richardlang Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 Ja, snart ska vi spela in trummor igen och tänkte kolla hur ni andra skulle göra med den utrustning vi har. vi har ett ljudkort med 8 kanaler och mickarna är följande 2x shure sm 57 1x shure beta 52 1x Shure beta 57 2x Akg c 391 2x akg c 3000 4 x AKG C535 1 x Superlux WH-5 1 x sennheiser E 906 Jag väljer att inte skriva vilka eller hur vi använde dom för att få så opåverkade förslag som möjligt Hur skulle ni gjort med dessa förutsättningar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrBluesman Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 Beror ju liksom lite på vad ni är ute efter för ljud... vad det är för trummor, hur många pukor, vad det är för rum etc. Svårt att ge förslag utan nån info. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 Ja, snart ska vi spela in trummor igen och tänkte kolla hur ni andra skulle göra med den utrustning vi har. vi har ett ljudkort med 8 kanaler och mickarna är följande 2x shure sm 57 1x shure beta 52 1x Shure beta 57 2x Akg c 391 2x akg c 3000 4 x AKG C535 1 x Superlux WH-5 1 x sennheiser E 906 Jag väljer att inte skriva vilka eller hur vi använde dom för att få så opåverkade förslag som möjligt Hur skulle ni gjort med dessa förutsättningar? 535:orna på pukorna - närmicka inte för närac3000:orna som oh beta52 på baskaggen å antngen sm57 eller e906:an på virveln Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
richardlang Postat 25 april 2013 Trådstartare Dela Postat 25 april 2013 Vi ska spela 60-tals rock typ, men med lite modernare trumljud. Tre pukor två crash en ride Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 E906 på ovansidan virveln. Skit i att närmicka pukorna, sätt oh lite lågt i stället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 sätt oh lite lågt i stället. hur då "lågt"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
richardlang Postat 25 april 2013 Trådstartare Dela Postat 25 april 2013 okej, tack för tipsen! jag föredrar att micka pukor då jag kan feta till dom lite extra då. några mer tips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 25 april 2013 Dela Postat 25 april 2013 Se upp med fasproblem med mickarna i överhäng och närmickning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 26 april 2013 Dela Postat 26 april 2013 kolla fasen mellan ALLA mickar skulle jag säga men det där med att tidsförskjuta är jag skeptisk mot ev fasvändning räcker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knicken Postat 26 april 2013 Dela Postat 26 april 2013 Sätt en mick på undersidan av virveln också, förslagsvis Sennheiser E 906. Oftast är det helt fantastiskt att kunna blanda in undermicken för att få lite mer sejarmatta i soundet. Dessutom är det (enligt mig) mycket snyggare att skicka reverb från undermicken än övermicken, det tränger igenom lite mer och snyggare och blir inte lika bumligt! Glöm inte att kolla fasen på de två virvelmickarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
richardlang Postat 26 april 2013 Trådstartare Dela Postat 26 april 2013 Okej, tack för tipsen. Men det med fas skulle jag vilja veta mer om. Det har jag helt missat under mina år. Vad är det och hur kollar jag det, och gör det bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 26 april 2013 Dela Postat 26 april 2013 (redigerat) Beta 52a inne i bastrumman Beta 57 eller E906 på virveln SM57a under virveln En C535 på varje puka C391 eller C3000 som överhäng, stereopar Fasproblem, enkelt uttryckt, händer när samma ljudkälla spelas in genom två mikrofoner samtidigt. Virveln kanske spelar in genom en 57a och genom två överhängsmickar. Avståndet mellan virveln och virvelmicken kanske är 10 cm, men avståndet mellan virveln och överhängsmickarna är 100 cm. Virvel-ljudet kommer nå överhängsmickarna (100cm) något senare än det når virvelmicken (10cm) - 3-4 millisekunder. När samma ljud spelas in genom två källor, med tidsskillnad mellan sig, så uppstår ett akustiskt fenomen som innebär att de två signalerna släcker ut varandra delvis, och det får ljudet att låta ihåligt och klent. Redigerat 26 april 2013 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 27 april 2013 Dela Postat 27 april 2013 Jag hade nog utgått från det här typ: OH - Akg c 391 stereo XY Baskagge - shure beta 52 Virvel över - sennheiser E 906 Virvel under - Shure beta 57 Pukor - AKG C535 Golvpuka - akg c 3000 Ambiens - Shure beta 57 Möjligen hade jag försökt rådda om lite för att få ambiensen i stereo om det är ett bra rum alt. slängt upp någon extra av de överblivna mickarna på rummet också. Tänk på att akta mikrofonerna från cybaler och hihat. Rumsmick på "hihatsidan" är tex oftast ingen bra ide. Förhandla med trummisen om att banta ner setet om det inte finns utrymme för vettiga mickplaceringar. En crasch och en hängpuka räcker ofta långt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 27 april 2013 Dela Postat 27 april 2013 Menar givetvis inte 57'a på rummet utan den andra c 3000.. Verkar inget gå att ändra en post i mobilversionen.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
