Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad är det för skilnad på audio-technica AT4033 ASM och Audio Technica AT4033/CL Cardioid Condenser ? Är det samma mic eller vad är skilnaden eftersom dom heter annurlunda ? Vilken är bäst ? Har för mej att det finns en till modell men kan inte hitta den.

Redigerat av punchline82
Annons
Postat

Största skillnaden är att ASM tillverkas, medan CL är en äldre version som inte finns i produktion längre... 4033a är en ännu äldre version.

Det kommer troligen att finnas vissa små skillnader i ljudet eftersom det till viss del är andra komponenter, men förmodligen är det skillnader som är så pass små att de ändå går att använda som stereopar utan några större problem.

Postat

Men är det värt att köpa en CL modell idag eller ska man ta den nyare ?

Postat

Omöjligt att svara på, utan det kan du bara avgöra själv.

Får du tag på en begagnad CL, så vet du inte vad den har varit utsatt för, men så är det ju alltid med begagnade mickar...

Men om den skulle vara ny då ?

Postat

Har du hittat en ny sådan till ett bra pris då, eller varför frågar du? Den tillverkas inte längre, utan har ersatts av efterföljaren...

Ljudet är säkert snarlikt, så där kvittar det antagligen, men eftersom det är en utgången modell så bör du få den betydligt billigare än den nya.

Postat

Slå till o chansa, deet måste man ibland. Jag har köpt flera beg studiogrejer o aldrig blivit lurad. Kanske tur, men de flesta musiker verkar ärliga. Att däremot köpa tex en smartphone på Blocket skulle jag aldrig våga.

Postat

Men skulle jag tjäna på att beställa CL versionen fast jag har råd med den andra nyare versionen ? Hur skulle ni ha gjort ? Tror ni den nyare är bättre ljudmässigt ?

Postat

Hur stor prisskillnad är det mellan dem?

Som jag skrev innan, så är det sannolikt en hårfin skillnad - troligen så liten skillnad att det skulle fungera att använda två olika modeller som stereopar.

Är det en ny, så var det nog ett par år sedan CL slutade tillverkas, så då kan det vara si och så med garantier om butiken skulle försvinna.

Om det är en begagnad, så kan den vara misshandlad, varit i rökig miljö, använts utan puffskydd och allt möjligt annat man inte vill vara med om, som påverkar ljudet negativt...

Postat

Hur stor prisskillnad är det mellan dem?

Som jag skrev innan, så är det sannolikt en hårfin skillnad - troligen så liten skillnad att det skulle fungera att använda två olika modeller som stereopar.

Är det en ny, så var det nog ett par år sedan CL slutade tillverkas, så då kan det vara si och så med garantier om butiken skulle försvinna.

Om det är en begagnad, så kan den vara misshandlad, varit i rökig miljö, använts utan puffskydd och allt möjligt annat man inte vill vara med om, som påverkar ljudet negativt...

Den är ny och priset ligger på 2600kr.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

.

Ja hur fan tänker dom som köper en över 50 år gammal U47?

Man har ju ingen aning om vem som kan ha sjungit i den, Frank Sinatra, Rat Pack, Ella? 😉

Redigerat av drloop
Postat

Ja hur fan tänker dom som köper en över 50 år gammal U47?

Man har ju ingen aning om vem som kan ha sjungit i den, Frank Sinatra, Rat Pack, Ella? 😉

😆

Sådana mickar har nog oftast underhållits kontinuerligt, även om det säkert också kan förekomma många sådana som har legat bortglömda som behöver en omfattande renovering...

Själv skulle jag hellre köpa en ny mick i samma prisläge, än en 50 år gammal där beg-priset är upphaussat pga hype kring märket/modellen - men det är ju olika hur man vill göra. Vilken kändis som eventuellt har sjungit i den är helt ointressant, eftersom det inte är till deras röster den kommer att användas, eller hur...? 😉

Postat

Har man riktig otur är den gamla micken använd av Elvis Costello. Han säger själv att han spottar ihjäl alla mikrofoner pga sitt mellanrum mellan framtänderna.

Postat (redigerat)

...Vilken kändis som eventuellt har sjungit i den är helt ointressant...

...Undra vad en mick som Elvis P bevisligen sjungit i skulle dra in på en auktion.

Edit: Elvis P

Redigerat av Erik dP
Postat

...Undra vad en mick som Elvis P bevisligen sjungit i skulle dra in på en auktion.

Edit: Elvis P

Det är bara intressant bara för samlare som egentligen inte bryr sig om produkten, utan bara vill ha något som har använts eller ägts av en kändis. Ganska fjantigt enligt min mening, eftersom det ju inte är någon skillnad på den micken och en likadan som bara har använts av vanliga dödliga.

Postat

Elvis Presley dog ju han med.

Men ingen har sjungit lika bra sen dess iofs. Undrar vad han sjöng i för mick på orginalinspelningen av "Are you lonesome tonight"? Och vad de hade till körsångarna? Världens vackraste låt, och finaste inspelning dessutom.

Postat

För att inte bara göra tafatta försök att vara rolig kanske jag borde bidra med nåt. Shure SM7b brukar ju omnämnas i många sammanhang, där jag har för mig att även rap ingår. Här är ett test då jag just nu slösurfat på diverse tester:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.