Jump to content
Annons

Musikutbildningar


turkronan

Recommended Posts

I senaste numret av Studio kunde vi läsa om musikproduktionsutbildningar i Sverige....

....Jag har själv läst 3 år på Högskolan Dalarna, Ljud- och Bild-produktion.

Men undringen är ju vart alla dessa "media-människor" ska få jobb.

Det är ju inte rimligt att utexaminera upp emot 500 ljud- och bild-tekniker

varje år i Sverige och sen tro att de ska få jobb någonstans...

...likaså med musikproducenter....

Visst är det ett eftertraktat yrke, vilket jag själv också skulle vilja jobba som.

Men det är bara på hobby-basis än så länge.

Men poängen är att det har gått troll i detta.

Högskolor och universitet verkar få bidrag för att köra medieprogram,

men man måste ju tänka på framtiden och jobben efteråt.

Jag vill inte säga att pengarna är bortkastade, men

proportionerna är ju helt fel. Det är omöjligt för alla de som läser media

idag att kunna få ett arbete. Jag har inte lyckats efter 2,5 års vikarierande

på diverse ställen (bl. a. Sveriges Radio).

Har idag ett helt annat jobb (liksom många andra inom detta), 180 000kr

i studieskulder, och kör musikproduktion och ljudteknik som hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har också undrat över det där. Alla kan ju inte starta eget. Det verkar inte finnas något intresse från de som ansvarar för utbildningarna, att undersöka marknaden. De är nöjda om de kan behålla sin verksamhet flytande, men skiter i hur det går för deras elever, de får ju sina bidrag ändå... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

någon av skolorna sa väl dessutom i artikeln att "vid en uppföljning visade det sig att 80% av våra tidigare elever arbetade inom ljudtekniksrelaterade yrken."

eller ngt ditåt.. minns inte exakt.. men alltså.. ljudtekniksrelaterade yrken..? typ utropare i högtalarna på ICA SuperMarket i täby eller ngt? rätt vitt begrepp det där ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller helt enkelt, som i alla andra branscher, att se till så man blir bäst på det man gör. Så man blir eftertraktad på marknaden. Allt är en tävling i livet. Jag säger inte att du inte håller måttet, men jag tvivlar på att samtliga som läste samma utbildning som dig går arbetslösa idag. Man måste kämpa för och sträva efter att komma någon vart i den genre man väljer att utbilda sig inom. Nöjer man sig med att ha det hela på hobbynivå så är ju det ok det med.

Jag tycker absolut inte att det finns överdrivet många platser för utbildningar, tvärtom! Alla ska få chansen anser jag. Sen så är det upp till var och en att ta tillvara sin möjlighet på bästa sätt. Det skolorna måste vara försiktiga med, är att inte inge falska förhoppningar. Det är inte lätt att få jobb, man måste se till att sticka ut ur mängden, så man syns!

The Mr...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa, jag själv pluggar Musikproduktion på Kulturama här i sthlm och har sökt in till Ackis till hösten (KMH).

Har man ambitionen och är beredd på att ta lite olika jobb så kan man tjäna riktigt bra med pengar. Hur vill jag ju inte avslöja så att det inte finns jobb åt mig sen 😉

Om man satsar på att bli musikproducent på heltid utan nåt annat jobb kan man glömma det direkt och istället sitta hemma och göra det som extragrej i början och sen om man får ut enhit och får in sitt namn nånstans så är man hemma.

/Micke

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, livet är som en tävling....på gott och ont.

Falska förhoppningar till studenter, ja, det tror jag faktiskt att man får

till stor del. Jag tror inte man inser hur lite jobb det finns inom den här

sektorn när man börjar plugga detta.

Det vore ju sjukt om utbildningarna sa som det var:

att det finns i stort sett inga jobb inom media mer än tillfälliga vikariat

eller kortare projekt.

Och det är ju klart att man kan jobba så, med tillfälliga grejer,

man kanske startar eget (som jag har gjort) och försöker fixa så mycket

jobb det går, men det går ju inte att komma ifrån att

det finns alldeles för mycket folk i denna branch.

Lönedumpning är ju en annan grej.

en kompis till mig som jobbat med B-ljud åt STRIX en del,

har erfarenhet av olika produktioner (inte STRIX)där man söker folk med en

riktig skit-lön, alltså typ 10-13000kr i månaden.

Och folk söker!!!!!!!!!!! - typ hur många som helst....

