Jump to content
Annons

M-Audio fast track vs. Line6 POD studio UX1?

eddie2013

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Alltså.

Har gett upp med att försöka få liv i mitt gamla phase x24.

Letar nu efter något billigt med usb som funkar bra ändå!

Ska ha till (el)gitarr och sång.

Har en gammal jjlabs mikrofon (kondensator) som jag vill ska vara med i leken.

Vilken av dessa två är helt enkelt bäst??

M-Audio fast track MK2 eller Line6 POD studio UX1????

Bör väl tillägga att det måste vara enkelt att begripa sig på

då jag inte gjort detta förut! (phase x24 bodde i en låda, oanvänd)

Fridens!

Redigerat av eddie2013
Dela på andra sajter

Annons

En av de viktigaste aspekterna är att drivrutiner uppdateras.

M-audio såldes men fast track bkev kvar hos digidesign.

Tror inte de supportas längre och m-audio har nya grejer.

Undvik fast track

Vet inget om line6-kortet, men spontant skulle jag satsa på någon av de stora spelarna inom ljudkort för då vet man att det oftast fungerar.

Dela på andra sajter

M-audio, rme, motu, focusrite, presonous, tascam, emu etc

Tror nog line6 kan vara ok, men känns inte riktigt som att ljudkort är deras största fokus.

Själv har jag goda erfarenheter av tex motu när det gäller drivrutiner och liknande.

Har nu ett maudio som köptes av digidesign / avid där det tog ett år innan drivrutiner till Windows 7 släpptes, och nu har det inte kommit något på flera år trots diverse problem. Nu har dock maudio nya ägare och tidigare har de haft lång support för sina produkter.

För mig är det en av de viktigare aspekterna eftersom hårdvaran i sig är ganska lik nuförtiden.

Fattar vara inte varför det är så få kort som har två hörlursuttag, det är ju bra att ha när man spelar in någon annan och båda vill höra. Det har däremot mitt maudiokort

Dela på andra sajter

M-audio såldes men fast track bkev kvar hos digidesign.
Njaaae, det var bara Fast Track C400 och C600 de ville ha. De spelar i en helt annan liga kvalitetsmässigt. Fast Track mk2, Fast Track Ultra och deras övriga kort ratades.

Jag har ett UX1, även om jag bara använder det som dongel till POD Farm. Det är väl rätt okej för den som vill lajna sin gitarr eller sätta en dynamisk mik t ex SM57 framför stärkaren. UX1 har inte fantommatning i mikpreampen så ska du använda din Jjlabs-kondensatormik kan du glömma UX1.

UX2 är ett bättre alternativ om du är intresserad av POD Farm... men annars är det väl Presonus Audiobox USB som är bäst-för-pengarna när du letar det billigaste kortet.

Dela på andra sajter

Jag slår gärna ett slag för Focusrites ljudkort, dom har ju t.ex Scarlett 2i2 som ligger på runt 1200:-

Verkar ju onekligen trevlig men måste man inte ha xlr-sladd till gitarren också då?

Vill alltså ha något så grymt enkelt att inte ens jag kan sabba nåt!

Var inne och nosade på roland TRI-capture men den verkade rätt...plastig?

Skulle inte vara helt olikt mig att tappa nåt i golvet och..."oj då". 😄

Dela på andra sajter

Är den ok med mitt gamla windows vista?
Enl. OS Compatibility Checker är svaret Nej.

Är budgeten tajt? Windows 8 rullar snabbare på din gamla dator än Vista och fungerar med kortet. Just nu tillfälligt prissänkt hos Inet, Dustin, NetOnNet m.fl.

Kikade du närmare på mitt förslag annars? Presonus Audiobox USB har ljudkortsdrivrutiner som fungerar med Vista, Windows 7 och senare. Till Mac fungerar den direkt utan drivrutiner.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är budgeten tajt? Windows 8 rullar snabbare på din gamla dator än Vista och fungerar med kortet. Just nu tillfälligt prissänkt hos Inet, Dustin, NetOnNet m.fl.

Ska skaffa ny dator senare i år så det känns onödigt att uppgradera den här gamla reliken...

Vet bara inte vilken dator jag ska skaffa. Kommer ta tid att kolla upp och besluta...

Har sett att man får med Studio One Artist som jag faktiskt aldrig hört talas om.

Är det bra? Enklare / svårare än de andra?

Edit:

Hupp! Läste just nån på youtube som skrev att det inte var värt att skaffa detta om man inte hade Mac?? Vilket jag inte har. Och inte tänker skaffa.

Enbart skitsnack hoppas jag?

Redigerat av eddie2013
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.