Jump to content
Annons

Är gitarristens dagar räknade?


MagnusEngdahl

Recommended Posts

Jag fick några gitarr-riff från en vän som lät rätt bra och bestämde mig för att göra en låt av dem. Samtidigt så snubblade jag över Impact Soundworks gitarrsampler 'Shreddage2'. Jag hörde en demo och blev väldigt nyfiken. Jag slog till och köpte pluggen. Det slutade med att alla gitarrer i låten jag skrev blev gjorda i midi via Shreddage2. Jag är gitarrist och bassist, vilket hjälpte väldigt mycket för att få det trovärdigt, men jg upptäckte en helt ny typ av kreativitet då jag kunde ändra och fixa i riffen, solon osv ända in i slutet av mixen. Vilken frihet!

Låten blev även uppmärksammad av utvecklarna av Shreddage2 och är numer även demo på deras hemsida och Soundcloud.

Impact Soundwork

http://impactsoundworks.com/products/guitar-and-bass/shreddage-2-absolute-electric-guitar/

Låt nr 2

Frågan är nu vad ni tror om detta? Det är ju bara i sin linda och dessa pluggar kommer snabbt bli allt bättre.

Själv väljer jag att inte se det som en ersättare till gitarristen utan som något som 'överskrider och inkluderar' gitarristen och den riktiga gitarren. Man använder det som funkar bäst för stunden och projektet. Jag är ofta inte en tillräckligt bra sologitarrist eller så klarar jag inte av att spela riffet jag hör i huvudet. Då är detta perfekt. Musik är ju skapat i hjärnan och begränsas ofta av den kroppsliga fysiken. Detta håller på att försvinna. Det har ju redan hänt med keyboards och trummor, är det gitarrernas tur nu? Vad tycker ni, och kanske viktigare, känner ni inför detta? Blir det unika kvar, kan individers typiska trademarks höras genom maskinen?

Spännande tankar tycket jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kompguran skulle kunna finta mig i alla fall. Sologuran mer tveksam.

Håller i övrigt med Piccazzo; som ett komplement funkar det säkerligen alldeles utmärkt.

Bra jobbat. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den som inte är gitarrist är det riktigt bra att dessa pluggar har kommit och blivit bra mycket bättre och vill ha gitarrljud i sina låtar. Visst kan man använda även om man är gitarrist. Finns ingen motsägelse. Det som funkar det funkar. Men det är ett välkänt faktum att gitarrister är stockkonservativa för det allra mesta och är högst misstänksamma mot allt som inte är en äkta gura och rörhäck. Men många har tvingats inse att det finns många bra alternativ till stärkare. Däremot är det inte så många som använder såna här pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarristen kommer aldrig försvinna, dock kan det finnas nya möjligheter med midi och kreativitet. Är ju något magisk med att spela gitarr, som man aldrig kan uppnå via synth.

Det går att uppnå med synt, det är bara det att väldigt få lär sig spela synt ordentligt. De flesta behandlar den som en orgel eller ett piano med mängder av ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag måste säga att jag blev sjukt imponerad....... Vill ha...., fast gitarristen i bandet kanske blir lite sur. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det funkar, men det är ju inge kul.

På vilket sätt är det inte kul? Jag är väldigt nyfiken, bla därför att jag avslöjade vad jag gjort innan ni hörde det, men vad hade hänt om alla trodde det var "på riktigt" och tyckte det var bra? Jag vet att musik är mer än vad man hör. Det är även allt det subjektiva runt vad man hör och tycker om artisten, tillfället och även vad man vet om den kreativa processen. Hur viktigt är det? Vi kan väl slå fast att KISS och Lady Gaga är lite bättre (eller sämre) när vi vet en massa om dem som inte hör till musiken. Hur påverkar det saker när musik är skapat enbart i hjärnan och med hjälp av maskiner men låter som "förr". Är det en generations fråga?

Det blir en del filosofiska frågor runt detta, mycket pga att jag först tyckte det var fusk och sen sket jag i det och det blev en befrielse 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att uppnå med synt, det är bara det att väldigt få lär sig spela synt ordentligt. De flesta behandlar den som en orgel eller ett piano med mängder av ljud.

Till saken hör att jag inte spelat en ton på någon synth. Jag har programmerat varenda ton genom att först lyssna på min kompis riff, sen lirat rätt mycket på min egen gitarr för att förstå hur jag slår-an strängar osv och sen har jag 'pillat' med midi. Spela keyboard behövs inte alls, skulle jag våga säga. Dock kommer man inte undan musikkunskapen om man vill skapa något eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att uppnå med synt, det är bara det att väldigt få lär sig spela synt ordentligt. De flesta behandlar den som en orgel eller ett piano med mängder av ljud.

Man spelar lite annorlunda på synth än gitarr, så det blir inte riktigt samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man spelar lite annorlunda på synth än gitarr, så det blir inte riktigt samma sak.

