Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag ställer undan min Frost laptop för att inhandla en MacBook

Vilken MacBook räcker för halvtunga produktioner på Logic? Air, 13" eller 15"?

Hade tänkt slippa 15" (4 kärnigt), men om det är det som krävs, så får det bli så....

Prislappen är inte viktigast 🙂

Martini

Annons
Postat

Jag har både en Air 13' (2011) och en ny iMac 27'. Air funkar bra om du inte använder för mycket pluggar osv. Dock tycker jag att man behöver en extern skärm. SSD diskar är ju kanon då det är så snabba. Vill du ha en tyngre maskin som du kan växa i, kör på MacBook Pro. Skärmen beror ju återigen på om du kommer jobba med extern skärm och bara köra direkt i MBP'n ibland. Annars satsa på 15'. Att ha utrymme på skärmen är ett måste, tycker jag.

Min nya iMac springer dock cirklar runt min Air. Med nya Fusion drive funkar det otroligt bra.

Postat

Jag tänkte ha den hemma med extern skärm och kunna ta med mig hem till kollegor mm för låtskriveri. Alltså som enda dator till att börja med.

Frågan är om det räcker med en Air eller 13" ? Med 2 kärniga processorer alltså?

Fast 15" med Retina skärm är visserligen rätt så nimm den också..

Postat

Det får nog bli MacBook 15"

Vilken processor kraft behövs egentligen?

På Mac Store kan man klicka sig fram till över 30.000:- med 2,8GHz 16GB Ram och 768Gb SSD 🙂 :) 🙂

Postat

Jag är helt säker på att du inte behöver den med Retina-skärm och SSD. Det går väldigt bra med "vanlig" disk.

Särskilt Retina-skärmen är ju onödig för musik. Air ger betydligt mindre prestanda för pengarna även.

i7 ger mer kraft än i5 - är inte säker på den exakta skillnaden dock.

Postat

Jag är helt säker på att du inte behöver den med Retina-skärm och SSD. Det går väldigt bra med "vanlig" disk.

Särskilt Retina-skärmen är ju onödig för musik. Air ger betydligt mindre prestanda för pengarna även.

i7 ger mer kraft än i5 - är inte säker på den exakta skillnaden dock.

Fast den med Retina skärmen är lättare och slimmare....Fast det går inte att byta Ram eller HD som på en vanlig 15" ? På Retina modellen är SSD standard.

Fungerar SSD bra till Logic och till att spara wave filer mm?

Postat

Ja, SSD funkar såklart bra... Det är ju inga problem så sett.

Nej, vill du ha en slimmare dator är ju den med Retina coolare, men dyrare - du får inte heller särskilt mycket bättre prestanda i musikprojekt. DVD-drive kan ju va bra att ha ibland, rätt sällan visserligen.

Det är förmodligen inget problem att det inte går att byta ut grejerna, iom du får så höga prestanda från början. Det är ganska sällsynt att man behöver byta ut nåt i en nyare Mac.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.