Gäst Postat 27 april 2013 Postat 27 april 2013 (redigerat) Hej Är denna machine micro mk2 och mjukvaran som följer med ett DAW ? Kan man göra beats i den och sedan lägga på sång och mixa/mastra och bränna ner till mp3 eller wave ? Tar den VST plugins ? Finns inte så mycket info på youtube eller så så frågar här ist till er som vet. Så frågan är kan man producera musik i den eller är det bara till för att göra beats i ? Om man gör ett beat i machine mjukvaran hur går man sen vidare för att få in den i tex FL eller Cubase ? Kan man bounca varje spår inne i machine till wav filer eller blir det en enda fil och sedan får man importera den i sitt DAW ? Redigerat 27 april 2013 av punchline82
Claes Holmerup Postat 28 april 2013 Postat 28 april 2013 Nej. Maschine är inte något DAW-system, utan ett virtuellt instrument med en extern controller. http://www.native-instruments.com/en/products/maschine/
Gäst Postat 28 april 2013 Postat 28 april 2013 Tror ni man kan bounca spår för spår i maschine mjukvaran så man kan importera den i ett riktigt DAW ?
SadamJR Postat 28 april 2013 Postat 28 april 2013 Man kan tydligen aqnvända Machine som en plugin. Här är en video.
Gäst Postat 3 maj 2013 Postat 3 maj 2013 (redigerat) Har köpt min Maschine micro idag och har en del frågor som inte står i manualen. Gränssnittet påminner mycket om Ableton Live och hur det är uppbyggt. Men i Live så finns ju en playlist och inte bara scenerna. Hur är det tänkt att man ska lyssna på hela sin låt i ett streck och inte scen för scen som man själv måste klicka i ? Typ att alla scener bara rullar på en efter en när man trycker på play. Går det ? Eller hur ska man jobba ? Sen när man högerklickar på nåt då tas det bort, det raderas. Ska man inte få massa möjligheter när man högerklickar på tex ett clip ? Redigerat 3 maj 2013 av punchline82
MassiveWave Postat 3 maj 2013 Postat 3 maj 2013 Har stora Maschine men bör ju vara nåt liknande på Mikro: När du är inne på Scene så står det All på displayen, tryck på knappen som "tillhör" den delen. Håller med om att det är lite rörigt innan man vänjer sig, fast det händer fortfarande rätt ofta att jag byter patterns av misstag på olika delar av låtarna.
Gäst Postat 3 maj 2013 Postat 3 maj 2013 (redigerat) Okej Men du vet du vilken knapp på Maschine micro MK2 som är bekräfta knappen ? Typ enter eller nåt ? Kan inte hitta vilken som bekräftar. Det borde väl finnas ? Har kollat manualen men inget där. Hur bekräftar du en inställning på din ? Sen undrar jag hur man arrangerar dessa scener på bästa sett. Tex om jag vill ha ett drum break i mitten av låten då går inte de för att tex synten är längre än trummorna. Hur fan gör man eller är det helt fuckat detta system ? Finns det ens någon mixer så man kan dra automationer med mera ? Redigerat 3 maj 2013 av punchline82
Gäst Postat 4 maj 2013 Postat 4 maj 2013 Går det att "spela" in automation så volymen på master bussen minskas i slutet av låten ? Typ fadear ut. I Maschine mjukvaran.
Henric Svensson Postat 4 maj 2013 Postat 4 maj 2013 Vet inte vad du spelar in i... I Sonar finns en write funktion för att "spela in" automation!
Claes Holmerup Postat 4 maj 2013 Postat 4 maj 2013 Har du inte manualen...? Maschine är inte ett DAW-program, utan ett virtuell instrument med tillhörande hårdvarucontroller. Fadeout gör man normalt i DAW-programmet som Maschine körs i.
Gäst Postat 5 maj 2013 Postat 5 maj 2013 Ja det är alltså de jag undrar över. Det står inget i manualen så är lite fövirrad. Ni som äger en eller bara har den infon får gärna dela med sej av den. Sen undrar jag vilken "knapp" som är "i centrum", alltså kombinationsknappen så man kan ändra andra inställningar. Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mej.
Gäst Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Vet någon hur man gör så audio clip bara spelas så fort man trycker ner paden men slutar direkt när jag inte trycker ? Typ som piano rollen. Går det ?
Piccazzo Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Finns det ingen Manual du kan läsa ? Jo men det fanns det : http://www.americanmusical.com/ItemFiles/Manual/NativeInstrumentsMachineManual.pdf
Gäst Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Finns det ingen Manual du kan läsa ? Jo men det fanns det : http://www.americanm...chineManual.pdf Omöjligt att hitta då engelskan inte är på topp. Kan du hjälpa mej, de vore snällt ?
