Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Problemet är i stora hela referencen till vad som är bra och vad som är dåligt, vi är ju inne i epoken där 50hz, 200hz och 4000 hz regerar om man kastar upp analysatorn, en virvel "ska" låta som en kudde med papper på!! Osv, men det är inte lät om man tror att det ska vara så !!

Men man har ju alltid olika personliga preferenser till vad man tycker låter bra.

Annons
Postat

Snyggt skrivet och en bra fråga tycker jag. I detta tidevarv framför allt när det finns färdiga loopar, presets och annat som är klart tappar nog många bort förmågan att våga skruva lite på sina grejor.

Att leka fram något och lära sig av misstagen gör ju att man hittar den där godbiten som bara är så bra istället för att göra som alla andra, spotta ut sig något som är bra, men det är ju massproducerat.

Du har helt rätt i det med hantverket tycker jag. Att bara använda sig av något färdigt kan man likna färdigmat i frysdisken. Man blir knappast överraskad, fast du blir mätt. Samma sak med mycket nu musik idag. Det är okej men sticker inte ut som andra saker gjorde förr.

//Pelle

Postat (redigerat)

Snyggt skrivet och en bra fråga tycker jag. I detta tidevarv framför allt när det finns färdiga loopar, presets och annat som är klart tappar nog många bort förmågan att våga skruva lite på sina grejor.

Att leka fram något och lära sig av misstagen gör ju att man hittar den där godbiten som bara är så bra istället för att göra som alla andra, spotta ut sig något som är bra, men det är ju massproducerat.

Du har helt rätt i det med hantverket tycker jag. Att bara använda sig av något färdigt kan man likna färdigmat i frysdisken. Man blir knappast överraskad, fast du blir mätt. Samma sak med mycket nu musik idag. Det är okej men sticker inte ut som andra saker gjorde förr.

//Pelle

.. eller så letar du inte tillräckligt noga? Antar att det var ganska mycket brus förr också, framförallt på radion, men att du minns "godbitarna".

Tycker t.ex. att Depeche Modes nya album sticker ut rätt mycket från det övriga vita bruset.

Edit: Ska förtydliga att jag inte syftade på någon hudfärg när jag skrev "det övriga vita bruset" utan på just vitt brus som inkluderar alla hörbara frekvenser 🙂

Redigerat av D Vibe
Postat

Edit: Ska förtydliga att jag inte syftade på någon hudfärg när jag skrev "det övriga vita bruset" utan på just vitt brus som inkluderar alla hörbara frekvenser 🙂

Tanken hade aldrig slagit mig om du inte hade påpekat det.

Postat

Eller så är musik bara mer avdramatiserat idag. Med datorerna kom ett nytt sätt att spela in osv, allt detta vet vi ju. Men datorerna gjorde det kanske för enkelt och tråkigt för oss att lyssna som vi gjorde innan. Jag tror att man inte har samma fantasiförmåga när man kollar på en skärm och lyssnar än om man lyssnar på tex mp3 spelare (säger emot mig själv lite nu) För när jag sitter i en bil och lyssnar i lurar visualiserar jag verkligen mig musiken på ett helt annat sätt än om jag sitter vid datorn

Mvh

• Gilla 2
Postat

Är det någon som har lite konkreta exempel på de olika typer av inspeoningar/produktioner/musik som diskuteras här?

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Få gamla låtar som produktionsmässigt fortfarande håller.

Jag tycker helt allvarligt att du inte vet vad du snackar om. Finns massor som håller produktmässigt än. Du har uppenbarligen inte lyssnat tillräckligt noga.

Ska förtydliga att jag inte syftade på någon hudfärg när jag skrev "det övriga vita bruset" utan på just vitt brus som inkluderar alla hörbara frekvenser 🙂

Ingen brun ton då som alla skiter på sig av då? 😆

Redigerat av Die Hard
Postat (redigerat)

Jag tycker helt allvarligt att du inte vet vad du snackar om. Finns massor som håller produktmässigt än. Du har uppenbarligen inte lyssnat tillräckligt noga.

Well, det är ju vad du tycker. Jag hittar oftare saker som "stör" i gammal musik än med ny - något som förmodligen beror på både ändrade ljudideal och produktionstekniker.

Redigerat av Gäst
Postat

Jag har alltid tyckt att det mesta på vinyl låter fan jmf med digitala inspelningar.

Men lyssnar man tex på gamla jazzinspelningar på Spotify (som antagligen låter direkt från masterbanden, inte vinylen) då är det väldigt ofta ett helt sanslöst bra ljud. Bättre än det mesta nya digitalinspelade.

Vinylen var skit. 😎

Postat

Om ni vill lyssna på en skiva som låter fantastiskt som är producerad på 2000-talet så ska ni lyssna på Michael Bublé's - In time. Lyssna på närheten i sången, trä't i trummorna etc 🙂

Postat (redigerat)

Om ni vill lyssna på en skiva som låter fantastiskt som är producerad på 2000-talet så ska ni lyssna på Michael Bublé's - In time. Lyssna på närheten i sången, trä't i trummorna etc 🙂

Tyckte nästan sången lät jobbigt rörlig i mina lurar 😮

Låter okej i högtalare dock, skulle nog föredra lite mer "mixning" på den

Men det är ju mina preferenser, och säger inte att jag skulle göra det bättre själv, för det skulle jag inte.

(du menar nog albumet It´s Time)

Mvh

Redigerat av Casperfren
Postat

Tyckte nästan sången lät jobbigt rörlig i mina lurar 😮

Låter okej i högtalare dock, skulle nog föredra lite mer "mixning" på den

Men det är ju mina preferenser, och säger inte att jag skulle göra det bättre själv, för det skulle jag inte.

