mrpimmy Postat 22 april 2013 Postat 22 april 2013 Vad säger ni är det bästa? Det ska finnas högtalare i, så att det går att använda som monitorer. Helst så ska det vara lätt att bära. Har tagit på Yamaha P-35, och det funkar ju. Men det finns ju inte så att man kan köra ljudet ut, bara hörlursutgång, och då faller ju hela monitorlyssningen. Finns det något som skulle kunna vara bättre? Någon som har koll på thomanns pianon i samma prisklass? Hemma har jag ett Kawai ca 51, och jag har inte hittat något piano som slår den känslan,,,, men men, nu pratar vi ju helt annan prisklass. Det går även bra med begagnat.
mrpimmy Postat 23 april 2013 Trådstartare Postat 23 april 2013 (redigerat) Hm, som vanligt går priset upp lite. Det verkar som det ligger mellan. Yamaha p105 Casio px150 korg sp280 Redigerat 23 april 2013 av mrpimmy
Tmatomas Postat 23 april 2013 Postat 23 april 2013 http://www.ordermusic.se/sokresultat?CMS_SearchString=px+350&WebSiteID=005c5d81-f0fe-4dfe-b95d-b004c16fbcd3 px 330
mrpimmy Postat 26 april 2013 Trådstartare Postat 26 april 2013 Yamaha p105 kändes alldeles för plastig, som en leksak jämfört med de andra förslagen. Så det stod snabbt mellan casio px 150 och Korg sp 280. Och eftersom px 150 inte hade ljudutgång mer en hörlursutgång så fick det istället stå mellan casio px 350 (samma som px 150 fast med fler ljud och fler utgångar, dock är 350 fulare eftersom det är fler knappar, och jag ska ändå bara spela piano) och Korg sp 280. Mycket svårt val, var i affären ett tag i går och idag. Korg sp 280 Hyffsad mekanik och jag gillade anslaget, men det fattades något. Ganska hyffsat ljud från de inbyggda högtalarna. Något plastig ovanför tangenterna. Pianoljudet härlig dynamik och låter i mitt tycke något bättre än px 350, något rundare i kanterna. Casio px 350 Alltså tangenterna! Dessa tangenter med struktur i, kär på en gång. Anslaget är något tyngre än sp 280. För mig optimalt, precis vad jag tycker om. Känns som att spela på en gamla elfenbenstangenter. Lite hårdare ljud än sp 280, men något mer stereoeffekt. Ljudet ur de inbyggda högtalarna är under all kritik, usch så dåligt, låter som att spela från några billiga datorhögtalare för en tjuga, förstår inte hur de kan göra det så dåligt. Det blev en px 350. Känslan på det är obeskrivligt, kanske till och med slår mitt kawai ca51 som jag har hemma. Mycket tråkigt att ljudet från de inbyggda högtalarna var kass. Men den ska ju ut och resa och då ska vi i princip alltid ha med oss annat ljudsystem, så det får gå. Det är också väldigt lätt vilket är ett stort plus. 4 sound i Norrköping gav mig ett bra pris, och tyvärr sprack jag budgeten med 1500 kr, men vad gör man inte för en ny kärlek...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.