Jump to content
Annons

Är gitarristens dagar räknade?


MagnusEngdahl

Recommended Posts

Helt klart imponerande! Tror dock att jag behåller min guror ett tag till, fast lite sugen blir jag på att skaffa pluggen 🙂

Klart du skall behålla gurorna! Som jag skrev tidigare i tråden så är det en väldigt fördel att kunna spela gitarr och även att ha en tillhands när man jobbar med, tex Shreddage2. Det gör att man kan testa hela tiden att man är rätt ute. Man måste hela tiden 'tänka' gitarr annars blir det lätt mekaniskt och statiskt. Det gäller att få in människans/livets 'skräp' och felbarhet. Det får inte bli perfekt för då tappar man intresset direkt men det där vet du redan 🙂 .
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart du skall behålla gurorna! Som jag skrev tidigare i tråden så är det en väldigt fördel att kunna spela gitarr och även att ha en tillhands när man jobbar med, tex Shreddage2. Det gör att man kan testa hela tiden att man är rätt ute. Man måste hela tiden 'tänka' gitarr annars blir det lätt mekaniskt och statiskt. Det gäller att få in människans/livets 'skräp' och felbarhet. Det får inte bli perfekt för då tappar man intresset direkt men det där vet du redan 🙂 .

Shreddage2 verkar intressant, har letat förut efter program trovärdigt metal ljud. Pra komplement till sin gitarr.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du skall behålla gurorna! Som jag skrev tidigare i tråden så är det en väldigt fördel att kunna spela gitarr och även att ha en tillhands när man jobbar med, tex Shreddage2. Det gör att man kan testa hela tiden att man är rätt ute.

Menar du att det du gör måste kunna spelas på gitarr? Det verkar ju lite begränsande i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Menar du att det du gör måste kunna spelas på gitarr? Det verkar ju lite begränsande i så fall.

För att spela eller programmera gäller det att tänka som en gitarrist. Det är därför de allra flesta programmerade trummorna gjorda av oss icke trummisar inte låter annat än programmerade trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela eller programmera gäller det att tänka som en gitarrist. Det är därför de allra flesta programmerade trummorna gjorda av oss icke trummisar inte låter annat än programmerade trummor.

Jo, men bryr sig de flesta om ifall det låter programmerat eller inte idag? Tror inte det. Så blir det förmodligen med programmerade gitarrer oxå med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det funkar bra på den här typen av musik som de flesta gitarrister kan spela utan problem. Undrar dock hur verklighetstroget det kan bli om man ska försöka sig på avancerade funk eller blues.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men snart är allt en enda techno/house-röra. Vem bryr sig då?

den dagen tror jag då aldrig kommer att komma. techno har ju vart ute över tio år nu, och house är väl också på väg ut. olika typer av gitarrorienterad musik florerar ju fortfarande också.

Link to comment
Dela på andra sajter

den dagen tror jag då aldrig kommer att komma. techno har ju vart ute över tio år nu, och house är väl också på väg ut. olika typer av gitarrorienterad musik florerar ju fortfarande också.

Jaså, men vem bryr sig egentligen om ifall programmerade trummor låter korrekt idag? Knappast konsumenterna som ändå inte hör skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, men vem bryr sig egentligen om ifall programmerade trummor låter korrekt idag? Knappast konsumenterna som ändå inte hör skillnad.

Det är nog många som bryr sig. Men långt ifrån alla. Som sagt, har ju med genre att göra.

Nä bara musikerna som märker det.

Musiker är oftast också konsumenter av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog många som bryr sig. Men långt ifrån alla. Som sagt, har ju med genre att göra.

Musiker är oftast också konsumenter av musik.

JO men jag tänkte på dom flesta som inte göra musik själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gitarristen går säkert samma väg till mötes som alla andra instrument. Är snart bara rösten kvar.

Jag kan sakna väldigt mycket att höra vad musikern känner om det han spelar, när han spelar det. En tuff snabb passage för en rockgitarrist, då hör man liksom hur han mentalt "tar sats" och sen medan han spelar så riktigt känner man hur han går in lite i ett agressivt rus. Han anstränger sig, han vill något, ibland kan man känna "shit, shit kommer han klara det?! aaah .. " Allt sånt är ju pga skolmässiga "felaktigheter", det som avviket från det exakta. Man liksom får följa med honom, in i den världen, ta del av hans känslor och rus. Sånt saknar jag. Spelar datorn samma grej så .. blir ju aldrig nån "shit kommer han klara det"-känsla t.ex. Allt är bara självklart, problemlöst .. det är ingen där liksom.

Jag tror inte den allmänna lyssnaren uppfattar så mycket av såna saker i detalj, men ackumulativt så tror jag lyssnare "känner" att det känns platt överlag. Det är ingen hemma liksom. Det är mest ljudet i sig som är upphetsande.

