Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kommer inom kort att sätta upp mina arbetsstationer för ljud- och videoredigering i ett hus där samtliga eluttag är ojordade.

Någon ombyggnad av husets elsystem är tyvärr inte aktuell inom de närmaste åren.

Kommer jag att få problem när det gäller elsäkerhet och signalstörningar i mina arbetsstationer?

Behöver jag vidta några särskilda åtgärder innan jag kopplar upp mina datorer och kringutrustningar?

Rodge

Annons
Postat

Hej Rodge!

Som du helt rätt antyder så är en jordade installation att föredra vs. ojordad eftersom en ojordad installation tvingar ev. störningar i strömmen att leta sig andra vägar (tex. elektromagnetiska fält, förbindelse med annan apparatur etc) istället för att passera genom skyddsjorden istället. Dessa störningar kan då yttra sig som tex. brum och strömspikar.

Jag tycker att du ska prova och lyssna. Har du tur så kommer det funka finfint. Vad gäller elsäkerheten tycker jag att du ska installera en jordfelsbrytare.

Postat

Vad gäller elsäkerheten tycker jag att du ska installera en jordfelsbrytare.

Om han inte har någon jord som signalen kan gå igenom och känna av att det går en "läckström" igenom, har han någon nytta av en sådan? Bara nyfiken.

Postat

Om han inte har någon jord som signalen kan gå igenom och känna av att det går en "läckström" igenom, har han någon nytta av en sådan? Bara nyfiken.

Förstår hur du menar. En jordfelsbrytare ger tyvärr inte den funktionen utan funkar som en summeringsströmbrytare, dvs. om det blir en tillräckligt stor skillnad mellan in / ut - ström så slår den ifrån vid angivet värde. En elsäkerhetsgrunka helt enkelt.

Postat

Stort tack för svar.

Jag får prova och lyssna. Håll tummarna. Och jordfelsbrytaren är ju given.

Rodge

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.