Så tävla på ni... 😉

...men problemet är ju att det finns fler folk än det finns jobb.

och alltså, inte några för mycket utan typ väldigt, väldigt, väldigt många.

det går aldrig att komma ifrån!

Och 80% har musik/ljudrelaterade jobb....hmm.....typ utropare på ICA

skulle jag tro - men det kan ju var och en få tro på om de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller helt enkelt, som i alla andra branscher, att se till så man blir bäst på det man gör. Så man blir eftertraktad på marknaden. Allt är en tävling i livet. Jag säger inte att du inte håller måttet, men jag tvivlar på att samtliga som läste samma utbildning som dig går arbetslösa idag. Man måste kämpa för och sträva efter att komma någon vart i den genre man väljer att utbilda sig inom. Nöjer man sig med att ha det hela på hobbynivå så är ju det ok det med.

Jag tycker absolut inte att det finns överdrivet många platser för utbildningar, tvärtom! Alla ska få chansen anser jag. Sen så är det upp till var och en att ta tillvara sin möjlighet på bästa sätt. Det skolorna måste vara försiktiga med, är att inte inge falska förhoppningar. Det är inte lätt att få jobb, man måste se till att sticka ut ur mängden, så man syns!

The Mr...

Bra åsikter och kloka ord! 😉 - För precis som du säger så räcker det inte med att ha en utbildning utan man måste även vara duktig på det man gör och aktivt visa det.

Jag tror att det handlar mycket om att aldrig ge upp. Sålänge man har ett mål så är det bara att kämpa.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med föregående talare, men jag tror/är rädd för att det gått

för långt

och det känns på nåt sätt fel att man lockar/lurar in folk på en härrans

massa utbildningar när konkurrensen har övergått till att bli för stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd!

Håller definitivt med om att det finns alldeles för många utbildningar inom ljud och bild. Väldigt få får jobb, och väldigt många privata skolor är ofta rena skiten. Dessutom kostar dom en hel del pengar. För att få producentjobb krävs att man är bra på att producera; det är helt ointressant vilken utbildning man har på papper.

Jämför med de som går musikerutbildningar på landets högskolor. Väldigt få som tar examen där försörjer sig som renodlade musiker sedan (ser säkert bättre ut på den klassiska fronten än afro), och de som gör det hoppar av ändå.

Min idé är: halvera antalet platser på högskolorna men ha kvar samma ekonomiska resurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Högskolan Dalarna (likväl som alla andra högskolor kan jag tänka mig) är

ju bidragen beroende hur många elever som tar examen.

Det betyder att man tar in så många elever som möjligt, för

att så många som möjligt ska fullfölja sin utbildning och ta examen,

så pengarna stannar på skolan.

De som inte tar sin examen får skolan betala tillbaka pengar för.

Alltså är det ju så att skolan strävar efter att ta in så många de

kan pressa in för att de då får mer pengar att röra sig med.

Och det andra du skrev VacUm - att utbildningen inte spelar någon roll

för yrket senare.... Helt rätt!!!!!!!

Och framför allt spelar det ingen som helst roll för lönen....

....erfarenheten är att eftersom det är sån otroligt överskott på arbetskraft

inom den här branchen har situationen blivit så att man tar det jobb man får

för vilken skit-lön som helst annars blir man helt utan jobb....

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och framför allt spelar det ingen som helst roll för lönen....

....erfarenheten är att eftersom det är sån otroligt överskott på arbetskraft

inom den här branchen har situationen blivit så att man tar det jobb man får

för vilken skit-lön som helst annars blir man helt utan jobb....

...vilket innebär att lönerna dumpas och kompetent folk väljs bort eftersom kunden ofta väljer det billiga alternativet. Se på alla jävla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfällen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak händer i inspelningsstudiovärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd.

Vem skall anställa alla dessa ljudtekniker och producenter? När alla har en egen studio hemma i datorn och "kan själv"? Och när ingen vill betala för CD utan ladda ner dem gratis från nätet?

Det är lite som om alla som vet att bollen är rund skulle gå på en utbildning till att bli fotbollsproffs. Fast det finns nog fler jobb som fotbollsproffs när jag tänker efter. Och bätter betalt också.

Så, som alltid. Drömmar skall krossas av den krassa verkligheten. Om du som person bestämmer dig för att trotsa alla dessa förstigpåare som säger att det är omöjligt, ok då, kör på. Men om inte, ta nåt annat i stället.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem skall anställa alla dessa ljudtekniker och producenter? När alla har en egen studio hemma i datorn och "kan själv"? Och när ingen vill betala för CD utan ladda ner dem gratis från nätet?

