RobinCarlsson Postat 20 maj 2013 Postat 20 maj 2013 Jag skall spela in sång till house och skall komprimera sången väldigt hårt och behöver då väl väldigt död sång, akustikmässigt? Hur får man det på bästa möjliga sätt? Tack så länge!
Teo Postat 20 maj 2013 Postat 20 maj 2013 (redigerat) Spela in i ett sångbås som är gjort för det då? Annars får ta varenda madrass du hittar hemma och bygga in sångaren i ett litet fort av madrasser i ett hörn nånstans. Spelade in speakrröst till ett företag en tid sedan hemma, då byggde jag ett litet bås med madrasser i ett hörn av rummet och komprimera och använde mig av SPL:s DeVerb plugg som är jäkligt duktigt på att ta bort alla spår/svansar av rummet kompressor efter deverb:en alltså Redigerat 20 maj 2013 av Teo
RobinCarlsson Postat 23 maj 2013 Trådstartare Postat 23 maj 2013 Tack! Men blir det bra när man sjunger in, att det dämpar vissa frekvensband osv eller vad man säger? Att man kan arbeta hårt på den sången man dämpar på det sättet?
hegobald Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 Sjunger du i typ en dynamisk mic typ SM57 så spelar dämpningen mindre roll då den har njurekaraktär och tar upp väldigt lite av rummet runt om!
joachime Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 Det finns två vägar att gå. Endera spelar du in sången i ett stort men dämpat rum. Ingen idé att döddämpa en garderob eller liknande. Låter bara instängt och tråkigt. Eller så låter väljer du lofi-spåret och låter sången medvetet låta rå och oborstad. Hellre odämpat än dödämpat i så fall. Varför inte spela in i ett badrum?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.