MassiveWave Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Det är sällan man behöver bekräfta inställningar (förutom när man tex slicear upp samplingar samt laddar in synthar). Vad händer om du håller Scene knappen nertryckt? I vissa fall så får man andra alternativ i displayen beroende på vilka knappar man håller nere. Scene längden bestäms av den pattern som är längst. Får tyvärr hålla med om att det är rätt mycket fixande för få till kortare breaks. Känns som att systemet är byggt för livebruk, att scenes ska triggas snarare än att du har hela låtar i Maschine standalone. Ingen mixer men där är det nog snarare tänkt att du ska göra alla justeringar (volym, pan etc) från hårdvaran. Personligen föredrar jag det då man ibland förlitar sig lite mycket på det visuella..
DenkoXL (oregistrerad) Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 (redigerat) Detta tog mig 5 sek att hitta.. På sidorna 112 och 113, står det något liknande: MASCHINE 1.5 Reference Manual – 112 6.1.8 Recording automation One of the really cool features of MASCHINE is the ability to automate parameters from the FX Modules and the Sampler Modules both on the hardware and on the software in a very easy way. ► To automate a parameter with the hardware, first make sure the song is playing, then simply turn one of the 8 Knobs while holding down AUTO WRITE (F2) . Your automation gets recorded now; if you want to discard it and try again, press ERASE, hold it and again turn the Knob you used to record automation to delete its Automation. SHIFT + Pad 10 (CLR AUTOMATION) deletes all selected Automation events; if none are selected, all Automation of the Pattern will be cleared. Almost all Knob parameters including the Macro Controls are automatable, exceptions being: • Limiter • Destination Controls • Reverse parameters Some of the Buttons are automatable: • Reverb Freeze • Maximizer Turbo • Freq Shifter Invert • Flanger Invert • Grain Delay Reverse • Distortion Gate The only select box that is automatable is the Swing Cycle. MASCHINE 1.5 Reference Manual – 113 6.1.9 Recording automation in the Step Sequencer It is also possible to record automation in the Step Sequencer. Enter the Step Sequencer by pressing STEP. Hold the Pad representing the Step you want to automate and turn the Knob that represents the parameter you want to automate; after a short while, the Displays will show you the parameters of the selected Page. Note: all Steps after the one you recorded automation for will have the same parameters as the automated one since only the offsets are recorded. Redigerat 6 maj 2013 av DenkoXL
Gäst Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Det är sällan man behöver bekräfta inställningar (förutom när man tex slicear upp samplingar samt laddar in synthar). Vad händer om du håller Scene knappen nertryckt? I vissa fall så får man andra alternativ i displayen beroende på vilka knappar man håller nere. Scene längden bestäms av den pattern som är längst. Får tyvärr hålla med om att det är rätt mycket fixande för få till kortare breaks. Känns som att systemet är byggt för livebruk, att scenes ska triggas snarare än att du har hela låtar i Maschine standalone. Ingen mixer men där är det nog snarare tänkt att du ska göra alla justeringar (volym, pan etc) från hårdvaran. Personligen föredrar jag det då man ibland förlitar sig lite mycket på det visuella.. Hur vet man vilken knapp som gör vad typ som volym ändring med mera ? Manualen är lite svår att förstå. Har du nåt tips ?
Gäst Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Men det är inte de. Det går inte läste det. men detta: Vet någon hur man gör så audio clip bara spelas så fort man trycker ner paden men slutar direkt när jag inte trycker ? Typ som piano rollen. Går det ?
DenkoXL (oregistrerad) Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Som en MPC menar du? Jag har inte kollat igenom noga men verkar finnas något här: http://www.native-instruments.com/forum/showthread.php?t=110180
MassiveWave Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Håll nere paden för ljudet du vill höja/sänka, se till att du är i volyminställning (gissar på att man behöver klicka sig fram dit med piltangenterna på ovan eller undersidan av displayen) och skruva upp eller ner. Bör vara samma procedur om du vill sänka volymen på ett instrument men istället hålla nere Group, paden för gruppen du vill ändra och sen skruva. Tror jag, som sagt så har jag inte kört mikro'n.. Själva grejen med att du ofta behöver hålla nere en eller två knappar är rätt genomgående för de flesta funktionerna i Maschine, så får du grepp om det så kommer du lära dig dom andra funktionerna blixtsnabbt. Helt fantastisk pryl när man väl fått upp arbetstempot 🙂
Gäst Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 http://www.youtube.com/watch?v=5GoUNsfqz9Y Coolt. Vet ni vad det är för skilnad på mikro och den fulla versionen ? Är det bara mer vred eller skiljer det sej för nåt annat ?
Gäst Postat 6 maj 2013 Postat 6 maj 2013 Här är en film som förklara hur man gör. http://youtu.be/i8S8wY5hwh8 Tack för de nu vet jag hur man gör 🙂
Gäst Postat 12 maj 2013 Postat 12 maj 2013 (redigerat) Undrar när och varför det går att trycka in knappen på reglaget på Maschine Mikro ? Och när ska man göra det och varför, typ vad händer ? Behöver veta det då den finns där men har ingen aning om när man ska trycka in den. Och vad bekräftas ? Redigerat 12 maj 2013 av punchline82
Fidden Postat 12 maj 2013 Postat 12 maj 2013 don't push the button. DON'T PUSH THE BUTTON! http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.