Jump to content
Annons

Focusrite Scarlett 2i2 eller Presonus AudioBox 22 VSL? (mac/Logic)

Kilomi

Recommended Posts

Dags för ljudkort!

Det enda jag behöver är

1. Koppla in aktiva monitorerna.

2. Koppla in kondensator-mic.

Och sen usb till iMacen där jag använder logic 9.

Har hört mycket gott om Scarletts preamps och kvaliten ska vara förträfflig.

Problemet är nu att dom är ruggigt försenade till Sverige och jag vill ha ljudkortet denna vecka,

så alternativet jag fick tips om var ett Presonus AudioBox 22 VSL.

Tankar kring detta ni som kan? Vilket är bäst för mitt ändamål?

Dela på andra sajter

Annons

Vem har sagt nåt om två veckor? Konstigt svar. Den som sa att dom var ruggigt försenade var killen på affären som jag beställt den ifrån. Har väntat tre veckor och det förväntas ta "säkert tre veckor till". Varken 4sound, jam eller emusic hade det kortet inne. Så hade du ett vettigt svar eller nåt mer plockat från luften att anmärka på?

Dela på andra sajter

Jag har god kontakt med leverantören. Dom sliter som tusan med att få ljudkort i tillräcklig

mängd från Focusrite. Det sista jag hörde var ( igår) var att det förhoppningsvis kommer

en leverans om ca två veckor.

Dela på andra sajter

Tmatomas - Hjälper inte mig speciellt eftersom jag behöver ljudkort denna vecka.

hellfog - tack för tipsen! Ska ringa och kolla så att de verkligen finns inne, har varit tokslut på andra ställen jag letat.

men med tanke på att ingen har rekommenderat Presonusen så antar jag att Scarletten är bättre..

Dela på andra sajter

Jag tycker mig ha läst nånstans att Scarleten (2 kanalers) inte funkar så bra med gitarr. Distad signal, eller nåt sånt, trots att den har en high-z-omkopplare. Googlade och kopierar det första som jag hittar: "The 2i2 is great, very nice preamps. Except....if you plug an electric guitar straight into the instrument input it clips quite easily. The inputs are just too hot, even with the gain turned down completely. A strat still works fine, but my sg with p90s clips really easily."

För ca 1500 så har Roland ett relativt nytt 2-kanalers som funkar till MAC, PC, Ipad och har batterilucka om man vill vara portabel. Jag har inte läst ngn recension ännu (ej hittat), men en privatanvändare på ett Ipad-relaterat forum verkar lyrisk.

Nånstans (teknisk recension) har jag läst att Presonus 4-kanalare (audiobox) inte ger mer än knappt 40V fantommatning.

Redigerat av Erik dP
Dela på andra sajter

Erik dP - gitarr? Jaha? Har inte nåt direkt med min fråga att göra.

Jag bilade iväg en timme till närmsta ställe som hade den på lager. Har den inkopplad just nu och är supernöjd!

Dela på andra sajter

...Jag delar bara med mig av vad jag har läst för negativt ang rubrikens ljudkort. Scarletten kanske i 2-kanalsutförandet inte har den kvalite som du tror i ditt första inlägg: "kvaliten ska vara förträfflig".

Presonus kanske inte kan driva just din mick om fantommatningen inte ger det tillverkaren lovar.

(Och Roland skulle även kunna fungera till dina monitorer från t o m en Ipad enl Roland själva. De andra korten tror jag i detta fall kräver en usb-hub.)

Bra att du är nöjd med det du köpt. Hoppas att du ursäktar mitt överengagemang.

Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Måste bara säga att vilka otrevliga svar frågeställaren ger folk som bara vill hjälpa till och komma med inputs. Tråkig stil...men det är min åsikt bara.

Dela på andra sajter

• 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.