Tja...jag tycker nog att Du själv ger prov på en riktigt modern producent (efter att ha läst tidningen). Ditt liv är nog svaret: autodidakt entusiast som börjar göra saker för skojs skull och sedan får ta ansvaret för mindre (?) produktioner etc.

Nollbudgetfilmer har ju sin bas i gratisarbetande entusiaster som inte tjänar pengar på sina produkter och nollbudgetproducenterna bland musikinrtessade blir allt fler och idag säkert är många gånger fler än motsvarande filmproducenter. Men det där med att tjäna pengar...hmm...ja...marknaden hårdnar väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det är väl som i alla branscher, man måste visa framfötterna och skaffa sig kontakter. Det är nog svårt att få jobb i alla yrkesutbildningar. Man kan ju skaffa sig en hög/civil examen som ingenjör eller ekonom. Men det är väldigt få som jobbar med vad de är utbildade till. Själv funderar jag på att gå en producent utbildning och kn tänka mig att jobba med lite andra grejer än just musik produktion efter den.

Mkt bygger ju idag på att man har kontakter. Det finns folk som har höga jobba utan utbildningar för de har kontakter som de utnyttjat och kämpat hårt. Så inget är omöjligt, man få bara inte snöa in sig på att man ska ha en producent jobb på exempelvis The Location eller någon annan hitfabrik direkt utan kunna tänka sig att jobba med ljud på någon radio station eller lokal tv. Och kämpa och visa framfötterna som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp kontakter ÄR A-O, min tjej som jobbar i "musik-branschen", och när

man hör vilka personer som får anställning på företagen så är det

ju typ. nisses kompis, stefans kusin, olle som tidigare jobbade på

detta konkurrerande företaget innom "branschen".

Borde det inte bli inavel snart i branschen?

Det kanske det redan är, hehehe

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller med om att det nog skenat iväg en aning men skulle ändå aldrig avråda en endaste en som brinner för musik att gå musikutbildning!

Tycker dock resonemanget om att så länge man är begåvad och kämpar stenhårt går det att få en bra månadslön inte riktigt håller gällande

"musiktekniska"-yrken där det dessutom är så otroligt mycket annat än just ens yrkesskicklighet som spelar in men, istället för att gnälla på

en mindre seriös (döende?) branch prövas positivism i att börja tänka brett och annorlunda angående hur man ska lyckas dra in inkomsterna

till sin själsligt stimulerande musikproffession! Den som vill lära mer om detta kan med fördel köpa min nya bok på: www.ekonomisk_musik.

... nej jag skojade men något liknande kan kanske vara ett sätt? Miss Elliot tjänade ex mer på en enda reklamkampanj för Pepsi än vad hon

(antagligen) kommer att tjäna på sin musikförsäljning, hitintills och resten av sitt liv... sammanlagt även om nu alla ju ej kan vara Miss Elliot!

Man kanske borde starta en annan tråd för tips om parallella/alternativa försörjningssätt för musiker/musiktekniker?

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så är jag bara intresserad av kunskapen. Visst skulle jag gärna jobba med nått ljudtekniker-liknande jobb. Men att gå en utbildning endast för att få jobb? Då skulle jag fortsatt min verkstadskarriär istället för att göra nått kul. I slutändan klarar sig de flesta på nått sätt, även om det för personen inte är det mest önskvärda.

Personligen skulle jag avråda samtliga från de utbildningar som ligger i Norrbotten (och stockholm), eftersom jag har planer på att söka dit och avskyr tävlingar som pesten, hehe 😏 ..Några kan ju söka in så att dom inte lägger ner skiten.. men bara några.. 😎

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

I senaste numret av Studio kunde vi läsa om musikproduktionsutbildningar i Sverige....

....Jag har själv läst 3 år på Högskolan Dalarna, Ljud- och Bild-produktion.

Men undringen är ju vart alla dessa "media-människor" ska få jobb.

Har idag ett helt annat jobb (liksom många andra inom detta), 180 000kr

i studieskulder, och kör musikproduktion och ljudteknik som hobby.

Så är det nog tyvärr. Det (tror jag) handlar nog mer om att man "känner nån" än att man har en bra utbildning o är duktig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så är jag bara intresserad av kunskapen. Visst skulle jag gärna jobba med nått ljudtekniker-liknande jobb. Men att gå en utbildning endast för att få jobb? Då skulle jag fortsatt min verkstadskarriär istället för att göra nått kul. I slutändan klarar sig de flesta på nått sätt, även om det för personen inte är det mest önskvärda.

