Jump to content
Annons

HJÄLP! Jag är helt blind vad det gäller mastering (house)


Johnsy

Recommended Posts

Som titeln säger, har suttit med Fl Studio 10 nu i några månader och fått fram några låtar, men varje gång jag ska börja mastra så fastnar jag totalt! Har inte en susning om vilka vst's som gäller så jag provar mig fram och det har väl gått sisådär hitills. Har kollat runt på tuben på lite guides men alla är så olika. Hade vart guld om någon med lite erfarenhet kunde leda mig lite!

Alla mina ''färdiga'' låtar blir fruktansvärt grötiga, allting är en enda röra.Ex https://soundcloud.com/johnny-wettergren/johnsy-repeat

Fick ett tips att börja använda mig av Stereo Enchancer på alla spår för att separera ljuden lite, har hjälpt till visso men inte tillräckligt! Har även nyligen skaffat mig Izotope Ozone 5 ihopp om att saker o ting ska bli lite bättre. Annars så använder jag mig mest bara utav Parametric EQ2, Soundgoodizer, Limiter.

Hejsvejs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fick ett tips att börja använda mig av Stereo Enchancer på alla spår för att separera ljuden lite, har hjälpt till visso men inte tillräckligt!

Men Eq , Kompressor , Panorering separerar du spåren i en Mix.

Stereo Enhancers används sällan i mixning , möjligtvis på en stereosynth som du vill bredda lite extra. Stereo enhancers används mer i mastring.

Istället för att börja fokusera på att mastra dina låtar bör du lägga energi på att lära dig mixa din låtar så att dom i stort sett låter lika bra som andra kommersiella låtar och det enda du behöver för att mastra är en limiter som lägger dom sista 2-3 db av volym så att dom ligger i samma klass som kommersiella låtar.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att börja fokusera på att mastra dina låtar bör du lägga energi på att lära dig mixa din låtar så att dom i stort sett låter lika bra som andra kommersiella låtar och det enda du behöver för att mastra är en limiter som lägger dom sista 2-3 db av volym så att dom ligger i samma klass som kommersiella låtar.

+1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt innan så behöver du först få till en bättre fungerande mix. Börja med att kolla hur sidechain / kompressorerna jobbar. Som det är mixat nu så finns knappt något dynamik / transienter och därmed går mycket av rytmiken förlorad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren! uppskattas verkligen. Verkar ha fått lite om det här att mixa och mastra omvänt. Så nu sitter jag istället och mixar om allt, och det låter redan mycket bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en annan tråd om mastering så kan du använda FL Studio's "Maximus" för att mastra. Tänk på att bass, kick, osv tillhör "Low"-frekvenserna, medan hi-hats, snares, cymbals, osv ska vara i "Hi"-frekvenserna. Mastering handlar ju om att i princip att allt blir på samma "nivå" och så nära 0db som möjligt.

Orkar inte förklara in i minsta detalj, men lite av det bör man tänka på när det kommer till att mastra housemusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fick ett tips att börja använda mig av Stereo Enchancer på alla spår för att separera ljuden lite

Alla som kommer med såna usla amatörråd skulle stängas av från nätet under lång tid och smisk på fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mina ''färdiga'' låtar blir fruktansvärt grötiga, allting är en enda röra.
Tänk över om det beror på...
  • arrangemanget?
  • mixningen?
  • mastringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skulle nog rekommendera att du använer T-racks eller waves, finns plugins i dessa packet som rättar till fasfel, Även Fabfilter när det gller EQ, Även den rättar till fasfel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...