Jump to content
Annons

Vintage Ljud?


Johnny Sin

Recommended Posts

Hej alla vassa studionissar!

Har en fråga, jag är helt såld i allmänhet på det varma vintageljud som allt mer är sällsynt. Jag vill veta om någon har något bra tips för att spelar in trummor och bas med så rena signaler som möjligt men en då få fram det akustiska retro soundet som man kan höra ifrån gamla inspelningar. Vill inte få fram det vassa och nasala ljudet som digitalinspelningar gärna ger i sin renaste form. Mickar?, miljö? instrument? högt i tak? Några tips?

Redigerat av Johnny Sin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, svår fråga med många möjliga svar. I ditt sätt att skriva känner jag att du redan är svaret på spåret. Om du inte vill använda diverse pluggar som gör ljudet varmare och mjukare (finns ju vissa som till och med har inställningar för olika årtionden) så är du nog hänvisad att i möjligaste mån försöka återskapa de inspelningsförutsättningar men hade under den tidsperiod du ljudmässigt eftersträvar. Mikar, preamps, kompressorer och framförallt instrumenten. Dyrt blir det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla vassa studionissar!

Har en fråga, jag är helt såld i allmänhet på det varma vintageljud som allt mer är sällsynt. Jag vill veta om någon har något bra tips för att spelar in trummor och bas med så rena signaler som möjligt men en då få fram det akustiska retro soundet som man kan höra ifrån gamla inspelningar. Vill inte få fram det vassa och nasala ljudet som digitalinspelningar gärna ger i sin renaste form. Mickar?, miljö? instrument? högt i tak? Några tips?

Spela in genom en gammal analog konsoll, eller kika på Slates tape och console emulators.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor del av soundet på den tiden tror ja ligger i instrumenten. Både trummor och cymbaler tillverkades för att låta annorlunda då, tunnare, torrare (utom cymbalerna som var ljusare o mer plaskiga) och mycket lägre i volym osv.

Musiker spelar kanske lite annorlunda på sina instrument idag med. Vi är nog mer tekniskt medvetna och effektiva idag. Samma sak med inspelningslokaler.

Förutom det tror jag nästa del är mikrofoner, och i tredje hand filter som EQ. Rör- och bandmättnad gör lite med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är verkligen ingen expert, och jag har inte ett så tränat öra för mixing. Men jag tycker mig kunna få ett rätt bra vintage-ljud med mestadels pluggar. Använder exempelvis pluggen tape delay i logic, som har en tape saturation emulering. Tycker den funkar rätt bra. Använder mig även av en plugg som heter ValhallaUbermod som kan få ljudet att låta gammalt. Denna pluggen är rätt bra med http://www.toneboosters.com/tb-reelbus/ och inte så dyr.

Dessutom använder jag diverse saturation-pluggar.

Sen har jag införskaffat gamla prylar som jag kör signalen igenom, bland annat en gammal tape delay och en preamp, som utan att ratta till något får ljudet att låta finare.

Detta är väldigt extremt men testade även att köra ljudet genom en kassett, spela in det och sen tillbaka in i datorn. Det lät väldigt intressant, skitigt och trevligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DenkoXL (oregistrerad)

Jag är verkligen ingen expert, och jag har inte ett så tränat öra för mixing. Men jag tycker mig kunna få ett rätt bra vintage-ljud med mestadels pluggar. Använder exempelvis pluggen tape delay i logic, som har en tape saturation emulering. Tycker den funkar rätt bra. Använder mig även av en plugg som heter ValhallaUbermod som kan få ljudet att låta gammalt. Denna pluggen är rätt bra med http://www.toneboost...com/tb-reelbus/ och inte så dyr.

Dessutom använder jag diverse saturation-pluggar.

Sen har jag införskaffat gamla prylar som jag kör signalen igenom, bland annat en gammal tape delay och en preamp, som utan att ratta till något får ljudet att låta finare.

