swempasvendsen Postat 16 maj 2013 Dela Postat 16 maj 2013 Hej! Jag är nybörjare på gitarr och nu har jag börjat kolla lite på skalor, men jag fattar inte hur man ska spela solo/riff/ jam. Kan någon försöka förklara för en nybörjare hur jag ska gå till väga? Har ni några tips så att jag kan komma igång med solo-snickrandet? jag spelar bara akustisk, rock, punk, country influenser.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 16 maj 2013 Dela Postat 16 maj 2013 Bluesskalan är en bra början! Välj sen ut några toner tex tre eller fyra som du skapar olika rytmiska figurer med. Lyssna på BB King. Han är mästare på tretonerssolon. Låt dig inspireras av dina hjältar. Mina hjältar: Jimi Hendrix Ace Frehley Eddie van Halen Öva å nöt. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 20 maj 2013 Dela Postat 20 maj 2013 Jag bara kör på och solar. Det hörs tydligt när man spelar toner som inte hör till ackordet. Sen är det bara att undvika de tonerna till nästa gång. Ett annat tips är att spela in ett eller två ackord och sola till dem. Då behöver man inte hålla reda på en massa toner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 20 maj 2013 Dela Postat 20 maj 2013 (redigerat) Lär dig förstå principen med pentaskalan och du kommer att komma långt, Jag lovar. Det är en tacksam skala som mer än andra tillåter att man hoppar lite kors och tvärs bland tonerna. Många nuvarande och föredetta s.k. gitarrgudar anammar den. Redigerat 20 maj 2013 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soundprocessingstudio Postat 20 maj 2013 Dela Postat 20 maj 2013 Det du ska göra med skalan är att börja bygga små licks, rytmer och melodier, du kan hoppa hej vilt mellan tonerna som ingår i skalan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 20 maj 2013 Dela Postat 20 maj 2013 Lär dig förstå principen med pentaskalan och du kommer att komma långt, Jag lovar. Det är en tacksam skala som mer än andra tillåter att man hoppar lite kors och tvärs bland tonerna. Många nuvarande och föredetta s.k. gitarrgudar anammar den. +1 penta penta funkar till så mycket! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.