen påverkar detta..är ju omöjligt att veta innan man jämfört A mot B.

Dela på andra sajter

Märker du av problem eller inbillar du dig bara att ett aggregat skulle förbättra ditt ljud? Återigen så finns det ju ofantligt många saker som du skulle kunna förbättra och lägga pengar på innan du börjar fundera på "kvaliteten" hos din el 😕 Jag är övertygad om att du inte kommer höra någon skillnad alls med ett aggregat förutsatt att du inte har några problem med din nuvarande el.

Om du har problem med elen så bör din bovärd stå för kostnaderna om du tar dit en elektriker.

Jag inbillar mig inte, men jag är medveten om att det är viktigt med bra elförsörjning när man sysslar med ljud och bild, som sagt allt kan ju låta och se jätte bra ut tills man jämför om man hade renare el då ser/hör man skillnaden... Det är väl mest därför jag är intresserad. Att lägga ett antal tusenlappar på att få lite renare/stabilare el känns värt det..om man sysslar med ljud. Kan förstå att dom flesta tycker det är totalt onödigt, men jag hävdar att man saknar respekt för ljudet om man inte ens kan överväga tanken...

Jag kan inte säga innan jag testat hurvida jag kommer höra stor skillnad eller ej, jag vet bara att för väldigt många så gör det enorm skillnad.

Varför skulle min bovärd fixa det ? elen duger fint till brödrosten och annan vanlig hemeletronik men kanske inte till en dyr studio..Dom kan inte ens föreställa sig varför det skulle vara viktigt...Dom var ej villiga jorda alla min uttag iallafall men är glad att jag har det i köket..så jag kan dra kabeln därifrån.

Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Är inte så svindyrt att dra jordkabel från centralen till studiorummet..... och ingen dum ide.

Men att köpa nåt svindyrt nätagg för att du tror att du har problem låter fullständigt vansinnigt.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är inte så svindyrt att dra jordkabel från centralen till studiorummet..... och ingen dum ide.

Men att köpa nåt svindyrt nätagg för att du tror att du har problem låter fullständigt vansinnigt.

Jag bor i en etta, så känns totalt onödigt, bättre att köpa en lång kabel och dra längst väggen och sängen och soffan kommer inte synas..speciellt mkt..

Som jag sa jag kommer inte köpa ett svindyrt nätagg.. men någon produkt för ett rimligt pris kan jag tänka mig..

Är nog som sagt en power conditioner jag ska jag inte ett nätagg. Jag hoppas dessa finns till mer mänskliga priser.

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Nej jag är ej medveten om eventuella subtila problem...det hade varit lättare att upptäcka om man fick jämföra A/B...

Innan dess är det ju lätt att leva i illusionen att allt låter som det ska..

Lägenheten är byggd 87, sist jag prata med killen på telefonen fick jag intrycket av att det var jordat från början.

Jag frågade om det gick att byta uttag enkelt..det var tydligen väldigt invecklat då man måste dra helt nya kablar osv.

Så det var inget alternativ.

If it ain't broken, don't fix it... Liksom, du lär bara slänga pengarna i sjön.

Som jag skrev tidigare så finns det i varje apparat transformatorer, där i sitter det kondensatorer och dessa gör oftast jobbet åt dig, dvs. det som krävs gällande el-filtrering.

"Capacitors are widely used in electronic circuits for blocking direct current while allowing alternating current to pass, in filter networks, for smoothing the output of power supplies, in the resonant circuits that tune radios to particular frequencies, in electric power transmission systems for stabilizing voltage and power flow, and for many other purposes.[1]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

If it ain't broken, don't fix it... Liksom, du lär bara slänga pengarna i sjön.

Som jag skrev tidigare så finns det i varje apparat transformatorer, där i sitter det kondensatorer och dessa gör oftast jobbet åt dig, dvs. det som krävs gällande el-filtrering.