Detta är väldigt extremt men testade även att köra ljudet genom en kassett, spela in det och sen tillbaka in i datorn. Det lät väldigt intressant, skitigt och trevligt 🙂

Har också haft idéen om att spela in på kassett, och tillbaka till datorn - Du har inget exempel jag kan få lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla vassa studionissar!

Har en fråga, jag är helt såld i allmänhet på det varma vintageljud som allt mer är sällsynt. Jag vill veta om någon har något bra tips för att spelar in trummor och bas med så rena signaler som möjligt men en då få fram det akustiska retro soundet som man kan höra ifrån gamla inspelningar. Vill inte få fram det vassa och nasala ljudet som digitalinspelningar gärna ger i sin renaste form. Mickar?, miljö? instrument? högt i tak? Några tips?

Det förvirrar mig något när du skriver det där om "så rena signaler som möjligt". Tankarna går ju annars snabbt till rörprylar och att komprimera skiten ur saker och sådär. Men om du nu vill åt retrokänslan utan skitigheten så är nog instrumenten och musikerna helt rätt ände att börja i!

Börja med att få det att låta rätt i rummet. Experimentera med olika trumset, skinn, stämningar, cymbaler och spelstilar. Du kan hitta spaltmeter om varje enskild del av det där på interwebz. När det gäller bas kan jag rekommendera slätspunna strängar ("flats", "flatwounds". Även där spelar såklart instrumentet stor roll, men allra viktigast är nog spelstilen! Testa dig fram med att dämpa olika mycket, spela med plektrum eller med tummen.

Nästa snäpp är nog mickplaceringar. Att få trummorna att låta skitbra, och sen inte använda så många mikrofoner t ex. Detta finns också spaltmeter om olika varianter. Ett tips är att lyssna på gamla proddar du gillar och sen försöka leta reda på hur de mickat, med gamla studiobilder osv. Efter ett tag och i kombination med att testa själv kommer du då fatta mer och mer vad det är som gör vad i soundet.

Något som också har med allting att göra är såklart rummet och saker som har med det att göra. Ofta hade de ju stora fina studiorum där de kunde utnyttja rumsklangen fint, och ofta läcker olika ljudkällor mellan varandras mickar och så vidare vid liveinspelningar.

Men tumregeln enligt mig är att försöka lösa det från ljudkällan och nedåt. Att ta en metaltrummis på ett metaltrumset och sen lägga på rörsimulerande pluggar i datorn blir liksom inte lika bra som att ha en trummis med rätt feeling och rätt kit och spela in det genom skitmickar.

Sist men absolut inte minst är det ju jävligt gött med rullband. Om man inte gillar att jobba i den miljön kan man ju t ex spela över det till datorn direkt man har en bra tagning och jobba vidare där. Och det behöver inte vara så snuskigt dyrt. Gamla 1/4"-bandare kan man hitta för några tusenlappar i bra skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att spela över saker till kassett kan vara gött! Vi gjorde det förr ibland om vi t ex hade problem att få ett gött sound på blåssektion eller så. Överstyra skiten lite in på kassett blir gött! Och framförallt är det ju lite billigare än rullband!

Link to comment
Dela på andra sajter

DenkoXL (oregistrerad)

Det går väll också och köra allt igenom ett analogt mixerbord? Dvs. det som är färdigt inspelat kör du igenom från ljudkortets output till mixerbordet, och sen tillbaka till ljudkortet?.. Ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väll också och köra allt igenom ett analogt mixerbord? Dvs. det som är färdigt inspelat kör du igenom från ljudkortets output till mixerbordet, och sen tillbaka till ljudkortet?.. Ungefär.

Det händer väldigt lite med ljudet om man bara kör igenom det. Men däremot kan man ju mixa på analogbord och dra nytta av eq och summering och sådär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En stor del av soundet på den tiden tror ja ligger i instrumenten. Både trummor och cymbaler tillverkades för att låta annorlunda då, tunnare, torrare (utom cymbalerna som var ljusare o mer plaskiga) och mycket lägre i volym osv.

Musiker spelar kanske lite annorlunda på sina instrument idag med. Vi är nog mer tekniskt medvetna och effektiva idag. Samma sak med inspelningslokaler.

