Jump to content
Annons

Problem med att bredda trumpaketet!


Cypher

Recommended Posts

Tja!

Har kommit till mixstadiet och stött på ett hinder vad gäller att bredda mitt trumpaket, har provat olika

stereospread-pluggar på trumkanalen, men det som enligt mig låter bäst (ur ett bredd perspektiv) är

när jag bouncar ut trumkanalen, kopierar upp den till två mono-kanaler, med 7ms delay på ena kanalen och hårt panorerade åt höger respektive vänster. PROBLEMET är att baskaggen lutar för mycket åt vänster

(kanalen som inte är delayed)....

Nån som stött på liknande problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det kommer att luta, våra öron uppfattar det ljud når örat först som starkare.

Dessutom kommer det att låta rätt annorlunda om trummorna när du lyssnar i mono.

Jag skulle hellre använda mig av litet kort rum på trummorna för att öka bredden.

Antar att det är en loop i mono som du bearbetar eller?

Om du har separata trumljud så kan du jobba med panorering och effekter på enskilda trummor för att skapa bredd på setet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ändrar man den ena så påverkar den ju... Varför inte mixa ned de två kanalerna till en enda och SEN bredda den, antingen med plugg eller två identiskt lika spår hårt pannade åt var sitt håll? Eller också pannar du bara tom-tom och cymbalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som DrLoop skriver; om du har separata trumkanaler innan den bounce du talar om, så är det bäst att mixa alla separata "delar"/mic'ar/kanaler så som du vill ha det, och sedan bounca. Det ska inte behövas någon stereo-breddare om så är fallet.

Om det nu är så att du bara har en stereofil med trummor så finns det stereo-breddare där du kan tala om vilka frekvenser som ska breddas. Du kan alltså få pluggen att låta bli t.ex. kicken (low freq).

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att använda MS-pluggar som waves H-EQ?

Jag brukar ta bort ganska mycket botten i Side-läget och det brukar ge en finare "bredd" på det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är så att du bara har en stereofil med trummor så finns det stereo-breddare där du kan tala om vilka frekvenser som ska breddas. Du kan alltså få pluggen att låta bli t.ex. kicken (low freq).

Det är just vad jag vill/försöker göra, där ligger problemet, vilken stereobreddare skulle det kunna vara? Jag jobbar mycket med waves Center, S1 och Doubler?

Antar att det är en loop i mono som du bearbetar eller?

Loopen är i stereo, men tycker inte att den känns bred nog. Har provat processen Amis skrev om, men får inte resultatet jag är ute efter.

Ska definitivt prova skicka hela paket till ett litet rum.

Har du testat att använda MS-pluggar som waves H-EQ?

Jag brukar ta bort ganska mycket botten i Side-läget och det brukar ge en finare "bredd" på det mesta.

Jag har typ alla waves pluggar, men just den finns inte på min lista :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just vad jag vill/försöker göra, där ligger problemet, vilken stereobreddare skulle det kunna vara? Jag jobbar mycket med waves Center, S1 och Doubler?

Loopen är i stereo, men tycker inte att den känns bred nog. Har provat processen Amis skrev om, men får inte resultatet jag är ute efter.

Ska definitivt prova skicka hela paket till ett litet rum.

Jag har typ alla waves pluggar, men just den finns inte på min lista :S

Ajdå! Men kanske om du skickar alla trummorna till en ny buss, sätter ett högpassfilter på bussen och sen stereobreddar med S1 och lägger lite effekt på om det behövs, typ en chorus eller något. Sen mixar du bara ihop dom kanalerna! Hör av dig om du testar det. Hade varit kul att höra om det funka eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajdå! Men kanske om du skickar alla trummorna till en ny buss, sätter ett högpassfilter på bussen och sen stereobreddar med S1 och lägger lite effekt på om det behövs, typ en chorus eller något. Sen mixar du bara ihop dom kanalerna! Hör av dig om du testar det. Hade varit kul att höra om det funka eller inte.

Tack för den också, det hade jag faktiskt inte tänkt på, jag provar och återkommer. Däremot kikade jag lite närmare på Center-pluggen, som också verkar vara en lösning då den har alla viktiga parametrar för det ändamålet som DMM också var inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här ger dig lite mer kontroll (Waves PS22):

Ajdå! Men kanske om du skickar alla trummorna till en ny buss, sätter ett högpassfilter på bussen och sen stereobreddar med S1 och lägger lite effekt på om det behövs, typ en chorus eller något. Sen mixar du bara ihop dom kanalerna! Hör av dig om du testar det. Hade varit kul att höra om det funka eller inte.

Tusen tack för hjälpen allihop, prova lite av varje inklusive ovannämnda exempel, vilket lät bra men ändå inte lika naturlig i bredd-soundet som jag fick fram med center.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...