"Capacitors are widely used in electronic circuits for blocking direct current while allowing alternating current to pass, in filter networks, for smoothing the output of power supplies, in the resonant circuits that tune radios to particular frequencies, in electric power transmission systems for stabilizing voltage and power flow, and for many other purposes.[1]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor

okej..får läsa på lite mera..kan vara så att det bara är balanserade Power Conditioners som är det som förbättrar ljudet..mer dramtiskt...men jag tror dessvärre dom är ganska dyra..

http://www.furmansou...3&id=P-2300-ITE

(för dyr dessvärre)

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Jag mer intresserad av eventuella subtilta störningar, som är lite svårare at upptäcka och som kanske färgar ljudet på ett oönskat sätt.

Jag tycker du oroar dig för saker i onödan. Den grova störning du bör ta itu med för att nå ljudtransparensens nirvana är, som vi varit inne på tidigare, akustiken.

Inget uttag, kabel, kontakt eller klocka är mer avgörande än det.

Att lägga ett antal tusenlappar på att få lite renare/stabilare el känns värt det..om man sysslar med ljud. Kan förstå att dom flesta tycker det är totalt onödigt, men jag hävdar att man saknar respekt för ljudet om man inte ens kan överväga tanken...

Som jag ser det är det många som försökt knuffa dig i rätt riktning och pekat på betydelsen av akustikbehandling. Något du slagit ifrån dig med, typ "hur kan ni veta att mitt rum färgar återgivningen?

Svaret är att alla rum påverkar återgivningen och att akustikbehandling är verktyget för att påverka och kontrollera rummets inverkan. Jag vill inte gå så långt som till att säga att det är respektlöst att inte överväga tanken. Men lite synd är det allt, med tanke på all den fina utrustningen och dom goda avsikterna.

• Gilla 3
Dela på andra sajter

Jag har i något enstaka fall råkat ut för jordslingor mellan olika apparater med åtföljande brum. En bärbar dator var det i ena änden och ett mixerbord i andra. En "lösning" är att skilja bort jordningen med tejp, en annan snyggare lösning är att skaffa en isolationstransformator (fulltrafo). I det senare fallet blir apparaten galvaniskt skild från övriga nätanslutna prylar (även jorden, vilket var poängen) och problemet är löst. Jag inbillar mig också, tills någon motbevisar mig 🙂, att det inte föreligger någon fara för elektriska stötar.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har fortfarande inte inte bestämt mig hurvida jag ska köpa ett isolationstransformator eller inte... verkar råda dela meningar om det...verkar vara få nackdelar med det iallafall förutom det faktum att det kostar pengar, mesta av kritiken som hörs är väl att det inte behövs..i stort sett..medans vissa hävdar att det gör enorm skillnad

http://www.batteriel...1d38fc4cf92634b

Hur som helst behöver köpa nya grenkontakter för att koppla från köket till vardagsrummet, vad ska jag köpa för märke, vilket är att föredra i en studio, APC ?

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Hur som helst behöver köpa nya grenkontakter för att koppla från köket till vardagsrummet, vad ska jag köpa för märke, vilket är att föredra i en studio, APC ?

Åk till IKEA eller var som helst där de har godkända grenkontakter/förlängningskablar och köp det du behöver. Ljudkvalitén påverkas inte oavsett val.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här finns lite tänkbara alternativ, Grenkontakter med nätfilter.

Supra verkar få generellt bra betyg på prisjakt.

http://www.prisjakt....kt.php?p=386501

http://www.prisjakt....kt.php?p=428313

http://www.prisjakt....kt.php?p=428669

Angånde Supra grenkontakterna står det

"Sätt källorna närmast sladden, därefter förstärkeri och sist ev subbas. Följ så att säga signalvägen (känsligast närmast uttaget). Kolla nätfas på alla enheter. Alla apparater är byggda för att sitta på en viss fas. I många andra länder kan man inte vända kontakten fel men här kan stickproppen vridas 180 grader. Du kan säkerligen höra skillnaden, men kan även mäta upp den med faspenna eller mätinstrument. Lycka till!" ( http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=3439)

Redigerat av Ekstasis
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.