Förutom det tror jag nästa del är mikrofoner, och i tredje hand filter som EQ. Rör- och bandmättnad gör lite med.

+1. Det räcker inte bara med pluggar som ska simulera utan hela paketet ska med. Sen, är det bara jag som blir trött på att höra vintage och värme så fort en plugg släpp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att föröka efterlikna det analoga ljudet i mixstadiet är att börja i fel ände enligt mig och det vet du säkert redan, inga pluggar i världen kan hjälpa dig med det.

Nu vet jag visserligen inte vilken genre du håller på med, men generellt ska du nog försöka eftersträva att använda så lite effekter (både gällande eq, kompressor, stora reverb osv) som möjligt och fånga ljudet du vill ha i redan inspelning. Struna i vilka preamps och mickar du har, ta vad som finns och lägg istället tid på att hitta rätt sound med hjälp av mickplacering och instrument. Gärna att ni sätter saker live för att få en sammanhållen grund redan från början. Strunta även i att editera för mycket också, utan låt misstagen få leva kvar och bidra till "äktheten". Det är lätt att saker och ting börjar låta sterilt när det blir "för perfekt", då känns det genast "digitalt" i brist på bättre uttryck.

Sen är det klart att tex rullbandspluggar, eller ännu hellre en riktig bandare, KAN hjälpa till, men det är verkligen inte den stora biten i "det analoga soundet" om man nu kan tala om något sådant.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sen är det klart att tex rullbandspluggar, eller ännu hellre en riktig bandare, KAN hjälpa till, men det är verkligen inte den stora biten i "det analoga soundet" om man nu kan tala om något sådant

Sant men det är det skitnacket de kör med i marknadsföringen, köp våran plugg så kommer det genast att låta vintage om mixen. Som att sälja en mirakelkur ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS: Ta detta med en nypa salt då jag har en tendens att låta kunnigare än vad jag är.

Nåväl, antar att du åsyftar 60/70-tal när du pratar om retrosound? Överlag kan man titta på förutsättningarna som man hade för jämfört med idag.

Förr: Bra rum, bra mikar, ett fåtal bra burkar och ett begränsat antal kanaler.

Idag (i alla fall om man ser på projektstudionivå, vilket jag antar är mest intressant i denna tråd) så är ett bra rum få förunnat. Dock finns det säkert bättre mikar idag än det gjorde förr, även om få har råd att lägga pengar på riktigt bra mikrofoner. Burkar (pluggar) och kanaler finns i oändligt antal instanser, och det är här som jag tror att det stora problemet ligger när folk misslyckas med att återskapa ett retrosound idag.

Idag har vi kommit att vänja oss vid bekvämligheten av att t.ex. ha mer än tio mikar på ett trumset, och det är lätt att vara bekväm i inspelningsläget för att ha tillgång till fler möjligheter i mixen (man kan ju ändå "fixa" soundet med fyra-fem pluggar per kanal i efterhand.) Inget fel i detta, men om man eftersträvar ett retrosound så måste man, som man gjorde förr pga dåtidens tekniska begränsningar, skapa soundet redan i inspelningen. I fallet trummor så gäller det att se trumsetet som en helhet istället för att varje trumma blir ett eget instrument (så som det blir när man sätter en mik på varje puka, två på virveln osv.) Detta sätter dock större krav på trumsetet och trummisen som sitter bakom det. Laborera med stämning, dämpning och dynamik i spelet för att komma så nära målet som möjligt. Glynn Johns-tekniken kan vara ett bra utgångsläge, kompletterat med rumsmik och någon närmik där man känner att behovet finns.

