Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Lyssnade på "tear drop" nu på youtube. Kan inte säga att jag hookade på första genomlyssningen iallafall.

Tänkte på cranberries när jag hörde sången.

Postat

Lyssnade på "tear drop" nu på youtube. Kan inte säga att jag hookade på första genomlyssningen iallafall.

Tänkte på cranberries när jag hörde sången.

andra gången har du tröttnat.

Postat

Det var inte helt fel gissat av mig. Jag trodde mest på Danmark, Norge och Ryssland - och alla tre placerade sig ganska hyggligt. 🙂

Den danska låten tröttnar man snabbare på, så det hade varit roligare om Ryssland eller framför allt Norge hade vunnit istället, men det är ändå en välförtjänt seger för våra grannar på andra sidan bron. 🙂

Bonnie Tyler var nog största besvikelsen. Hennes låt var ganska ok när man såg videon i förhandsprogrammen - men när det var live, så föll den pladask när det visade sig att hon kanske hellre borde ägna sig åt någon annan hobby framöver (eller hålla sig i studion, där det kan redigeras...).

Solstrålen (oregistrerad)
Postat

Jag har inte hört nåt av bidragen eftersom jag sen flera år tillbaka tröttnat på melodifestivalen.

Jag är ganska säker på att jag inte missat nåt.

• Gilla 1
Postat

Jag har inte hört nåt av bidragen eftersom jag sen flera år tillbaka tröttnat på melodifestivalen.

Jag är ganska säker på att jag inte missat nåt.

thanks_for_the_info_61504256.jpg
  • Gilla 1
Postat

Det var inte fel låt som vann iallafall.

Men bäst var Norges och Nederländernas. Norges riktigt älskade jag, vilket brukar vara oerhört ovanligt för något som presenteras på Euroschlagern.

Postat (redigerat)

Det kanske kan vara bra att tycka att fel låt vann? Jag menar, se det som inspiration till att skriva bättre låtar än eurovision-låtarna till vår egen studio-mello 😛

Jag hade dessa på min topplista över eventuell vinnare (ej i den ordningen):

Denmark

Russia

Ukraine

Norway

Hungury

Iceland

Malta

Belgium

Georgia

[Edit: tillägg]

Mest oväntade placering: Greece

Redigerat av DMM
Postat

Bonnie Tyler var nog största besvikelsen. Hennes låt var ganska ok när man såg videon i förhandsprogrammen - men när det var live, så föll den pladask när det visade sig att hon kanske hellre borde ägna sig åt någon annan hobby framöver (eller hålla sig i studion, där det kan redigeras...).

Låten hon fick var inte en tillräckligt bra låt för en megastjärna som Bonnie, speciellt med tanken på hennes mega-hitlåt "It's a heartache" som faktiskt skapar förväntningar på att hennes låt borde varit bättre. Tyckte heller inte låten passade henne alls.

Jag personligen sammanfattar hela eurovision med orden:

Det är inte artisterna som är problemet, det är låtarna (inte alla, men väldigt många).

Postat

Jag har helt tappat stinget för ESC. Jag vet inte med säkerhet varför, men jag antar att det beror på det klassiska: åldern. Jag glömmer ofta bort att det är en tävling i musik; i vilken ju den låt vinner som bäst uppfyller vad som för tillfället anses "modernt". Och det var där jag gick bet i när jag bestämde mig för vilka som var mina favoriter: Georgien och Island. Båda dessa låtar är SÅ ur tiden att det nästan gör ont. Särskilt Georgiens bidrag (min absoluta favorit) som mer påminde om en hybrid av en Disney-musikal och en fettdrypande hårdrocksballad från 80-talet.

Danmarks låt var dock en av de jag tyckte bäst uppfyllde vad som för tillfället anses "modernt".

ESC dog för övrigt efter 1979.

Postat

Jag har helt tappat stinget för ESC.

Danmarks låt var dock en av de jag tyckte bäst uppfyllde vad som för tillfället anses "modernt".

ESC dog för övrigt efter 1979.

Det där med stinget känner jag igen, men ändå hamnar jag framför burken.

Varför anser du att ESC dog efter 1979?

Postat

Håller med Valle 🙂 Efter 70-talet har det bara barkat nedåt. På den tiden vimlade det av bra låtar och man kom ihåg flertalet av dem.

Men med det sagt så tycker jag att årets melodifestival var den bästa på bra många år. Såväl presentationen som låtmaterialet höll hög klass. Älskade Spaniens bidrag som gav vibbar till "Eres Tu" från 70-talet. Även Rumäniens blodiga bidrag var toppen. Och Ryssland, Ukraina, Georgien, Moldavien (stavning?), med flera var lika goda vinnare som någonsin Danmarks dito. I mitt tycke var "bara" 50% av låtarna rent skit vilket är en mycket bra nivå. Brukar annars ligga på 95% (!) de gånger jag har kollat.

Såg också fram emot Bonnie Tyler. Låten var helt OK i mina öronen men hur sjöng hon egentligen? Trodde först hon var berusad...?

Och en stor eloge för SVT som äntligen lyckades prestera ett hyfsat ljud för platt-TV 🙂

Postat

Varför anser du att ESC dog efter 1979?

Nja, jag brukar ha det året som referenspunkt eftersom jag, så här på äldre dagar, anser att det året innehöll flest bra låtar jämfört med alla år före och efter. Inte bara "bra" som i att det svängde, utan även i variation. Men för all del, dessa låtar var ju vad som förmodligen uppfyllde kraven på vad som då ansågs "modernt" ...

På 1990-talet hände någonting som gjorde att jag åter fick upp lyssnarintresset (bortsett från "tittar"-tvånget) för ESC. Bra låtar och större variation. Men så sket det sig igen ...