😉 Just de. Skit i jobbet; ha ett jobb i en "gruva" så att du kan få in pengar för att sedan ha kul på din fritid

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudteknik är väl som alla andra yrken....och alla andra yrken kräver ju utbildning, och det är dessutom väldigt svårt att få jobb inom de flesta yrken trots massiv utbildning......sen krävs det ju yrkeskompetens också, men det är ju meiningen att det skall komma med utbildningen....

Sen får man väl vrida och vända lite på det....jag själv har gått på SAE, och nu startat eget produktionsbolag med en lirare jag pluggade med där....ser ljust ut nu, men fortfarande sker det paralellt med annat yrke, men som sagt! Men man måste kanske vara beredd att tänka om lite....se över sina prioriteringar.....i vilka yrken har jag fördel som utbildad ljudtekniker?

TV, radio, mediaskolor, musikproduktion, tv/film produktion, studios, masteringsbolag, musikförlag? Skivbolag? marknadsföringsfirmor/reklamfirmor....musikprogramsutvecklare? HIFI-branschen? musikaffärer? alla företag som tillverkar/utvecklar utrustning till musik/film branschen? Företag som riggar ljud-/bild anläggningar till andra företag? osv osv......och det går säkert att spåna fram dubbelt så många till om man spånar, dessutom finns uppsättningar av alla dessa företag i alla länder......så det finns platser där ute.....bara man använder fantasin och kämpar....och är villig att börja på ett "mindre attraktivt" jobb, eller flytta långt bort, för att kunna växa i branschen senare....!

Var på hugget, utnyttja alla kontakter, gräv och slit och se till att man finns på rätt ställe vid rätt tillfälle......kanske måste man vara beredd att trampa på en del tår också på vägen....

Men man ska som sagt inte räkna med att Max Martin eller Anders Bagge ringer och erbjuder en jobb bara för att man blivit utbildad ljudtekniker....

Och det går inte att argumentera emot detta påstående, även fast jag vet att många ej håller med mig och kommer säga emot, kanske dumförklara mig:

Vill man något tillräckligt mkt, och jobbar målmedvetet för att uppnå sitt mål, så inträffar det förr eller senare....punkt slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudteknik:

Jag pluggar Ljuddesign på Karlskoga Folkhögskola och kan rekomendera den som en vettig utbildning för dej som vill fortsätta inom Ljudteknik, som hobby eller för att senare plugga vidare. Skolan har satsat på utbildningen, det märks på studiobygget/utrustningen.. Man har möjlighet att boka fram till kl 1 och man som jag har inspiration på natten..

Denna utbildning bygger på eget arbete. Dom har nu slagit ihop 2 för tillfället separata linjer; Ljuddesign & Musikstudio. Helt ok boende osv..

Visst finns det många utbildnigar, men nästan aldrig för många.. Visst är jobb svårt att få, men många som pluggar på denna nivå verkar främst vilja lära sig för att själv lära sig bygga studio/skapa musik vi sidan av ett annat yrke. efter 1-2 års utbildning... Men allt är relativt..

Jag talar inte för alla..

Jag gillar utbildningen och funderar på att fortsätta ett år till i Haparanda.. Alternativt bygga studio..

Link to comment
Dela på andra sajter

...vilket innebär att lönerna dumpas och kompetent folk väljs bort eftersom kunden ofta väljer det billiga alternativet. Se på alla jävla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfällen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak händer i inspelningsstudiovärlden.

När folk är ute på krogen är de oftast så fulla att det inte spelar nån större roll vad det är för låtar som spelas bara de låter hyfsat. Det är synd att krogmusikens kvalitet generellt sett är så. *hehe*

Link to comment
Dela på andra sajter

Man förstår ju musiker som säger att alla "gratis-spelande" band förstör

för alla andra. Får vi respengar och lite bärs så är det lugnt....

På samma sätt fungerar det/börjar det fungera inom ljudteknik-branchen.

Många vill ha samma jobb.

Även om då produktionsföretag och liknande sänker lönerna rejält

så får de in väldigt många ansökningar.

Egentligen är det nog inget det stora problemet att det finns många

ljudtekniker/musikproducenter verksamma just nu.

det är ju lite konkurrens om jobben, man måste visa framfötter, kontakter

bla. bla. bla.