När man behandlar trummorna som en helhet så blir det att man backar mikarna lite längre från trumsetet än vad man kanske skulle ha gjort i ett modernt sammanhang. I och med detta får man lite ambiens (rumsklang) på köpet, och en naturlig ambiens är en annan viktig beståndsdel i ett retrosound. När du spelar in gitarr; testa att backa 57:an med uppåt 40cm från förstärkaren så förstår du vad jag menar. I stort sett all artificiell rumsklang från 60/70-talet bestod av fjäderreverb, plåtreverb och bandeko. Resten sitter i inspelningen. Som sagt så är ett bra rum få förunnat, men med lite pill så kan man hitta det liv man behöver även i ett tråkigt sovrum. Ett större rum underlättar dock såklart detta.

Om du lyckats bra med detta så kommer du inte att behöva göra några större EQ-justeringar i mixläget, förutom eventuella hög- och lågpassfilter. Dåtidens tekniska begränsningar gjorde att man inte hade lika hög bandbredd som man har idag, vilket gjorde att man fick skära en hel del i botten och vara glad om det fanns någon diskant kvar i slutändan. Idag när hög bandbredd inte innebär ett problem för inspelnings- och slutmediet så handlar det dock mer om hur hårt man vill dra retrokänslan. Bandmikar brukar hyllas i dessa sammanhang just pga att de inte är lika bredbandiga som kondensatormikrofoner. Även om färgande distortion/saturation/mättnad-pluggar kan bidra till att komma närmre ett retrosound så gäller det att vara måttfull och fråga sig om det verkligen blir "bättre" med dessa.

Sammanfattningsvis:

Se till att redan på instrumentnivå få till det sound du vill fånga. Använd sedan så få kanaler som möjligt i inspelningsfasen och försök att fånga helheten (hur instrumentet faktiskt låter i ett rum) och slutsoundet (med väl avvägd klangfärg och ambiens) så bra som möjligt redan här. Gör sedan så lite som möjligt i mix och redigeringsläge. Ifrågasätt alltid om det verkligen blir bättre av att slänga på en plugg och om pluggen i fråga hör hemma i sammanhanget, baserat på hur hårt man vill dra retrokänslan. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

LPF? DEt finns ju vinyl, då är det inte mycket bas.... Men det jag gillar mest är gamla Ventures på Spotify, då har de nog tagit de gamla mastertejperna utan basscutt, fy satan vad mkt lågfläskbas, helt underbart. Det vore min totala lycka att får reda på i detalj hur Ventures gjorde många av sina inspelningar. Har aldrig nånsin hört bättre ljud, alltså det gäller vissa låtar, de har ju spelat in tusentals låtar, mycket är väl skit också, men mycket är i världsklass oxå. Gitarristen Nokie Edwards o trummisen Mel Taylor hålletr jag för historiens säkrast. Det ljud Taylor har i riden slår alla rekord i snygghet.

Lyssna på dem i bra lurar o leta mycket bland deras hundratals skivor, det kan nog vara inspirerande... Men nog sitter en hel del i att de spelade in på band och helt gav fan i att använda kompressor till det mesta utom sången. Trummisarna spelade jämt i stället i stället för att enskilda virvelslag blev tredubbelt hårda. De kunde klara den stilen på trummorna eftersom de inte behövde fajtas med marshallstackar på helvetesvolym, så har ju många trummisar växt upp idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller trummor och vintage så det absolut viktigaste är att du måste ha ett trumset som låter som de gjorde förr. Framför allt måste du stämma trummorna som de var stämda förr, ett trumset på 60 talet var inte i närheten stämt som det brukar vara nu för tiden. Vad gäller mikrofonteknik så tror jag du kommer långt med Glyn Johns teknik med 3 mickar. Sen om du vill ha analogt ljud så är kanske inte en mikrofon rätt in i ett ljudkort bästa vägen att gå utan ett mixerbord eller summeringssbox kan vara värt att investera i.

Det är kanske gav fler frågor än svar men det var det första som ploppade upp i mitt huvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Stämmer in i kören att instrument måste låta rätt från källan.

Gör man det rätt kan man spela in hur digitalt som helst och ändå få till ett gött vintagesound.

Har man inte grundsoundet rätt från början så spelar inte feta gamla analogamixers någon som hellst roll.

Man kan efterbearbeta med riktig tape eller pluggar. Men det är icingen on the kaka så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...