Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Funkar mixen i Cubase Artist 7 ? Alltså är den bra ? Skulle det vara ett bra val om man köpte det programmet och prodda musik i ? Är det värt pengarna ?

Annons
Postat (redigerat)

Dom flesta daw på marknaden är bra. Den stora skillnaden brukar ligga i vilka vst som medföljer. Och du får inte glömma att det är personen som jobbar med programmet som är skillnaden om det låter bra eller dåligt. Det är alltså inte programmets fel om det blir en dålig mix eller inspelning och dylikt.

Redigerat av ironman
Postat (redigerat)

Dom flesta daw på marknaden är bra. Den stora skillnaden brukar ligga i vilka vst som medföljer. Och du får inte glömma att det är personen som jobbar med programmet som är skillnaden om det låter bra eller dåligt. Det är alltså inte programmets fel om det blir en dålig mix eller inspelning och dylikt.

Jo det fattar ju jag också men frågan var om Cubase Artist 7 är ett bra/bättre program tack vare den nya mixen ? Och alla finesser som tillkommit sen SX 3. Producerar hip hop och mixerbordet i Artist 7 verkar jävligt avancerad och bra, så är den de ? Eller finns det mera jag inte vet om ?

Redigerat av punchline82
Postat

[...]

Eller finns det mera jag inte vet om ?

Ptja att tröska manualen ett par varv och några YT-tutorials kanske kan vara på sin plats i så fall 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Vilket DAW skulle ni valt för hip hop produktion ?

1: FL Studio

2: Cubase Artist 7

3: Reason 6.5 (7)

Om man tex gör beats i FL sen bouncar projektet till antingen Cubase eller Reason, vilket ?

Redigerat av punchline82
Postat

Du menar att du bygger beats, synthar e t c i FL och mixar vidare i något annat DAW, ja?

Vad upplever du att FL saknar?

Vänligen,

CHAE

Postat

Mixern är nog det jag gillar minst med C7. Annars tycker jag att det är en bra DAW och från SX3 är det ett rejält kliv upp. De medföljande pluggarna är dessutom rätt bra.

DenkoXL (oregistrerad)
Postat

Själv kör jag snart Pro Tools, aldrig kört innan dock, ska testa om jag gillar. Beställt 10:an med mitt Mbox 3.

Annars kör jag Presonus Studio One, och gillar det som fan. Lätt att arbeta.

Men kör inget av medföljande pluggar för att klippa samplingar etc. med.

Postat

Men är Reason 6 eller 7 mest lämpat till hip hop eller är Cubase 7 de ? Tänkte som sagt inportera ljudfiler i programmet (någon av dessa från FL) och sedan lägga på sång och mixa skiten. Reason känns mer profisionellt med rack och allt. Men man vet ju aldrig.

DenkoXL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då ska du använda Cubase, det blir perfekt. Vilket DAW du kör spelar ingen roll.

Reason är kasst, pluginsen som ligger i ett rack är bara instrument och effekter, och jag gillar dom inte alls.

Med Cubase kan du köra VST, det är alltid bäst.

Redigerat av DenkoXL
Postat

Tycker att Cubase 7 Artist verkar va det mest prisvärda alternativet, och även den bästa helhetslösningen. Vet inte varför det ena eller andra programmet skulle va bättre för hip hop. Om det är loopar du vill arbeta med tror jag att Studio One är svårt att slå dock. När det gäller det programmet finns det bra demos och en gratisvariant att ladda ner så att du kan se om arbetsflödet passar dig.

Postat

Är det lätt att göra beats i Artist 7 ? Finns det en "trummaskin" eller nåt eller måste man äga battery ? Följer det med schyssta pluggar, instrument med mera ?

Postat

Är det lätt att göra beats i Artist 7 ? Finns det en "trummaskin" eller nåt eller måste man äga battery ? Följer det med schyssta pluggar, instrument med mera ?

Grooveagent heter cubase trummaskin och den funkar helt ok. Jag gillar Retrologue och Padshop av instrumenten. Padshop tror jag inte är så användbar till hiphop, men Retrologue är en "analog"-synth som låter riktigt bra och säkert funkar till hiphop. Det finns en hel del användbara effekter också och kompletterar du med gratiseffekter från t ex variety of sound så har du nog så att du klarar dig.

Postat

Kan man få akord i piano rullen som i FL ? Eller skalor ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.