Jump to content
Annons

Hur mycket bas ska det vara inställt på mina studiomonitorer?

Recommended Posts

DenkoXL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hoppas ni förstår frågan mina vänner, men ska beskriva exakt vad jag menar.

Jag sitter på ett par Kurzweil KS-40A, http://www.jam.se/st...494/?q=Kurzweil, och detta är mina första studiomonitorer. Alltid kört stereoanläggning innan.

Jag har haft dessa ett tag men inte tänkt på det förens nu: På baksidan av dessa kan jag vrida hur mycket bas jag vill ha, hur mycket ska jag vrida för att få ett troväridgt resultat när jag håller på jobbar med musik?

MVH

Redigerat av DenkoXL
Annons
Postat

Jag är inte heller så insatt, men ett tips kan juh va att ta nån av dina produktioner och lyssna på dom från nån annan ljudkälla, typ hörlurar eller nån stero eller liknande. Och då lyssna ifall du tycker basnivån är bra och sen antingen höjja eller sänka.

Sen tror jag inte direkt det finns nått rätt svar utan det beror väll på hur rummet ser ut och så, sen "lär" man ju sig känna sina monitorer efterhand.

Postat (redigerat)

höjjer du bassen offrar då också klarhet i det andra registren, då basen är väldigt dominant.. Jag personligen hade nog haft klockan 12 på allt.. men man hör ju själv vad som behövs... om dom är extrema basiga redan eller om det fattas diskant. Men har du allt på klockan 12 så kan man ju förvänta sig att ljudet är så "flat" som möjligt vilket man vill uppnå med studio monitorer då det är deras primära syfte.

Edit: Kan man ens kalla dessa studio monitorer ? det tvivlar jag på..dom verkar ju inte direkt marknadsföras som det heller..

Redigerat av Ekstasis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.