Jump to content
Annons

Vilken är den bästa dansbandslåten någonsin?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Det måste absolut vara "Varför" med Flamingokvintetten. Kom 1966 tror jag.

Varför

Varför skall man älska den man ändå aldrig får,

varför tändes i mitt hjärta kärlek vid så unga år.

Varför skulle vi väl mötas,

varför korsar du min stig,

ödet förde oss tillsammans,

säg mig varför träffade jag dig.

Jag har kämpat jag har lidit smärtans bistra kval för dig,

men du kan väl inte hjälpa att du inte älskar mig.

Jag skall älska dig för evigt,

dig för evigt hålla kär,

älska blott och tåligt lida,

fast jag nu förskjuten är.

Trots att hjärtat skall förblöda, inget hindra kan dess kval,

endast döden kan oss lösa ifrån denna jämmerns dal.

Den som älskat aldrig glömmer,

den som glömt ej älskat har,

den som älskade och glömde,

visste ej vad kärlek var.

Är det Karin Boye som skrivi texten, ellerinte?

http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/varfor.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den bästa dansbandslåten genom tiderna måste vara den som innehåller mest tystnad genom tiderna... 😛

Haha. Jag vrålhatade dansband i yngre dagar. Men nu märker jag en tydlig trend att det är inne som bara fan bland folk, väldigt unga människor är heltokiga i dansband, tjatar om tex Lasse Stefans när jag är ute med enmansbandet. Lasse Stefans har nästan kommit upp i samma popularitetsnivå som Creedence nu, och CCR har varit absolut ohotade ettan i många år nu. Det är alltid en fröäjd att se o höra en berusad först föröka säge Creedence, det blir ungf: Kliiiii.....kli gli.... Sen. "Wgen I was a...When I saw When a

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid gillat "Mississippi" med Pussycat (1975).

Dessvärre är det ju så att om det är någon genre där man lånar friskt av varandra så är det inom dansbandsgenren. Så egentligen finns det hur många "bästa" som helst.

Vikingarnas "Kan man älska någon på avstånd" är också en jävla rackare. Och så alla Wizexs låtar ... oj oj oj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Karin Boye som skrivi texten, ellerinte?

Har hört att många textförfattare/låtskrivare inom dansband hittar väldigt mycket inspiration och fina fraser genom att läsa döds- o begravningsannonserna i tidningen. Lite makabert.

Dansband är lite svårt. Kanske för att nästan ingen genre innehåller så många band och låtar som låter så snarlika. Hamnar man inte på svensktoppen så blir man överlag inte känd, eftersom dansband inte spelas på radio om den inte önskas av lyssnare typ.

Men det finns riktiga guldkorn här och var. Dansband är en så snäv genre så det kräver mer av låtskrivarna för att lyckas bra, och när det lyckas så kan det bli otroligt bra. En låt jag gillar, som har nästan perfekt kombination av tempo, kanonbra arr och smörig känsla, är Helena Lillbergs "En sista dans".

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den bästa dansbandslåten genom tiderna måste vara den som innehåller mest tystnad genom tiderna... 😛

😆 Det har aldrig gjorts en bästa dansbandslåt. Man får börja räkna på minus istället. Minst sämsta till absolut den sämsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...