Men det har ju gått inflation i utbildningsplatser!

Man kan ju inte varje år närmaste 10 åren utexaminera

500 ljudtekniker, 500 musikproducenter runt om i landet.

Då blir det vääääääääääldigt mycket folk till slut.

Vill man ha det man utbildat sig till i flera år som hobby så varsågod,

men många har nog andra tankar med det hela tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

...vilket innebär att lönerna dumpas och kompetent folk väljs bort eftersom kunden ofta väljer det billiga alternativet. Se på alla jävla usla coverband som spelar för en back öl och en femhundring i bensinpengar. Finns inga speltillfällen kvar för yrkesmusiker. Exakt samma sak händer i inspelningsstudiovärlden.

När folk är ute på krogen är de oftast så fulla att det inte spelar nån större roll vad det är för låtar som spelas bara de låter hyfsat. Det är synd att krogmusikens kvalitet generellt sett är så. *hehe*

Jag tror precis tvärtom. Ett dåligt coverband på krogen är definitivt sämre än inget coverband på krogen.

Personligen väljer jag alltid lokaler utan musik om möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mr Keys!

....och alla andra yrken kräver ju utbildning, och det är dessutom väldigt svårt att få jobb inom de flesta yrken trots massiv utbildning......

Var på hugget, utnyttja alla kontakter, gräv och slit och se till att man finns på rätt ställe vid rätt tillfälle......kanske måste man vara beredd att trampa på en del tår också

på vägen.... // Vill man något tillräckligt mkt, och jobbar målmedvetet för att uppnå sitt mål, så inträffar det förr eller senare....punkt slut!

Det är just detta resonemang som ger falska förhoppningar - det är inte alls svårt att få jobb inom de flesta yrken. I en del yrken är det otroligt lätt i andra omöjligt!

Om man är utbildad VHS-reparatör kanske ens framtida jobb-utsikter inte ser särskilt ljusa ut och blir ju knappast ljusare ifall VHS-TeknikerHögskolan pumpar ut

500 st nya VHS-reparatörer varje år! Börjar du däremot Läkarlinjen idag när det redan råder Läkar-brist, en brist som bara kommer att bli större och större i takt med

ökande vårdbehov och minskande läkarkår så finns alla möjligheter till jobb. Du blir attackerad av jobberbjudanden som färdigutbildad och tvingas att anställa vakter

som skyddsbarriär emot alla potentiella arbetsgivare - medan däremot som nyutbildad VHS-reparatör, inte lika ljust!

Ljudteknik är väl som alla andra yrken... // ...bara man använder fantasin och kämpar... // se till att man finns på rätt ställe vid rätt tillfälle...

...väljer en annan utbildning än just den som leder till en alltmer överetablerad, redan underbetald arbetsmarknad som ovanpå allt detta dessutom krymper?

Ska man vara beredd på allt och kunna uppoffra allt så borde väl även detta ingå? Sen verkar det som om många egentligen gillar musik men väljer ljudteknik

för att kunna försörja sig och att då säga att så länge man är duktig så ordnar det sig håller ju inte ifall det finns 10st duktiga ljudtekniker och 1 1/2 jobb!

Säger inte att man inte ska satsa på musik/musikteknik som yrke, det är modigt att göra det, men det finns ingen anledning att förringa svårigheterna!

Jo, jag tänkte satsa på en yrkeskarriär som 100-meters löpare, är det svårt att lyckas med?

- Nej nej, använd fantasin och kämpa... var på hugget, gräv och slit och kanske trampa på en del tår och så - en baggis, 9.5 sek nästa!

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

...väljer en annan utbildning än just den som leder till en alltmer överetablerad, redan underbetald arbetsmarknad som ovanpå allt detta dessutom krymper?

Största anledningen till att den krymper är kanske den ökade nerladdningen på nätet?!? Varför betala för musik när den är "gratis"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Förlåt, "krymper" kanske var lite väl överdrivet pessimistiskt ifrån min sida men antalet "fasta" tjänster minskar i.a.f, tyvärr! Lika stor bov i dramat som nedladdning

kan nog vara att alltfler ljud/bildproffs med andra inriktningar, b.l.a. dom som håller i sin egen budget, själva gör ljudteknikerns del av jobbet och okej det går ju och

ibland blir det t.o.m. bra men det hade alltid kunnat bli än bättre! Sy en kostym själv och sy en hos skräddaren och jämför de två kostymerna, vilken blev snyggast 😳?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...