Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejhej.

En nybörjarfråga här,

Kan man på nått sätt göra så att när man spelar på sin synth som e kopplad till datorn, att man får "gammalt adlib" ljud, istället för det här nya upphottade ljuden?

Måste jag ha ett adlib ljudkort eller går det att kringgå?

har ett sb extigy.

tack

Annons
Postat
Hejhej.

En nybörjarfråga här,

Kan man på nått sätt göra så att när man spelar på sin synth som e kopplad till datorn, att man får "gammalt adlib" ljud, istället för det här nya upphottade ljuden?

Måste jag ha ett adlib ljudkort eller går det att kringgå?

har ett sb extigy.

tack

Vad menar du med "gammalt adlib" ljud??

Radiofilter?

Välkommen =).

Postat

Heter det inte nått i stil med Adlib FM synth, å den nyare e GM nånting..

gamla spel är ett bra exempel, monkey island å så.

det är ett mycket mjukare och mysigare ljud på alla instrumenten.

Postat
Heter det inte nått i stil med Adlib FM synth, å den nyare e GM nånting..

gamla spel är ett bra exempel, monkey island å så.

det är ett mycket mjukare och mysigare ljud på alla instrumenten.

Hänger inte det till stor del på hur synthen låter?

Postat

jag har kopplat midi I/O, så synthen bör ju bara skicka vilken not å så det är, sen är det ljudkortet som spelar upp ljudet.

så vad jag behöver är väl att byta ut mitt ljudkorts midibank med den äldre "adlib" varianten. heh, ja jag vet inte alls om detta ens är möjligt 😆

Postat
jag har kopplat midi I/O, så synthen bör ju bara skicka vilken not å så det är, sen är det ljudkortet som spelar upp ljudet.

så vad jag behöver är väl att byta ut mitt ljudkorts midibank med den äldre "adlib" varianten. heh, ja jag vet inte alls om detta ens är möjligt 😆

Jaha på så vis. Men kör du inte med VSTi synthar. Känns som den enklaste lösningen.

Och om du kör Reason så finns ju C64 Drumstation som har väldigt fräcka gammeldags TV-spels ljud.

Postat
jag använder cubase, men jag har snubblat över det där VST synth grejen, ska kolla närmre på det, tack.

VSTi är jäkligt användbart. Finns hur bra synthar som helst. Googla efter intressanta demos och prova.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.