Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det är så att jag planerar att köpa mina första studiomonitorer så jag skulle behöva lite tips.

Har läst en del här på forumet om olika storlekar på monitorer och att ju större monitorer desto större rum och att man måste sitta längre bort från dem.

Jag har tänkt att fixa en hemmastudio i mitt sovrum som är ungefär 10-13 m2.

Jag har kikat på Yamaha HS80M och KRK RP8 RoKit G2 och vet inte vilken av dem jag ska köpa så jag hoppas på att någon med erfarenhet kan hjälpa mig.

Och till sist, kan man använda studiomonitorer med 8" baselement i mitt sovrum eller måste jag gå ner till 5 eller 6 och i så fall komplettera med en subwoofer som jag helst inte vill göra?

Jag har tänkt att sitta ungefär 80 cm från dem och undrar om det är möjligt med 8orna?

Jag kommer att producera house musik om det nu har en betydelse.

Redigerat av Daniel100
Annons
Postat (redigerat)

Jag äger ett par Yamaha HS80M som jag använder i ett rum på 15 m2, det funkar hur bra som helst.

Jag har mixat electro, pop och rock med mycket goda resultat.

Jag kan inte göra annat än att rekommendera Yamaha-monitorerna!

Lycka till!! 🙂

Redigerat av Måsart
Postat

Det blir ingen skillnad på de problem som dyker upp, om du har större monitorer eller om du har mindre som kompletteras med en sub. Akustiken funkar likadant oavsett vilket.

Jag förstår hur du menar, men visst måste 8-tummare komma lägre ner och och därmed skapa större problemområden.

Postat (redigerat)

Jag förstår hur du menar, men visst måste 8-tummare komma lägre ner och och därmed skapa större problemområden.

Jo, så är det om jämförelsen är mot en mindre närfältare.

Fördelen med att använda sig av mindre sateliter + sub, vs. större near / midfield-monitorer utan sub, är att det ger större möjligheter att reglera akustiken i rummet, eftersom suben är separat och då kan placeras på det ställe där den ger jämnast frekvenssvar i basen.

Redigerat av wellness music
Postat

Hmm blir lite förvirrad nu, läser man på andra forum säger dem helt annat. Där föredrar dem mindre monitorer för små rum och menar att det inte blir bra med 8or...

Postat

Det är inte så konstigt om det känns förvirrande för det är flera olika separata orsaker inblandade och det är lätt att blanda ihop dom. Jag är inte jättebra på högtalarkonstruktion men kan lite om akustik så jag ska försöka dela upp lite.

- Även små membran kan spela lågt ner i frekvenserna. Det som skiljer är hur starkt som kan spela i de låga frekvenserna. Därför antar jag att det är lite svårare att göra bra små högtalare med jämnt frekvenssvar långt ned i frekvens. (tänk bara på hörlurar)

- Om det är fler element på en högtalare så designas dessa för att passa ihop. Ju tätare de sitter, t.ex. när det är mindre element, desto tidigare kan de bilda en enda ljudfront. Då kan man sitta närmare och lyssna på det som högtalardesignern hade tänkt och har mätt upp. Det motsatta är när de sitter långt ifrån varandra och då oftast bildar en homogen ljudfront längre bort. (även en subbas bör placeras så att ljudet når örat synkat med satelliterna men vi måste ibland ta hänsyn till t.ex. rummet/akustiken där)

- Eftersom basfrekvenser (rumsmoder) brukar vara ett problem i ett obehandlat rum så väljer man ibland högtalare som inte går så långt ned som den lägsta rumsmoden för att den brukar ge det största problemet. När den aktiveras och är stark så går det inte att finlyssna och den kan även maskera andra frekvenser i basen. (Som är skrivet tidigare i tråden finns lite knep och behandlingar för att försöka åtgärda detta annars.)

Jag hoppas det ger lite kött på benen och så får de andra komma med invändningar ifall det är något som blivit fel eller tips.

Postat

Hmm blir lite förvirrad nu, läser man på andra forum säger dem helt annat. Där föredrar dem mindre monitorer för små rum och menar att det inte blir bra med 8or...

Du tänker helt rätt, ju större högtalare el. sub i ett litet rum, desto mer drar du igång de låga frekvenser vi ofta har problem att få fason på (rumsmoder). Med mindre närfältsmonitorer triggas inte dessa lika mycket (eller inte alls).

Om du ändå vill kunna spela djupt ned i basen tycker jag att det är bättre med en separat sub, dels för att den just är separat, men också för att den kan bypassas. KRK 10 är ett exempel på en prisvärd sub med bypassfunktion.

Postat

Christian hann före med en kanonbra förklaring. Jag håller med om allt i hans inlägg förutom en grej:

"Jag är inte jättebra på högtalarkonstruktion men kan lite om akustik så jag ska försöka dela upp lite"

Christian kan sanslöst mycket om akustik!!! 🙂

Postat

Jag har alltid tyckt det är svårt att få till basfrekvenserna rätt. Särskilt i hörlurar. Men vet att det finns dom som har lärt sig det med.

@wellness: Äsch då ... 😊

Postat (redigerat)

Det är lättare att fixa basen i ett par bra öppna lurar, än med monitorer i ett obehandlat rum, tycker jag i alla fall...

Med det sagt, så gör jag för säkerhets skull också det självklara tillägget, att det definitivt blir bäst med monitorer i ett akustikbehandlat rum.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.