När Steinbergs grejor kom ut för Atari så tyckte man att det var bra för nu kunde man lyssna på- och testa sina arr, innan man gav ut det till musikerna. Med tiden blev dom syntetiska instrumenten bättre. Men så ändrades trenden, till att det var det datorgenererade arret som började ses som "det riktiga", fast syntetiska instrumenten bara blivit typ dubbelt så bra. Och nu ... nu är det så, på heltid. I samma veva började man få lite betalt för vad man gjorde, så .. då var det bara flyta med. Kan säga att man är lite tudelad: en del av en gillar musiken på det sätt man gör, den andra sidan bara gör det som förväntas, utan att värdera så mycket.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett yngre och mer konservativt jag hade dissat det här SÅ hårt, men med åren har jag mer och mer fått inställningen att... låter det bra, så låter det bra. Och låten som länkades i första inlägget lät tveklöst hur bra som helst. Åtminstone i min värld.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Egentligen är väl kanske inte ljudet det viktigaste, huvudsaken är att man "spelar" på det sättet som instrumentet i fråga är menat att spela på.

Då är det ju som redan påpekats viktigt att man kan (som i trådens fall) spela gitarr för att få det att låta så verklighetstroget som möjligt.

Det här är ju förvisso inga nya grejer egentligen, fanns ju redan (och säkerligen innan) schyssta samplingar på EPS16+ och ASR10.

Kolla in detta med Pelle Piano; han vet hur instrumenten skall spelas. Mycket grym snubbe.

http://www.youtube.com/watch?v=scX42B3LNXk&list=UU86vOzNi95QsK_4w6Jh-QcQ

Kolla gärna in de övriga "gitarr"filmerna på hans kanal.

Edit: Felstavning mm.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger mig i lite och kompletterar snacket.

Det är inte bara gitarr det är frågan om. vi har nått en teknisk utveckling där det är lätt och enkelt att utan musikkunskap och övning fixa till "musik" som åter "bra".

Det är ingen som sitter och övar skalor upp å ner dagar i ända, gnider på fiolen flera timmar omdagen och övar. Osv. Vi har ersatt kunskap med information generellt och accepterat att det låter som det gör. Svårt från tränade instrumentalister att få jobb. Det är inte många akustiska "orkestrar" kvar och de lever i fattigdom. Det betalar sig inte att öva å öva och nå framgång med tiden.

med en synt ochdatorer och elektronik kan man snabbt komma till skott och om mansedan blir "upptäckt" så är lyckan gjord.

Men vi har fått en stereotyp musik. Inte för att datorerna gör musiken men för att "legobitarna" är densamma. Snart är det inte många som kan öra skillnad på ett riktigt piano och en elpiano/synt.

Sedan kan vi alltid diskutera om dettta är bra eller ej. Smaken är som ....ni vet. Det jag tycker är lite sorgligt är att själva musikkunnandet tunnats ut.

Personligen skriver jag i lätt klassisk stil med mycket polyfont, flerstämmigt, för akustiska instrument. Men sedan har jag ingen orkester som kan spela upp och spela in. Så då tar jag till synten och datorn. Men kvaliten blir bara som en demo skiva. Fast många tycker det låter bra. Hälften av folket hör inte att det är syntar. Så var är vi egentligen?

Tror att vi pga ekonomin och tekniken inte lyssnar till musik längre utan vi konsumerar den. Det finns de som tycker det är bra för de tjänar pengar på det. Skivbolagen. Å det som man inte kan tjäna pengar på kommer inte fram längre. Vi är dränkta i en "musik-brus"

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hela grejen är skitspännande! Gitarrpluggar och liknande förenklar ju processen oerhört. Har ofta suttit och tajtat till gitarrtagningar i efterhand vilket blir tröttsamt och hämmande för kreativiteten, mycket enklare att ladda in en perfekt intonerad gitarr och bara köra. Låter ju dessutom helt ok med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live och studio är naturligtvis helt olika saker. Undrar om det inte kan gå så lång att gitarrister på scen kommer att ha ett helvete med att försöka spela vad man med pluggar har kokat ihop i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zither

Jag håller inte med dig. Det finns massvis med ungdomar som sitter och övar skalor nätterna i ända och som älskar sitt instrument.

Om man nyfiket letar på Spotify slås man av vilken enorm bredd det är på utbudet, så jag håller inte heller med om att musikutbudet är stereotypt. Eller syftar du på hitlistemusiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Zither

Jag håller inte med dig. Det finns massvis med ungdomar som sitter och övar skalor nätterna i ända och som älskar sitt instrument.

Om man nyfiket letar på Spotify slås man av vilken enorm bredd det är på utbudet, så jag håller inte heller med om att musikutbudet är stereotypt. Eller syftar du på hitlistemusiken?

Ja precis bara kolla på Youtube, svämmar med gitarrister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zither

Jag håller inte med dig. Det finns massvis med ungdomar som sitter och övar skalor nätterna i ända och som älskar sitt instrument.

Ja precis bara kolla på Youtube, svämmar med gitarrister.

Om det är mig ni refererar till pratar vi om olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dummaste jag har hört att gitarristerna skulle försvinna bara för att det finns ett halvbra alternativ. Hur mycket bättre låter inte en riktig gurka mot det här (RIKTIGT BRA LÅT förövrig och NO OFFENSE till TS!) men jag menar att det lät som du spelade ett synthsolo med gitarrljud om du förstår vad jag menar. Helt klockrent är det inte men det handlar i slutändan ingenting om det. Varför spelar man gamla ståbasar fortfarande, varför kommer jag aldrig slänga gurkorna? Jo det är KUL att lira och är mer jag! Live då, hur gör man då?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...