Jump to content
Annons

hjärtikonen på SM57:an


Växjölirarn

Recommended Posts

Tjaba, köpte en sm57 begagnad så jag har ingen manual.

Det finns ett hjärta på microfonen som gör att den inte skall ta ljud som inte går in direkt framifrån.

Jag har dock lite problem med att jag hör strängarna från guran när jag spelar in, något jag inbillar mig att jag inte hade problem med förut.

Hur aktiverar jag så att micen bara spelar in från högtalaren framifrån liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hjärtat du talar om kallas egentligen för "Njure" (i alla fall på svenska; amerikanarna kallar det däremot för hjärtform, "cardioid"). Det är en grafisk avbildning av vilken område som mikrofonen fångar upp mest ljud.

SM57, liksom de flesta mikrofoner, fångar upp mest ljud rakt framför och minst ljud rakt bakom, och en del ljud däremellan. Ritar man det området på ett papper, så ser området ut ungefär som formen av en njure. Andra mikrofoner fångar upp ljudet i mer eller mindre speciella områden runtom den.

Den här egenskapen hos mikrofoner kallas riktningskaraktär, och det är en relativt viktig egenskap att känna till, vilken riktningskaraktär ens mikrofon har. Känner du inte till riktningskaraktäristik är det en bra idé att läsa en del om sånt.

Just SM57 är inte direkt föränderlig. Den har den karaktäristik den har, och det finns inte mycket man kan göra för att påverka det - om man inte vill bli väldigt experimentell. Finns inget du kan "aktivera". Har du bara SM57 kan du påverka mest genom mikrofonens position i förhållande till gitarren.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Heh? på en Shure SM57a? Det lät märkligt. Inget jag själv hört om sen innan i alla fall ..

Mäh!

Han har väl en till mick som har valabar karaktärer.

Det borde räcka med en kudde på en stol för att dämpa så inte strängrasslet från gitarren hörs in i micken vid högtalaren. Mitt emellan gitarr o mick då förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en stänkare är gott 😎

Med tanke på inlägg #4 kanske Valborgsstänkaren har kommit dit den skall? 😛

No offense. 😉

Edit: Ihopskrivning....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Senilitet börjar tidigt, sägs det. Men visst, en stänkare kanske förstärker 😛

Haha! Jo, det är väl sant. Hoppas det var en trevlig kväll i alla fall. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...