Jo det är klart. Dessutom är det massor av musiker som testar gitarrens alla möjligheter men tämligen få som gör det med synten. På 70-talet, före alla presets, var det något av en sport för många syntlirare att få det att låta så mycket gitarr som möjligt. En och annan var riktigt bra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En synt är en synt och en gitarr är en gitarr. Det går inte att få en synt att spela exakt som en gitarr. Däremot går det att få en synt att låta som om det var en gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren dödförklarades redan 1962.

Varför just 1962?

All programmering blir tråkig ändå i långa loppet. Jag tycker det är bättre med en levande trummis som håller takten lite si o så än en taktfast machine.

Fast nog var detta gitarrprogram imponerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Varför just 1962?

All programmering blir tråkig ändå i långa loppet. Jag tycker det är bättre med en levande trummis som håller takten lite si o så än en taktfast machine.

Fast nog var detta gitarrprogram imponerande.

Det var då Decca tackade nej till The Beatles pga av att gitarrmusiken var död.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fy fan, vilken bra låt! Låter som en blandning av 70-talsrock och musiken som de utmärkta musikerna i It Bites brukade svänga sig med (när Frank Dunnery var med).

On Topic: Trummor kan med lätthet ersättas idag. Bas också. Gitarren är nog inte långt ifrån slutet på sina glansdagar, så varför inte. Svårast, men rimligen tänkbart, att ersätta blir sången. Men det kommer.

Det finns ingen anledning att inte utnyttja nya tekniker, så länge man (1) inte skyller sina brister eller dålig produktion på tekniken, och (2) inte tar åt sig äran (som att skriva Valle: all guitars).

De som är emot tekniker som ovan är dubbelmoralister (eller gubbar, snarare).

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En synt är en synt och en gitarr är en gitarr. Det går inte att få en synt att spela exakt som en gitarr. Däremot går det att få en synt att låta som om det var en gitarr.

Numer kan ju även en gitarr låta som en synth. Jag tror ett av det stora emotionella problemen är att vi allt för ofta tänker 'antingen-eller' istället för att bara släppa våra gamla invanda tankemönster och istället tänka 'både-och'. Min rubrik var menat som en provokation och många intressanta svar har kommit. Tekniken vänder upp och ned på mycket men det innebär inte att vi skall göra oss av med allt det som funkade och var bra igår. En del måste vi dock släppa och annat kan göras ännu bättre med ny teknik. Det är ju evolutionens gång. Det viktiga är kreativiteten och "naturlagarna", som jag i detta fall syftar på är, musikteori och relationen mellan vissa toner och frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När den första trummaskinen kom, så dödförklarades trummisarna... Det var ganska länge sedan, men det finns ju fortfarande trummisar, av någon underlig anledning... 😉

Folk vill kanske spela på "riktiga" instrument, hellre än att spela keyboard och emulera instrumenten...?

Själv älskar jag möjligheterna med både gitarr-, trum, brass-, piano-, orkester- (och alla andra) VSTi, eftersom det ger mig möjlighet att skapa musik med instrument som jag inte kan spela tillräckligt bra själv. Om man lägger lite tid på det så blir det också tillräckligt bra för att hålla hela vägen till slutproduktionen, eftersom emuleringarna och ljudbiblioteken har blivit så pass bra att man ibland inte kan avgöra om det är "äkta" eller emulerat, ens om man hör instrumenten separat. 🙂 Man kan dessutom editera så att det blir precis som man vill ha det, utan att man behöver hålla på och nöta in det för att kunna spela in "äkta" vara. 🥰

Jag tror ändå inte att de "riktiga" instrumenten någonsin kommer att försvinna. Om jag skulle uppträda live någon gång, så hade jag mycket hellre tagit fram min gamla 4001 än att jag hade spelat bas på en synt - men när jag sitter i studion, så brukar jag oftast köra med VSTi med bas, istället för att spela in basen, så det viktiga för mig, är hur det låter i slutänden - och inte om det är inspelat "på riktigt" eller inte.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstod verkligen inte min poäng.

Då får du kanske förtydliga dig. Jag menar att det går att få en synth/sampler att spela som en gitarr eller vilket instrument som helst men att det inte spelar så stor roll.

Undrar dessutom varför en del verkar så otroligt lättstötta här på forumet? Lite märkligt faktiskt. Det sista var inte direkt till dig Die Hard, utan generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Då får du kanske förtydliga dig. Jag menar att det går att få en synth/sampler att spela som en gitarr eller vilket instrument som helst men att det inte spelar så stor roll.

Läs igen och fundera på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du påståe alltså att jag är emot tekniken

Nåt rejält fel är det på dig.

Du är helt fel på det. Jag har inte åsyftat dig överhuvudtaget i den här tråden. Visst, du är gubbe, men allt handlar liksom inte bara om dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du är helt fel på det. Jag har inte åsyftat dig överhuvudtaget i den här tråden. Visst, du är gubbe, men allt handlar liksom inte bara om dig.

Säg gubbe så tar han åt sig direkt och tycker det är påhopp och mobbning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...