(du menar nog albumet It´s Time)

Mvh

Då får du nog rensa öronen 😄 Nej men alla har olika smak men jag tycke den låter fantastisk. Sången ligger lixom i ansiktet och har fantastisk kropp. Sen låter midden perfekt, och har en go värme över sig.

Postat

Eller så är musik bara mer avdramatiserat idag. Med datorerna kom ett nytt sätt att spela in osv, allt detta vet vi ju. Men datorerna gjorde det kanske för enkelt och tråkigt för oss att lyssna som vi gjorde innan. Jag tror att man inte har samma fantasiförmåga när man kollar på en skärm och lyssnar än om man lyssnar på tex mp3 spelare (säger emot mig själv lite nu) För när jag sitter i en bil och lyssnar i lurar visualiserar jag verkligen mig musiken på ett helt annat sätt än om jag sitter vid datorn

Mvh

Ligger säkert en del i vad du säger. även om dagens teknik såklart många gånger är fantastisk.

/Jon

Postat

Jag tycker Spotify har väckt liv i mitt intresse att finna ny musik igen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker Spotify har väckt liv i mitt intresse att finna ny musik igen.

Plus en på den.

drloop (oregistrerad)
Postat

Då får du nog rensa öronen 😄 Nej men alla har olika smak men jag tycke den låter fantastisk. Sången ligger lixom i ansiktet och har fantastisk kropp. Sen låter midden perfekt, och har en go värme över sig.

Håller med.

Postat

Artikeln saknar en konkret lösning. Det känns som att det är början på något som hade kunnat vara intressant, men som just nu inte känns speciellt värt att länka vidare.

Postat (redigerat)

Artikeln saknar en konkret lösning. Det känns som att det är början på något som hade kunnat vara intressant, men som just nu inte känns speciellt värt att länka vidare.

Syftet med artikeln är bland annat att väcka debatt/uppmana till diskussion, något jag tycker den lyckats ganska bra med.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Nu vet jag inte vad du menar med förr.

För för mig är begreppet förr slutet på 80, början på 90-talet. Vi sparade pengar, repade som fan för att kunna gå in i studios. Jämför jag resultatet som blev då, alltså förr, med resultatet jag gör idag i mitt eget sovrum är skillnaden stor i både dynamik och kvalite.

Som gammel punk och hårdrockare får jag ibland nostalgiflashar och måste ta fram mina gamla vilyler och CDskivor. Jag förbluffas varje gång hur jävla platt och tråkigt det låter om man jämför med dagens musik. Givetvis finns det musik idag som jag tycker låter skit, på samma sätt som jag tyckte viss musik lät skit förr..

Så... Jag tycker musiken bara blir bättre och bättre med tiden. Jag tycker det är helt fantastiskt att fler idag med relativt små medel har möjlighet att utrycka sin musikaliska kreativitet.

Och... Jag tror Daft Punks nya platta är början på en ny era i den elektroniska schangern =)

//Andreas

Snerik (oregistrerad)
Postat

Förr för mig är ca 1970-1983. 80-talet var en mörk tid i mina öron, vasst och platt.

• 4 veckor senare...
Postat

Hej god vänner.

Idag skrev jag en kort artikel för Upsweden Music Community som jag valt att kalla: Det lät bättre förr, eller? - Värdet av ett hantverk

Håller du med, eller vill du såga mig vid fotknölarna? Ordet är fritt.

mvh Jon Rinneby

För bara några år sen hade jag hållt med dig till 100%. Idag är jag lite mer tveksam... Visst fungerade skivbolag som effektivt filter mot alltför dålig musik på sin tid men det hindrade också bra musik att komma ut. Idag finns det visserligen oceaner av (dålig) musik men man har åtminstone valfriheten att välja bort den. Jag föredrar dagens situation då vem som helst kan lägga ut sin musik än dåtiden då man till nästan 100% var beroende av vad skivbolagen gillade.
Postat
Jag föredrar dagens situation då vem som helst kan lägga ut sin musik än dåtiden då man till nästan 100% var beroende av vad skivbolagen gillade.

Det gör jag också!

/Jon

Postat

Jag har alltid drömt om att få spela in like back in the days. Micka upp ett trumset i en stor jävla studio, alla enskilda mickar ska gå igenom outbourd, 1176a på virveln, manley eq på kicken, allt sånt där. Sen in i ett neevebord ut på band och sen mixa skiten med bara outboard bara på bordet.

Det är "hantverk" för mig, men fan. Det kommer ju aldrig ske. Det är för dyrt, men fan va kul de hade varit och de hade fan blivit skitbra.

Postat

Personligen tycker jag inte att det var bättre förr, speciellt inom rock/metal. Tycker väldigt mycket från den tiden låter tamt och mesigt där många låtar inte nådde sin fulla potential pga dåtidens tama analoga sound.

jag säger inte att du gör det ... men jag har stött på många personer, som när de hör 'gammal musik', förväxlar dynamiken med tamt och eller mesigt.Och så tycker man kanske när man lyssnat för mycket på dåliga moderna produktioner där man komprimerar skiten ur material och jagar nollan. Och lägg därtill att många idag lyssnar på musik i sin mobiltelefon och tror att det är en fullgod musikanläggning där man kan uppfatta alla nyanser lika bra som i ett hifisystem ... brring on the trout please!

• Gilla 1
Postat

Det finns förresten en sak som den nya digital tekniken medfört - att man kan ge alla metalheads/hardrockers en rejäl hurril när de kommer dragande med sitt "ja, *valfritt metalbandnamn* spelar ju ialla fall på sina instrument och är så jävla duktiga". Ja, det är dom säkert men nu för tiden klipps o klistras det friskt i studion bland rockers åxå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.