Postat

Och en stor eloge för SVT som äntligen lyckades prestera ett hyfsat ljud för platt-TV 🙂

Är det bättre ljud på en fläsk-tv?

Postat

Nja, jag brukar ha det året som referenspunkt eftersom jag, så här på äldre dagar, anser att det året innehöll flest bra låtar jämfört med alla år före och efter.

På 1990-talet hände någonting som gjorde att jag åter fick upp lyssnarintresset (bortsett från "tittar"-tvånget) för ESC. Bra låtar och större variation. Men så sket det sig igen ...

Ok. Tänkte just på att det faktiskt funnits bra material även efter 1979, men kanske inte samlat per startfält per år, utan en eller ett fåtal uppstickare. Dina tankar går hand i hand med de dagar då man kunde hitta LP-skivor med genomgående bra låtar, men idag får man vara glad om en artist kommer ut med två/tre bra låtar på ett och samma digitala album.

Mina tankar kring låtskrivandet inför ESC är att låtskrivare kanske koncentrerar sig för mycket på att man ska skriva låtar för just ESC, och inte skriva en bra låt/hit-låt bara. Det blir kanske för schlager-betonat med tankarna inställda på att "det är ju för ESC" vi skriver, om du förstår hur jag menar.

Är det bättre ljud på en fläsk-tv?

Troligtvis 😱

Postat

Tycker dock att det fanns en del rätt bra låtar. Estlands låt var nästan i Jimmy Webb-klass, men det stuket är tydligen helt ute nu.

Postat (redigerat)

Mina tankar kring låtskrivandet inför ESC är att låtskrivare kanske koncentrerar sig för mycket på att man ska skriva låtar för just ESC, och inte skriva en bra låt/hit-låt bara. Det blir kanske för schlager-betonat med tankarna inställda på att "det är ju för ESC" vi skriver, om du förstår hur jag menar.

Jo, jag tror jag vet vad du menar.

Man får inte glömma de visuella aspekterna som gör bidragen lite "bättre" än de kanske låter, om man säger så. Har ni tänkt på hur verserna framförs till nedtonat, lugnt rinnande ljus som sveper mjukt och galant över scengolvet, med en spot som troget följer sångaren/sångerskan. När refrängen sedan kommer formligen exploderar hela jävla stället i en orgie av ilsket vitt sken som pumpar till baskaggens puls ... det gör låten "bättre".

Så, idag tror jag att man skriver i första hand för att vinna en tävling, i andra hand vad som följer aktuellt hit-mönster, i tredje hand sådant man själv tycker är bra.

Inget fel i det, dock. Det är business.

Redigerat av Valle
Postat

Jo, jag tror jag vet vad du menar.

Man får inte glömma de visuella aspekterna som gör bidragen lite "bättre" än de kanske låter, om man säger så. Har ni tänkt på hur verserna framförs till nedtonat, lugnt rinnande ljus som sveper mjukt och galant över scengolvet, med en spot som troget följer sångaren/sångerskan. När refrängen sedan kommer formligen exploderar hela jävla stället i en orgie av ilsket vitt sken som pumpar till baskaggens puls ... det gör låten "bättre".

Så, idag tror jag att man skriver i första hand för att vinna en tävling, i andra hand vad som följer aktuellt hit-mönster, i tredje hand sådant man själv tycker är bra.

Inget fel i det, dock. Det är business.

Håller med!

Det borde vara i första hand sådant man själv tycker är bra, i andra hand vad som följer aktuellt hit-mönster, och i tredje hand för att vinna en tävling. Det sistnämnda kommer troligtvis automatiskt om denna ordning följs.

Ja, det gäller att inte ha svår epilepsi med ljuskänslighet vid refrängerna.....

Postat

äh ni har ju noll koll allihop 🙂

fransyskan sopade scenen överlägset (trots skitdåligt ljud i tv) å sen var det bara norge som lyckades väcka lite intresse mot slutet

annars var det ytterst mediokert

Postat

fransyskan sopade scenen överlägset (trots skitdåligt ljud i tv)

Du kan ha hört fel? BWAAHAA!

(Nej, svara inte på det där.)

Postat

Men vilka sjöng falskt?

Det var någons sångprestationer jag reagerade på med viss tveksamhet, men minns inte med säkerhet; kan ha varit Litauens deltagare ...

Postat (redigerat)

Men vilka sjöng falskt?

Färre än vanligt faktiskt. 🙂

Bonnie Tyler var ju helt klart värst på den fronten. Hon är gammal i gamet så där borde man kunna förvänta sig en betydligt bättre insats, men det var mer än lite surt...

Countertenoren var inte så kul heller. Han hamnade surt på väldigt många toner och hade dessutom taskig timing. I operavärlden är det vanligt att sången släpar lite, men det funkar inte i pop, utan där ska det vara bra timing.

Det fanns några till som var småsura här och där, men i de flesta fallen var det acceptabla tillfälliga missar.

Just det (tack D Vibe), den där killen som påstods vara uttagen till landets bäste sångare var verkligen inte heller kul. Om han är bäst i sitt land, så är det illa ställt där...

Redigerat av Claes
Postat

Men vilka sjöng falskt?

Flertalet, bl a Robin Stjärnberg eller vad han heter. Cascada. Gitarrpopparna som gjorde töntiga djävulstecken.. Och fler som jag inte kan placera från minnet just nu.

Meidenberg (oregistrerad)
Postat

Tyckte inte det var någonting som stack ut det här året, Norskans låt hade kunnat bli "ok" med lite ändringar. Sveriges och Finlands bidrag vill jag aldrig mer höra....någonsin. OCH här har vi Islands bidrag på engelska

öhmm...
Postat

Tycker inte det, men jag haqde inte många rätt.

Nej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.