richardlang Postat 28 april 2013 Trådstartare Dela Postat 28 april 2013 Några har sagt att jag ska ha 535er på pukor. Men blir det inte mycket läck av det? Kan ni motivera varför ni inte vill ta pukorna med 57:orna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flintan Postat 6 maj 2013 Dela Postat 6 maj 2013 Brukar oftast köra nån kondensatormick på pukor för att komplettera overheaden med lite mer attack och botten. Om man placerar mickarna någorlunda rimligt så behöver det inte bli så mycket läck. Steg två blir ju annars att se till att det läck som ändå finns blir användbart/hanterbart. Tycker personligen att cymbaler och hihat-läck genom sm57:or låter för bedrövligt och i övrigt att den är en rätt överskattad mikrofon.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 maj 2013 Dela Postat 6 maj 2013 (redigerat) Några har sagt att jag ska ha 535er på pukor. Men blir det inte mycket läck av det? hur tänker du då?dom är ju njurar Redigerat 6 maj 2013 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
richardlang Postat 9 maj 2013 Trådstartare Dela Postat 9 maj 2013 hur tänker du då? dom är ju njurar Jo, jag menar att dom är ju inga dynamiska mikrofoner så därför tar dom upp mer ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 (redigerat) Jag har två billiga såna här AKG, de låter hur j-a bra som helst på närmickning av pukor. När jag snackat lite i dem tycker jag nog de låter lika som SM57. http://www.thomann.d...ion_live_p4.htm Med såna till pukorna får du råd med dyrare doningar till OH, smartare att lägga krutet där. Jag gillar inte närmickade pukor så vidare jag kör med låga OH i stället, sätter dem så den ena kommer typ 50 cm från både golvpukan o rajden, lika med den andra OH, 50 cm från både hängpukan o hihaten. På sista inspelningen har jag använt P4an som sejarmick, tycker de är hur jävla bra som helst. Kan tom jämföras med min Neumann TLM49 De är så korta oxå, så de är mkt lättare att få fast på ett bra sätt med sargfäste än en lång mick som SM57. Superprisvärda! Redigerat 9 maj 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 (redigerat) dubbelpost... Redigerat 9 maj 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Efter år av halvuselt trumljud så lyckades jag få betydligt bättre trumljud när jag bytte inspelningsrum till modellen större på både areal och höjd samt tillförde lite absorbenter och diffusorer, samma mickar som förut. Sen kanske uppgraderingen av trumset gjorde några procent också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Efter år av halvuselt trumljud så lyckades jag få betydligt bättre trumljud när jag bytte inspelningsrum till modellen större på både areal och höjd Word! Vad är måtten nu och vad var dom innan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Jo, jag menar att dom är ju inga dynamiska mikrofoner så därför tar dom upp mer ljud. vanlig massuppfittning (som till stor del får sin spridning i såna här forum) det är riktningskarakteristiken som avgör hur mycket oönskat ljud en mick plockar upp generellt är dock kondingar bättre på att plocka upp transienter och ha en bättre fekvensgång dom har generellt också en högre output men det förändrar ju inte förhållandet mellan det man vill spela in å det man vill undvika Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 ag kör med låga OH i stället, det blir uh alltså? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 Sen kanske uppgraderingen av trumset gjorde några procent också. förmodligen din egen förmåga också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 det blir uh alltså?Eller os? (Over shoulders) 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 maj 2013 Dela Postat 9 maj 2013 vanlig massuppfittning (som till stor del får sin spridning i såna här forum) det är riktningskarakteristiken som avgör hur mycket oönskat ljud en mick plockar upp generellt är dock kondingar bättre på att plocka upp transienter och ha en bättre fekvensgång dom har generellt också en högre output men det förändrar ju inte förhållandet mellan det man vill spela in å det man vill undvika Fast jag har haft problem med att jag fått för mycket hihat in i virvelmicken, en stormembrans konding, Audio Technica AE3000, och när jag bytte till en dynamisk Sennheiser E906 så försvann det problemet. Om det ev beror på att E906 är mer riktad, men de är väl vanliga cardioida bägge två? AE3000 ger bättre ljud från gitarrstärkaren oxå, så det var ingen nackdel alls med bytet. En sak till, jag tyckte kondingen var bättre på att få med sejarljudet, jag körde inte med nån separat sejarmick då, det gick bra ändå med micken 5 cm ut från sargen. Nu har jag spelat in med även sejarmick, så det var det samma. Tycker hur som haver både E906 och AE3000 är nö-grymma mickar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 10 maj 2013 Dela Postat 10 maj 2013 men de är väl vanliga cardioida bägge två? alla mickar har sin egen riktningskarakteristik precis som frekvensgång även om dom tillhör samma riktningstyp Eller os? (Over shoulders) 😄 ie kanske? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
richardlang Postat 10 maj 2013 Trådstartare Dela Postat 10 maj 2013 Det får bli att testa lynn Johns teknik. Den verkar passa mig. Med en virvel en kagge två OH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 10 maj 2013 Dela Postat 10 maj 2013 Word! Vad är måtten nu och vad var dom innan? Förut hmm det var jäkligt litet 2,40 tak sen kanske 14 kvadrat. Nu är det 3,40ca i tak och 26 kvadrat. förmodligen din egen förmåga också Haha ja det får man verkligen hoppas. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.