Jump to content
Annons

Frågor om Röde M2

Recommended Posts

DenkoXL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja,

Håller på flyttar och kommer sattsa på en mindre sånghörna i mitt vardagsrum, som det är nu har jag ett litet bås med ljudabsorbenter och hela köret till min kondensatormikrofon Bluebird.

Kommer sattsa på ha så lite plats som möjligt tills jag ska spela in seriöst, och vill ha något enklare, MEN som låter så bra som möjligt, och flexiblare för låtidéer till mitt ljudkort (beställt Mbox 3).

Så funderar på en Röde M2 för låtidéer, främst för att inga fånga upp så mycket av rummet och så och för att det är lätt att ta fram och hålla i den och sitta framför datorn och kontrollera allt samtidigt, fila på text etc.

Den har inbyggd shock-mount (?) och minimerar handljudet, har ingen erfarenhet av live-mikrofoner som är kondensator, men den borde inte vara så känslig för ljud som min Bluebird väll?

Någon som har denna? Hittar inte så mycket på Youtube med ljudexempel.

Redigerat av DenkoXL
Annons
Postat (redigerat)

M3 har jag ingen aning om men jag har två stycken NT3 och jag älskar dom! De funkar till det mesta, overhead, akke, sång, piano you name it! Men då kostar dom en tusenlapp mer också. 😠

(menar du M2 eller M3?)

Redigerat av Soundprocessingstudio
DenkoXL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ah, förlåt menade M2, tack jag ändrade nu.

Redigerat av DenkoXL
Postat

Stormembranare brukar ju vara väldigt känsliga för ljud genom mickstativet osv, men de Röde NT2-A jag haft o har är så väl upphängda inne i skalet att man kan ha den som handmick vid inspelning om man är försiktig o stilla. En TLM102 är tvärtemot nästan överkänslig för små dunsar i golvet etc. Så det kan skilja väldigt mellan olika mickar. Till en NT2-A behöver man knappast köpa ett separat shockmount som jag gjorde...

Postat

Jag har bara haft en stormembranare, men den största skillnaden mellan små och stormembranare (i alla fall NT2 med omni-inställning) är att alla tagningar blir rätt lika så man kan saxa mellan ett par sångspår om man sjunger fel eller falskt (vilket jag givetvis aldrig gör). Småmembransspåren var jag tvungen att ha olika ljudnivå och EQ på för att det inte skulle låta ihopklippt.

DenkoXL (oregistrerad)
Postat

Tack grabbar!

I helhet vill jag ha något som jag kan hålla i och lägga undan i skrivbordslådan när jag inte använder, och när jag sen känner mig säker på allt så kan jag dra fram mikrofonstativet, ljudabsorbenter och min fina Bluebird etc.

Nu vill jag bara ha något jag kan hålla i utan problem, jag slänger in lite info om Röde M2, som jag tror är perfekt för det här:

Kondensatormik för scenbruk med integrerad shockmount för minimalt handljud

Live/Sång Kondensatormik för scenbruk

M2´s är framtagen med RØDE’s omfattande kunskap vid tillverkning av förstklassiga kondensatormikar för studio, live och scenanvändning. Røde M2 är ett direkt resultat från utvecklingen av den prisbelönta Røde S1.

M2´s ljudkvalité är likvärdig med de finaste studiomikrofonerna och har egenskaper som integrerad shock mount för minimalt handljud samt skräddarsydd upptagning som effektivt reducerar rundgång, M2 är ett pålitligt och allsidigt tillskott till din livemiksamling.

• Live/Sång kondensatormik.

• Rundgångeliminerande super-njure upptagning

• Låsbar on/off switch

• Kraftig gjuten metallkropp

• Kraftfull RF-avskärmning

• Mycket lågt handljud

• Designad och tillverkad i Australien

Grabbar ni tar upp NT2-an, jag tror den kommer fånga upp lite för mycket samt vill helst inte ha shockmount i andra handen när jag sjunger, hehe.

Tror ni inte M2:an passar bättre, tar upp mindre bakgrundsljud då det är en live-mick etc.?

Postat

Vanlig Shure Beta58 livemick låter bra nog bra när jag testat hemma, jag har en sån. Den tar ju inte upp nånting runtikring. Man ser ju hur skitmånga använder den live på tv med hur j-a bra sångljud som helst. Och då kanske det ofta finns långt dyrare mickar att välja på i arsenalen de har i tv-studioarna.

Just M2 har jag aldrig testat. Shures dynamiska sångmickar för scenbruk håller jag för väldigt säkra kort. Låna en o testa. Det finns ju den som heter Beta 57 oxå, tror jag såg Elton John sjunga live på youtube i en sån nyss. Och det lät exakt som Elton John gör i studio, då sjunger han väl i nån Neumann för 10.000 pund.

DenkoXL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nilsson: Tack, kollade nu ljudexempel, mot Beta 58 och M2:

http://www.youtube.com/watch?v=Rju3tll-Q5k

Det är dock inte mot Beta 57, men är det stor skillnad mellan den och Beta 58? Tycker nog Röde-mikrofonen låter mycket bättre i testet.

Redigerat av DenkoXL
Postat

Hmmm. Är det inte lite väl basigt i M2? Fast backar man bara fem cm så kanske det blir kalas. Säker ett bra val. Det är ju med mickar lite som med en elgitarr också, det tar ett tag innan man vet hur man ska sjunga i dem.

Vad kostar en M2 då?

DenkoXL (oregistrerad)
Postat

Hmmm. Är det inte lite väl basigt i M2? Fast backar man bara fem cm så kanske det blir kalas. Säker ett bra val. Det är ju med mickar lite som med en elgitarr också, det tar ett tag innan man vet hur man ska sjunga i dem.

Vad kostar en M2 då?

Jo märkte det också, men tror nog jag kan få fram bra resultat med den. Men ska kika vidare på Beta 57 och 58.

Tror den går för 995 kr på Emusic men annars hade Thomann bra pris för runt 600.

Postat

Jag hade ett tag en kondensator livemick tror det var en Beyerdynamic, den kostade över 3000 kr. Men jag gillade den aldrig, den distade när jag tog i på nära håll. Sen dess är jag lite tveksam till handhållna kondingar.

Du har inte funderat på en SM7B, den ska ju vara kalas för dåliig akustik, och för att sjunga väldigt nära i?

DenkoXL (oregistrerad)
Postat

Faktiskt funderat på sälja min Bluebird, för att köpa en SM7B senare. Köpte Bluebirden för några månader sen för nästan 2500 men aldrig använt den så mycket. Blivit mest produktion av musik utan sång.

Tänkte köpa SM7B när jag börjat komma igång igen, men ha något billigare alternativ för låtidéer tills vidare.

Blir nog beställa en Röde M2, kanske tom. Beta-mikrofon för att testa mig fram och sälja den som jag inte gillar sen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.