Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fått förklarat för mig att det är viktigt att fixa fasen på mikrofonerna när man t.ex spelar in ett trumset. Kort förstog det som att ljudet från en ljudkälla kommer snabbare in i en närmikrofon än i OH. Detta kan tydligen leda till problem senare i mixer, att eftersom inte alla mikrofoner spelar upp samma ljud samtidigt tar dom ut varandra. Så förstod jag det.

Men hur fixar jag det? Gör jag det innan inspelning? efter? är det i ett program? eller fylttar jag spåren manuellt? Vad behöver jag?

Hur viktigt är det`?

Annons
Postat (redigerat)

Det handlar om mickplacering när du mickar upp trumsetet. Att i efterhand försöka "rädda" en inspelning är mycket svårare om inte omöjligt, så lägg ned ordentligt med tid att soundchecka trummorna. Precis som du säger märks fenomenet i form av att utsläckningar alltså att ljudet dör en aning och låter allmänt märkligt. Så fort man använder mer än en mick bör man alltid ha detta med i beräkningen.

Sen är det ju ändå så att om du har 8 mickar på ett set så kommer det alltid finnas fasproblem, men man får let efter en placering som ger minst problem.

Lycka till & trevlig helg

Redigerat av mickestrang
Postat

Du kan fixa det i mixen i datorn, det beror ju på vad du använder för program men i Logic om du öppnar Gain pluggen så finns det en knapp att fasvända signalen. det finns även en fasvändare som du kan koppla in vid direkt inspelning som du kopplar direkt i mikrofonen http://www.jam.se/st...ST-Pad___Phase/

Alternativt kan du mäta ut så det är samma längd till alla overheadmikrofoner från en och samma punkt (vanligtvis virveln) eller bara flytta alla spår så ljudet börjar samtidigt i ditt DAW.

• Tack! 1
Postat

Den enda skillnaden är att jag hävdar att du kan fixa fasen efterhand. Det enklaste sättet är att ta alla trumspåren och zooma ut så du ser ordentligt och dra så ljudet ligger i synk på alla kanaler så har du det i fas.

Det låter inte möjligt alls... Är det bara så enkelt?

Postat

Fas är ju inte en bestämd "på eller av"-funktion som många tycks tro (jag stöter på det här ganska ofta när jag gästföreläser på ljudteknikerutbildningar om truminspelning). 180-gradersvändningen som finns i mixerbord och DAW är en "quick-fix", som i sig är otroligt användbar, men den är väldigt sällan steglös.

Jag hävdar bestämt att mickplacering vid inspelningen är absolut viktigast när man avgör om man ska fasvända eller inte, och mickplacering är en av de saker man bör öva mest på. Ja, jag säger öva eftersom det är lite som att stämma en trumma, skruva på en kompressor eller använda en eq - man kommer en viss bit på vägen med en teoretisk förståelse, men det är när man aktivt tränar på det som man lär sig jobba både teoretiskt och intuitivt i kombination för att uppnår önskat resultat och dessutom snabbare med tiden. Plus att man slipper sitta i efterhand och försöka rädda ett sound.

• Gilla 1
Postat

Testa får du se. Det är så klart alltid bäst att göra rätt från början. Jag är alltid noga med att overhead är i fas reda när jag spelar in. men jag har två mickar på virveln och den ena fasvänder jag alltid i Logic. Jag tror om jag inte minns fel att det var Carl-Michael Herlöfsson som nämnde detta trick med att flytta spåren i fas på ett seminarium som arrangerades av Studio för något år sedan.

Postat

Så enkelt är det. Men du måste zooma ut jävligt mycket, sedan dra i spåren så att dom synkar med varandra.

Utgå ifrån virveln och ha den som "nolla" så att säga.

Postat

Den enda skillnaden är att jag hävdar att du kan fixa fasen efterhand. Det enklaste sättet är att ta alla trumspåren och zooma ut så du ser ordentligt och dra så ljudet ligger i synk på alla kanaler så har du det i fas.

Hur avgör du när alla kanaler är i synk med alla olika delar i ett trumset, om vi snackar ett stort trumset och många mickar? Drar du kanalerna så att alla spår är i synk med t ex virveln, så är dom ju inte lika i synk med t ex golvpuka 2.

Jag har testat det där på kul, men tycker att det verkligen ställer till det mer än det ger, av flera anledningar. Men jag lyssnar gärna om du vill dela med dig av en smart teknik jag inte tänkt på eller hört om! 🙂

Postat

Som Top Floor Studios sa, 180 grader förskjutning eller inte löser inte alla eventuella fasproblem, man måste i så fall ha ett verktyg som kan förskjuta fas steglöst

Postat

Hur avgör du när alla kanaler är i synk med alla olika delar i ett trumset, om vi snackar ett stort trumset och många mickar? Drar du kanalerna så att alla spår är i synk med t ex virveln, så är dom ju inte lika i synk med t ex golvpuka 2.

Jag har testat det där på kul, men tycker att det verkligen ställer till det mer än det ger, av flera anledningar. Men jag lyssnar gärna om du vill dela med dig av en smart teknik jag inte tänkt på eller hört om! 🙂

Jag använder sällan tekniken men om jag gör det så synkar jag med OH

Postat

Men vad är fasvända? Är det att flytta en mikrofon? Eller är det en knapp? Eller ett program? Eller allihop?

Fasvända är att vända signalen 180 grader det görs enklast med någon plugg i datorn alternativt en sådan jag länkade till i mitt första inlägg. Flytta en mikrofon vänder inte fasen men den ändrar fasen så det tar längre alternativt kortare tid för ljudet att nå mikrofonen i förhållandet till mikrofonen som du gämför med. Det du vill uppnå är att få alla mikrofoner att plocka upp ljudet ungefär samtidigt. Finns mängder med youtube klipp i ämnet.

Postat (redigerat)

äh... Tillförde inget!

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.