Jump to content
Annons

i5 3450 eller fx-8320

Recommended Posts

h.we (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

Jag funderar på att uppgradera min musikdator från en i5 760 till någon av följande:

Intel i5 3450

AMD FX-8320

Jag kommer köra Reason 7 och jag har Balance-kortet.

Budget runt 2500-3000 för moderkort, processor och minnen.

Hur skulle ni resonera?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Vad har du för moderkort idag? Det är samma sockel för 3450 och 760. Klarar moderkort i7 så är det bättre att uppgradera till en sån än en ny i5 och nytt moderkort.

Postat
Jag funderar på att uppgradera min musikdator från en i5 760

Hur mycket minne har datorn? Min spontana reaktion är att det kan vara där din flaskhals sitter, eftersom Reason är hyffsat snällt mot CPU:n och en i5 760 borde klara ganska stora rack.

Budget runt 2500-3000 för moderkort, processor och minnen.

2500 kr är inte svårt att spendera på 3:e generation Core i7 (Ivy Bridge), men ska det bli pengar till moderkort och minnen får det bli något enklare.

Reasons samplers mår bättre med gott om minne. Så hellre mer minne och en vettig CPU än liten mängd minne och en snabb CPU.

Eftersom både Balance och Axiom kopplas med USB har du kanske inte stora krav på moderkortet vad gäller funktioner? Behöver du t ex PCIe-platser?

h.we (oregistrerad)
Postat

Hur mycket minne har datorn? Min spontana reaktion är att det kan vara där din flaskhals sitter, eftersom Reason är hyffsat snällt mot CPU:n och en i5 760 borde klara ganska stora rack.

Nuvarande har 8 gb. Kanske skulle funka tillräckligt bra med att slänga i så det blir 16 gb + en lagom stor SSD? Blir billigare och kanske gör tillräckligt för prestandan? Är mest sugen på att få lite mer snärt i uppstart osv.

2500 kr är inte svårt att spendera på 3:e generation Core i7 (Ivy Bridge), men ska det bli pengar till moderkort och minnen får det bli något enklare.

Reasons samplers mår bättre med gott om minne. Så hellre mer minne och en vettig CPU än liten mängd minne och en snabb CPU.

Eftersom både Balance och Axiom kopplas med USB har du kanske inte stora krav på moderkortet vad gäller funktioner? Behöver du t ex PCIe-platser?

Har inga som helst krav på PCIe eller liknande eftersom jag är nöjd med Balance och resterande prytlar. Det enda jag planerar att spela in är sång och gitarr utöver syntharna som bor i Reason.

h.we (oregistrerad)
Postat

Vad har du för moderkort idag? Det är samma sockel för 3450 och 760. Klarar moderkort i7 så är det bättre att uppgradera till en sån än en ny i5 och nytt moderkort.

3450 kräver sockel 1155. 760 kräver 1156. 😉

Har kollat lite på annan processor till 1156, men känns inte som att det är värt kostnaden?

Postat
Nuvarande har 8 gb. Kanske skulle funka tillräckligt bra med att slänga i så det blir 16 gb + en lagom stor SSD?
SSD gör en hel del för uppstarten, absolut. En 256 GB Samsung 840 Pro kanske?

Sedan ska man inte förneka att minnesresidenta program/program som autostartar tar sitt också.

Har du kanske verktygsprogram där eller olämpligt val av antivirusprogram som stjäl datorkraft?

Men känns datorn väldigt seg skulle jag hellre ta i5 3570K istället för 3450.

h.we (oregistrerad)
Postat

Jag tror jag börjar med mer minne och en ssd. Det är saker jag kan använda även om jag uppgraderar moderkort och processor. Som studerande måste man tänka igenom sina köp. :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.